مدیرعامل شرکت آب تهران اعلام کرد:

بحرانی ترین وضعیت آبی پایتخت در 46 سال گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با بیان آنکه میزان ورودی آب سدهای تهران در بحرانی ترین شرایط 46 سال گذشته قرار دارد، افزود: وضعیت تهران امسال در مقایسه با سال 80 نیز که سال کم بارانی بود، بدتر است به طوری که رکورد کم آبی در این کلانشهر زده شده است.
کد خبر: ۶۷۰۵۸۲
بحرانی ترین وضعیت آبی پایتخت در 46 سال گذشته

به‌گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، خسرو ارتقایی با بیان اینکه میزان مصرف آب در تهران در سال 80 بیش از 970 میلیون مترمکعب بوده است، گفت: با وجود مدیریت مصرف، اکنون بیش از یک میلیارد و 50 میلیون مترمکعب مصرف آب داریم.

وی با اشاره به خشکسالی دو سال اخیر، بارش های تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون را 32 درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته ذکر کرد و افزود: کاهش بارش ها، افزایش تبخیر و نفوذ آب در زمین موجب کاهش رواناب ها شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران، حجم کنونی آب موجود در مخازن سدهای امیرکبیر، لتیان، لار، طالقان و ماملو را به ترتیب 117، 53، 47، 197 و 120 میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: حجم مخزن این سدها در زمان مشابه سال گذشته به ترتیب 166، 70، 90، 192 و 142 میلیون مترمکعب بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه حجم ذخایر پنج سد تامین کننده آب تهران در زمان کنونی 534 میلیون مترمکعب است، افزود: حجم ذخایر سدهای تهران در زمان مشابه پارسال 760 میلیون مترمکعب بود که این امر نشان از کاهش 226 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه پارسال دارد. این درحالی است که پارسال سال کم بارانی در مقایسه با مدت مشابه درازمدت در تهران بوده است.

ارتقایی با بیان اینکه در دهه گذشته به خاطر افزایش جمعیت، ساخت و ساز و ارتقا بهداشت عمومی هر سال تقریبا سه درصد افزایش مصرف وجود داشته است، گفت: در زمان حاضر میزان سرانه تولید آب در تهران برای هر نفر 370 لیتر در شبانه روز و میزان مصرف 320 لیتر برای هر نفر است و این درحالی است که استاندارد جهانی مصرف آب در شبانه روز برای هر نفر 150 لیتر است.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران میزان آب به حساب نیامده را 26 درصد عنوان کرد و گفت: اکنون در تهران مصرف آب دو برابر نرم جهانی است.

ارتقایی با بیان اینکه با نیم لیتر آب هم می شود وضو گرفت، گفت: این درحالی است که عده ای برای وضو گرفتن دقت لازم را به عمل نمی آورند و گاهی برای وضو گرفتن چهار تا 4.5 لیتر آب مصرف می کنند.

وی به مردم توصیه کرد: در وضو گرفتن، استحمام، شستن ظروف، حیاط و شست و شوی خودرو در مصرف آب صرفه جویی کنند.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران افزود: مصرف آب تهران در زمان کنونی از 2.7 میلیون مترمکعب به 2.81 میلیون مترمکعب رسیده که در صورت افزایش دما، این میزان به 3.4 میلیون مترمکعب در یک روز هم می رسد.

ارتقایی با بیان اینکه در رودخانه کرج در ثانیه 10 مترمکعب آب عبور می کند، گفت: در زمان پیک، مصرف تهرانی ها 40 متر مکعب در ثانیه است که درواقع نشان از مصرف چهار برابری مردم تهران نسبت به آورد رودخانه کرج دارد.

وی درباره تدابیر اتخاذ شده برای مدیریت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادی چاه وارد مدار بهره برداری شد و به دستور وزیر نیرو، نشست های منظمی به ریاست قائم مقام وزیر نیرو در این باره برگزار شده است.

ارتقایی ابراز امیدواری کرد: در ماه‎های آینده تصفیه خانه هفت تهران وارد مدار بهره برداری شود.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: برنامه ریزی شده است که 220 میلیون مترمکعب از شرق و 350 میلیون مترمکعب از سد امیرکبیر و طالقان وارد تهران شود و چاره اندیشی شده که مابقی آب مورد نیاز از منابع آب زیرزمینی تامین شود.

ارتقایی با بیان اینکه برنامه ریزی شده که 70 میلیون مترمکعب از محل مدیریت مصرف و صرفه جویی، آب ذخیره شود، گفت: با این وجود اگر مصرف کنترل نشود، دچار کمبود خواهیم شد.

وی افزود: بخشی از این صرفه جویی به اعمال فشار شبکه، کاهش نشتی ها و بخشی هم به مصرف کنندگان مربوط می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای تهران گفت: سازمان هواشناسی پیش بینی کرده که بارش های فصل بهار با 25 درصد کاهش درمقایسه با درازمدت مواجه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها