مقابله با پدیده «سیاستمداران لخت» در چین

فساد اداری آنقدر در دم و دستگاه حکومتی چین زیاد است که حال صدای مقامات این کشور را نیز درآورده است. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور این کشور که از سال گذشته به این مقام رسید از تلاش خود برای مقابله با این پدیده سخن می‌گوید.
کد خبر: ۶۸۱۵۰۴
مقابله با پدیده «سیاستمداران لخت» در چین

افکار عمومی در چین نیز در سال‌های گذشته حساسیت بالایی درباره فساد اقتصادی نشان می‌دهند. استان گوانگ‌دونگ، در جنوب شرقی چین از جمله مناطقی است که اخبار مربوط به فساد اقتصادی آن بارها به گوش رسیده است.

وجود این موارد باعث شد تا حزب حاکم این کشور تحقیقی دو ماهه درباره این استان و سیاستمدارانی بپردازد که در رسانه‌ها و عموم به «سیاستمداران لخت» مشهورند.

در چین به مقام‌هایی که اعضای خانواده‌شان را به خارج می‌فرستند «دولتمرد لخت» می‌گویند، به این معنی که دیگر چیزی در کشور ندارند و آماده خروج از کشور هستند.

این ظن و گمان وجود دارد که این دولتمردان با این کار می‌توانند اموال و دارایی‌هایی که از راه غیرقانونی کسب کرده‌اند، براحتی به خارج از کشور منتقل کنند.

آنطور که خبرگزاری دولتی شین‌هوا گزارش داده، براساس تحقیقات انجام شده، نزدیک به یک هزار نفر از سیاستمداران این استان همسر یا فرزندان خود را به خارج فرستاده‌اند.

مقامات گوانگ‌دونگ از این افراد خواسته‌اند خانواده‌های خود را به کشور بازگردانند و در غیر این صورت با از دست دادن شغل خود یا تنزل مقام رو‌به‌رو خواهند شد.

از این تعداد تنها 200 نفر چنین درخواستی از خانواده‌های خود کرده و بیش از 800 نفر دیگر به از دست دادن شغل یا تنزل مقام تن داده‌اند.

یکی از اینها فردی به نام لیو است که بنا به گزارش شین‌هوا همسرش راضی به بازگشت از هنگ‌کنگ به چین نشده و لیو نیز کار خود را از دست داده است. البته او از این کارش چندان ناراضی نیست و می‌گوید بین کار و حمایت از خانواده‌اش، مورد دوم را انتخاب کرده است.

فرستادن بچه‌ها و خانواده سیاستمداران برای ادامه تحصیل و زندگی کاری عادی در چین است و معلوم نیست که آیا این روش می‌تواند به مقابله با فساد بپردازد یا خیر.

حسین خلیلی - گروه بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها