صف‌آرایی رسانه‌های دیجیتال انقلاب

دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی با حضور موسسات مردم نهاد انقلاب در حالی در محل دائم نمایشگاه‌های بوستان گفت‌وگو در حال برگزاری است که کارشناسان معتقدند این اقدام مفید باید به دیگر عرصه‌ها هم تسری پیدا کند و در دیگر موضوعات هم نمایشگاه‌های تخصصی برگزار شود.
کد خبر: ۷۰۹۶۸۰
صف‌آرایی رسانه‌های دیجیتال انقلاب

به گزارش جام‌جم، دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در حال برگزاری است و رسانه‌های فعال در این عرصه با حضور و گردهمایی خود قصد دارند به مرور خلأهای این عرصه را پر کرده و نرم‌افزارها و فضاهایی برای ارائه دیدگاه‌ها و اهداف انقلاب اسلامی خلق کنند.

محمد خراسانی‌زاده، سخنگوی دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: این نمایشگاه از اول شهریور آغاز شده است و جمعه این هفته به کار خود پایان می‌دهد. در این نمایشگاه 300 مجموعه از فعالان فضای مجازی شرکت دارند و از ساعت 10صبح تا 21 علاقه‌مندان می‌توانند از نمایشگاه بازدید کنند.

به گفته او بسیاری از بازدیدکنندگان و حتی برخی مسئولان از کیفیت کارگروه‌های حاضر در نمایشگاه تعجب می‌کنند و اصلا تصور نمی‌کرده‌اند رسانه‌های فعال در عرصه انقلاب از چنین توانی برخوردار باشند.

سخنگوی دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی می‌افزاید: این نمایشگاه بخش‌های مختلفی دارد و علاوه بر آرمان‌های انقلاب اسلامی در قالب رسانه‌ها و نرم‌افزارهای دیجیتال موضوعاتی چون ارزش‌ها، قرآن، دفاع مقدس، سبک زندگی اسلامی، خودباوری، بیداری اسلامی در غرب و... را ارائه می‌کند.

خراسانی‌زاده درباره غرفه‌های حاضر در نمایشگاه این‌گونه توضیح می‌دهد: 120 غرفه رسانه‌های برخط، 60 غرفه نشر دیجیتال نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای تلفن همراه، 40 غرفه بازی و پویانمایی، 30 غرفه بخش بین‌الملل، 15 غرفه فناوری اطلاعات و 35 غرفه را بخش جانبی از جمله غرفه کودکان و نوجوان و هنر به خود اختصاص داده‌اند.

او درباره بخش بین‌الملل این نمایشگاه می‌گوید: نگاه اولیه ما این بوده که مجموعه‌هایی که در داخل ایران فعال هستند به نمایشگاه بیایند. به همین دلیل در بخش بین‌الملل شاهد حضور دانشجویان، طلبه‌ها یا مهاجرانی هستیم که اصالتا ایرانی نیستند، اما مقیم ایران بوده و در کشورمان فعالیت فرهنگی دارند.

سخنگوی دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی می‌افزاید: با این حال گروه‌هایی از یمن، عراق، افغانستان و فلسطین در نمایشگاه حضور دارند.

او درباره حمایت‌های دیگر نهادها در برگزاری این نمایشگاه بیان می‌کند: از میان سازمان‌های دولتی شهرداری به ما خیلی کمک کرد و مکان نمایشگاه را به‌صورت رایگان در اختیار ما قرار داد. ما هم این امکان را پیدا کردیم که از غرفه‌داران مبلغی به‌عنوان اجاره دریافت نکنیم. همچنین صدا و سیما و سازمان تبلیغات اسلامی خیلی از ما حمایت کردند اما نهادهایی که مستقیما کارشان حمایت از فرهنگ است این کار را نکردند. گویی رویکرد آنها تغییر کرده است.

رونمایی از دو بازی رایانه‌ای، پنج نرم‌افزار چند رسانه‌ای، یک مستند، دو سایت و همچنین رونمایی از کیوسک رسانه که برای نخستین بار در دنیا شیوه جدید توزیع رسانه‌ای ارائه می‌کند از جمله اتفاقاتی است که در این دوره از نمایشگاه شاهد آن خواهیم بود.

محمدصادق افراسیابی، کارشناس و فعال فضای مجازی درباره برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: برگزاری نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال در قالب‌های تخصصی از جمله نیازهای مهم جامعه ماست که باید به آن توجه کافی داشته باشیم.

او می‌افزاید: هر قدر شکل نمایشگاه‌ها تخصصی‌تر شود مخاطبان آن حوزه امکان بیشتر و بهتری برای دسترسی به‌آنها خواهند داشت و از طرف دیگر این موضوع برای فعالان و تولیدکنندگان هم یک فرصت محسوب می‌شود. زیرا به بهانه برگزاری یک نمایشگاه دور هم جمع می‌شوند و علاوه بر ارائه محصولاتشان، فضایی برای همفکری و تبادل نظر خواهند داشت.

این کارشناس فضای مجازی با اشاره به این‌که چنین نمایشگاه‌هایی باید در دیگر حوزه‌های مورد نیاز جامعه هم شکل بگیرد، بیان می‌کند: حوزه‌هایی چون سلامت، بانوان، جوانان، سبک زندگی، خانواده، اقتصاد خانواده و بسیاری موضوعات دیگر هم هستند که نیاز به توجه بیشتر و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی دارند.

معاون فرهنگی ارشاد استان تهران اظهار می‌کند: قطعا افراد زیادی هستند که موضوعات مربوط با انقلاب اسلامی دغدغه آنهاست و مایل هستند به شکل تخصصی تری با آن روبه‌رو شوند؛ به همین دلیل برگزاری این نمایشگاه اقدامی شایسته و قابل قدردانی است، زیرا می‌تواند فضا را برای پرکردن خلأهای موجود در نرم‌افزارهای این عرصه پر کند.

افراسیابی با تاکید بر این‌که کار فرهنگی باید بر اساس نیاز سنجی پیش برود، می‌افزاید: طیف مخاطبان ما از تنوع زیادی برخوردار است؛ بنابراین باید بتوانیم بر اساس نیاز سنجی نمایشگاه‌هایی تخصصی برای همه مخاطبان تدارک ببینیم. برگزاری این نمایشگاه اقدام بسیار خوبی است، اما امیدوارم فقط به همین عرصه محدود نشود و آن را بسط دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها