سالی که نکوست از «بهمن»‌اش پیداست

از قدیم می‌گویند «سالی که نکوست از بهارش پیداست» در واقع آغاز سال که معمولا همراه با زیبایی و طراوت است باعث شده تا مردم هنرمند و هنردوست ایران این مصراع موزون را به‌عنوان یک ضرب‌المثل طی سال‌ها و قرن‌ها با خود زمزمه کنند و درواقع «بهار» در این ضرب‌المثل نوعی مَجاز برای بیان موارد مختلف و امور گوناگون است.
کد خبر: ۶۳۹۶۲۴
سالی که نکوست از «بهمن»‌اش پیداست

از همین‌رو بهار برای برخی رویدادها و موضوعات الزاما مترادف با معنی و مفهوم بیرونی و فرا رسیدن سال نو و فروردین‌ماه نیست، مثلا بهار انقلاب ایام‌الله دهه فجر است و بهار قرآن هم ماه مبارک رمضان، درست هنگامی که جوانه‌های کمال و تعالی در زندگی انسان سبز و شکوفا می‌شود.

در حوزه فرهنگ و هنر، بخصوص سینما، تئاتر، موسیقی و کتاب هم بهمن‌ماه نوعی بهار است که اهالی این حوزه‌ها در این ماه از سال به تکاپو می‌افتند و در قالب جشنواره‌های فجر بهترین کارهایشان را آماده و عرضه می‌کنند و البته ناشران و اهل قلم هم از همین روزها با ثبت‌نام در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و فرستادن کتاب‌هایشان برای مجوز نشر، بهاری زودرس را آغاز می‌کنند.

با مروری بر فهرست کارگردانان سرشناس و فیلم‌های پرستاره جشنواره فجر، بی‌تردید باید برای اکران سال 93 سینماهای کشور رونق دوچندانی را درنظر گرفت و پیشاپیش اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، روزهای امیدوارکننده‌ای در انتظار اهالی هنر هفتم است.

از طرفی روز گذشته با نهایی شدن جدول جشنواره موسیقی فجر و مشخص شدن چهره‌های سرشناس حاضر در آن که با آلبوم‌ها و قطعات جدید خود به صحنه می‌آیند باید سال خوبی را هم برای موسیقی ایران پیش‌بینی کرد.

جشنواره تئاتر فجر هم گرچه با همه مشکلات و تغییر دبیر و برخی گرفتاری‌های حاشیه‌ای‌اش در حال برگزاری است، ولی اجراهای خوب آن مانند ننه‌دلاور با حضور فاطمه معتمدآریا و بهناز جعفری، کار محمد رحمانیان، قطب‌الدین صادقی، بهزاد فراهانی و... که پس از جشنواره و احتمالا در بهار آینده نیز دوباره روی صحنه می‌آیند، بیانگر این است که هنر خاص تئاتر هم مخاطبانش را در روزها و ماه‌های پیش رو راضی و خرسند نگه خواهد داشت.

استقبال ناشران از ثبت‌نام در نمایشگاه کتاب تهران، حضور فعال بخش خصوصی (اتحادیه ناشران) در برگزاری این رویداد مهم فرهنگی، همراه با فضای امیدبخشی که میان اهل قلم با برخی تغییرات در اداره کتاب ارشاد ایجاد شده، همه بیانگر این است که اردیبهشتی خوب و خواندنی هم برای اهالی کتاب در پیش است.

سینا علی‌محمدی - دبیر گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها