اطلس غارهای ایران تدوین شد

رییس مرکز مطالعات و اکتشافات جغرافیایی، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران گفت: اطلس غارهای ایران با بررسی و جمع آوری اطلاعات 200 غار مهم کشور تدوین شد.
کد خبر: ۶۴۷۱۶۰
اطلس غارهای ایران تدوین شد

علیرضا عباسی ظهر امروز در کنگره غارشناسی در همدان اظهار داشت: سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور نخستین سازمان تأسیس شده در سطح کشور است که در بخش مطالعه و اکتشافات سازمان جغرافیا، جمع‌آوری اطلاعات مکانی در زمینه‌های طبیعی به صورت گرافیکی و توصیفی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: این سازمان با توجه به نیاز کشور اطلس‌های رودها، جنگل‌ها، کوه‌ها و غارها را در دسترس قرار داده است.

معاون رئیس مرکز مطالعات و اکتشافات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور عنوان کرد: اطلس غارهای کشور با محوریت همدان و با بهره‌گیری از دانش علمی و عملی نیروهای خبره و عملیاتی برای نخستین بار در کشور ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در این اطلس ارتفاعات و ناهمواری‌ها، جنبش سنگ‌ها و تحولات درون زمین شناخته و مورد بررسی قرار گرفته است.

عباسی با بیان اینکه 600 غار در 31 استان کشور وجود دارد گفت: ضرورت تدوین اطلس غارها در این است که قبل از انجام هرگونه عملیات زیرساختی و یا ایجاد بناها ضروری است مجموعه اطلاعات مربوط به مناطق در دسترس قرار گیرد.

وی تأکید کرد: از دیگر موارد ضروری در شناخت غارها، مربوط به ایجاد پناهگاه‌های زیرزمینی و کارخانه‌ها است.

معاون رئیس مرکز مطالعات و اکتشافات سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح کشور اذعان داشت: در سال 86 در سازمان جغرافیایی کشور، اطلس غارهای ایران شروع به کار کرد و فعالیت آن تا سال 91 ادامه داشت.

وی گفت: در این بررسی ضمن بررسی 200 غار در سطح کشور، بسیاری از پارامترهای غارشناسی آن مد نظر قرار گرفت.

عباسی تصریح کرد: شناخت پدیده‌های طبیعی، استفاده از اطلاعات استخراجی در امور دفاعی و امنیتی، ظرفیت‌های جاذبه‌های توریستی از اهداف این اطلس است.

وی به اشاره به وجود غارهای طبیعی و مصنوعی بیان کرد: غارهای طبیعی غارهایی هستند که در اثر عوامل طبیعی از جمله یخ، فرسایشی، دریایی و ... به وجود می‌آیند و غارهای مصنوعی غارهایی هستند که در اثر حجاری دستی ایجاد می‌شوند. (فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها