روحانی در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در افغانستان:

اعتدال طبیعت بدون اعتدال سیاست بی فروغ است

رییس جمهوری ظهر امروز (پنجشنبه) در مراسم پنجمین جشن جهانی نوروز در کابل با بیان اینکه نوروز یادگار مدنیتی رفیع و انسانی است و با تبریک این مناسبت به مقامات شرکت کننده در این مراسم و ملت افغانستان گفت: نوروز فقط یک آیین نیست میعادگاه فرهنگ​هایی است که اعتدال ربیع را پاس می​دارند و به تبعیت از طبیعت خود هم به اخلاق حسنه اعتدالی متخلق می​شوند.
کد خبر: ۶۵۸۱۱۲
اعتدال طبیعت بدون اعتدال سیاست بی فروغ است

به گزارش جام​جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع​رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی نوروز را کهن​ترین سنت تاریخ توصیف کرد که هرگز کهنه نمی​شود و افزود: هر سال چنان به انتظار نوروز می​نشینیم که گویی روزی نو و پدیده​ای بی​سابقه در راه است.

رییس جمهوری اظهار کرد: به عنوان سران دولت​هایی که بر سر سفره نوروز نشسته​ایم باید به سنت ملت​های خود و فرهنگ ایشان اقتدا کنیم یعنی اول به سنت غبارروبی از خانه​ها از دولت​های خود نیز غبارروبی کنیم و غبار قهر و کینه و کدورت را زدوده و پایه​های آشتی و هم زیستی و هم دلی را تقویت کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: همچنین باید به شیوه نیاکان خود در دادن هدیه و عیدی به ملت​های خود نیز عیدی دهیم و به یک هم نشینی ساده سران و رهبران اکتفا نکنیم.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه اگر چه این مراسم یک اجتماع فرهنگی است اما می​توان آن را به پیوندی سیاسی و اقتصادی بدل کرد گفت: می​توانیم پایه گذار یک اتحاد جامع منطقه​ای باشیم که توسعه و پیشرفت ملت​ها هدف مشترک آن باشد و کیفیت زندگی در منطقه را ارتقا دهد.

دکتر روحانی در ادامه اظهار کرد: به سیرت نوروز که صورتش از نسیم بهاری خوش است راه و رسم اعتدال در پیش بگیریم که اعتدال یک شعار سیاسی محدود به یک شخص و کشور نیست اعتدال در فرهنگ و ادبیات منطقه نوروز ریشه​ای تاریخی دارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه امروز ندای اعتدال گرایی که دعوت به صلح و عدالت نیز هست مورد اقبال جهانی قرار گرفته است اضافه کرد: تصویب قطعنامه WAVE در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که مقابله جهانی با خشونت و افراطی​گری را در دستور کار جامعه جهانی قرار داد نشان روشن این رویکرد جهانی است و مایلم اینجا از همه ملت​ها و دولت​های نوروز دعوت کنم که در تهیه و تدوین برنامه عمل برای این قطعنامه پیشگام شوند و به نام نوروز اعتدال و مقابله با افراطی​گری را عیدانه مردمان خود قرار دهند.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه اعتدال طبیعت بدون اعتدال سیاست بی فروغ است تصریح کرد: نمی​توان در منطقه​ای که گروهی ولو اندک بر طبل جهل می​کوبند و تخم خشم می​کارند از اعتدال گرایی سخن گفت در حالی که افراط گرایی قربانی می​گیرد. امروز در سرزمینی نوروز را پاس می​داریم که در مقاطعی از تاریخ خود قربانی جهل و خشم و افراط بوده و در برابر انواع ایدئولوژی​های افراطی از کمونیسم تا بنیادگرایی ایستاده و چون ققنوس هر بار سر از خاک بیرون آورده و استقلال خویش را احیا کرده و در موازنه​ای ظریف میان فرهنگ ملی دینی و جدید ترکیب جمهوری اسلامی افغانستان را آفریده است.

رییس جمهوری تاکید کرد: به عنوان منتخبان و نمایندگان ملت​های خود اعلام می​کنیم که راهی جز اعتدال نیست و اعتدال نه فقط یک آیین تاریخی که یک راهبرد سیاسی و اجتماعی برای رشد توسعه و هم زیستی در جهان امروز است. مدعی هستیم که می​توانیم بر اساس سنت نوروز و بر مبنای منافع متقابل تجربه​ای بی نظیر از همکاری منطقه​ای را سامان دهیم تا جهان از کنار جوامعی که تجربه تلخ فریاد افراط گرایان را شنیده است صدای اعتدال گرایان را هم بشنود.

دکتر روحانی گفت: می​خواهیم نوروز را از صورت یک جشن به سیرتِ یک پیمان در آوریم پیمان اعتدالی همچون آغاز بهار که نوروز است؛ روز تازه است که در راه است.

رییس جمهوری ادامه داد: در همین کشور افغانستان که امروز میزبان سخاوتمند جشن نوروزی ماست در طول چند دهه اخیر دو بار اشغال نیروهای بیگانه که بذر شوم خشونت و افراط را با خود به این سرزمین آورد چه آسیب​ها که به زندگی مردم و کشور وارد نساخت. کشور من این هر دو هجوم را محکوم کرده و در هر دو مقطع به ملت بزرگ افغانستان کمک نموده و میلیون​ها نفر را به عنوان مهمان در کشور خود پذیرفته است. به نام ملت ایران آرزو می​کنم که صلح و اعتدال عیدانه مردم شریف افغانستان و همه مردمان منطقه نوروز باشد و به نام دولت جمهوری اسلامی ایران در تحقق این آرزو از آنچه در توان دارم دریغ نخواهم کرد.

دکتر روحانی در پایان اظهار امیدواری کرد انتخاباتی که افغانستان در پیش رو دارد گامی دیگر در جهت آرامش و پیشرفت برای این سرزمین و بخشی از عیدانه امسال باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها