سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بر همین اساس بانوان ایرانی گوی سبقت را از دیگر بانوان منطقه در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی با ۲۹ درصد کل مصرف ربودهاند. این ارقام باعث میشود بسیاری از تولیدکنندگان لوازم بهداشتی و آرایشی جهان، بازارهای ایران را هدف بگیرند تا جایی که حتی اگر در گمرکات ایران به روی این محصولات به خاطر غیرضروری بودن بسته شود یا تحریمهای بینالمللی مانع تجارت آزاد آن گردد، از راه قاچاق و تجارت چمدانی، لنجی و هر راه دیگری که به بازارهای ایران منتهی شود، مبادرت به ارسال و فروش محصولات خود کنند و صد البته در این میان بازار لوازم آرایشی تقلبی نیز از رونقی باورنکردنی برخوردار باشند.
واردات قانونی لوازم آرایشی و بهداشتی بهطور متوسط ۱۵۰میلیون دلار است و در کنار تولیدات داخل که کمتر از ۱۰ درصد حجم بازار را تشکیل میدهد، حداقل ۸۰۰ میلیون دلار از نیاز کشور بهطور قاچاق تامین میشود. زیرا سهم برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری است، به دلیل قیمتهای بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده میشود. طبیعی است در این شرایط برندهای زیادی در بازارهای کشور خودنمایی میکند و تعداد آنها از حد حافظه فراتر میرود.
بازارهای عمدهفروشی لوازم بهداشتی وآرایشی تهران که مورد اقبال تمام نقاط کشوراست، عبارتند از خیابان منوچهری و مروی یا کوچه مروی، اما ظاهرا این بازار پر زرق و برق باعث شده علاوه بر این دو منطقه، دیگر مناطق تهران و شهرستانهای کشورمان نیز به مرکزی برای عرضه این محصولات تبدیل شوند.
گشتی در بازار لوازم آرایشی
با اینکه در فصل زمستان استفاده از لوازم بهداشتی و آرایشی افزایش مییابد، به گفته بسیاری از فعالان این بازار فرارسیدن ماههای محرم و صفر این بازار را تقریبا از رونق انداخته و مراکز عمدهفروشی کمتر تقاضای قابل ذکری به خود میبینند.
صفایی یکی از کسبه خیابان منوچهری در این باره میگوید: با توجه به ماههای محرم و صفر و البته افزایش قیمتها در این بازار به خاطر رشد قیمت ارز، تقریبا میتوان گفت کاهش 50 درصدی در فروش محصولات آرایشی و بهداشتی رخ داده است. این فعال بازار لوازم آرایشی و بهداشتی میافزاید: با اتمام این دو ماه و پیشبینی ثبات قیمت ارز، مراسم عروسی شروع میشود و بدون تردید بازار لوازم آرایشی هم رونق خواهد داشت.البته با فرارسیدن خرید نوروزی، دوباره شاهد رشد این بازار خواهیم بود.
این فعال بازار در مورد ماهیت بازار لوازم آرایشی اظهار کرد: بهطور کلی کالاهای موجود در این بازار را میتوانیم به دو فصل تابستان و زمستان تقسیم کنیم که هر کدام دارای تقاضایی متفاوت است. در بازار لوازم آرایشی دو بخش عمده محصولات وجود دارد؛ یکی مواد آرایشی است و دیگری لوازم و تجهیزات آرایشی.
صفایی افزود: به طورکلی بازار آرایشی دو نوع خریدار به خود میبیند؛ یکی مربوط به افرادی است که برای مصرف روزانه خودخرید میکنند مثل خانمهای کارمند یا دانشجویان و گروه دیگر مربوط به صاحبان سالنهای آرایشی و زیبایی است که برای مصارف تجاری به سراغ بازار کار ما میآیند.
به گفته صفایی، گروه اول از خریداران صرفا به قیمت لوازم آرایشی توجه دارند و گروه دیگر به دنبال برندهای معروف هستند.
برندها
وی میگوید: بیشتر لوازم آرایشی موجود در ایران از کشورهای تایوان، کره جنوبی، چین، فرانسه، آمریکا، آلمان و ترکیه وارد میشود، ولی درصد ورود محصولات چینی بسیار بیشتر از دیگران است، آن هم به دلیل قیمت تمام شده پایین محصولات. این فروشنده لوازم آرایشی، سهم عمده بازار لوازم آرایش حد متوسط ایران را در اختیار کره جنوبی و ترکیه میداند و درصد کمی را به دیگر کشورها از جمله کشورهای اروپایی اختصاص میدهد.
اما وی عمده مشکل بازار لوازم آرایشی را بحث قاچاق عنوان میکند و میگوید: اگر کمی دقت کرده باشیم، مدتی است لوازم آرایشی تقلبی در کشورمان زیاد شده و حتی کنار خیابانها هم گروهی به فروش این اجناس اقدام میکنند و برخی لوازم آرایش پرفروش مثل ریمل اورآل به گونهای کپی شده که حتی خود ما هم در شناسایی بدل از اصل دچار مشکل میشویم.
وی میگوید: هر چند وزارت بهداشت در زمینه ورود لوازم آرایشی و بهداشتی سختگیری میکند و برای واردات این گونه لوازم قوانین متفاوتی وضع کرده، اما بسیاری از سودجویان با استفاده از خلأهای قانونی و البته تجارت چمدانی، حجم انبوهی از لوازم آرایشی را وارد کشورمان میکنند که عمده آنها از مرزهای شمال غربی و غرب و جنوب کشور صورت میگیرد و هیچ نظارتی بر آن نیست. این گونه اجناس در بازارهای غیرمعمول مثل کنار خیابان یا مترو به فروش میرود و معمولا جوانان و خانمهای کارمند خریدار آن هستند.
صفایی میگوید در بازار لوازم جانبی آرایشی مثل انواع مژه مصنوعی، چسب و ناخن مصنوعی که بخصوص در فصل تابستان فروش بالایی دارند، بازار دستچین است و در رده بعدی، کره جنوبی هم بخشی از بازار را به خود اختصاص داده است.
مروی؛ مرکز بهداشتی فروشان تهران
از بازار لوازم آرایشی که میگذریم، به سمت خیابان مروی که بیشتر به مرکز فروش لوازم بهداشتی معروف شده، میرویم. این خیابان بتازگی طراحی جدیدی به خود دیده، اما اصالت معماری خود را هنوز از دست نداده است. بیشتر کسبه این بازار را تجار عرب زبان تشکیل میدهند که نبض بازار بهداشتی فروشان پایتخت را کنترل میکنند؛ هر چند گوشه و کنار این حجرهها گاهی لوازم آرایشی هم دیده میشود، اما جعبههای رنگارنگ شامپو، کرم، عطر، ادکلن و انواع صابون است که بیشتر خودنمایی میکند.
جمیل یکی از فروشندگان این خیابان به بازار پررونق مواد شوینده مثل شامپو و صابون اشاره میکند و میگوید: بیشترین سهم بازار ما در اختیار شامپو و نرمکنندههاست و پس از آن صابونهایی که خاصیت دارویی دارند. در نهایت نیز خمیر دندان و کف ریش است که باعث رونق کسب و کار ما شده است. این فروشنده میافزاید: در مورد شامپو هم اکنون شامپوهای ضدشوره و شامپوی مناسب موهای آسیبدیده یا رنگکرده، جزو پرفروشهاست و پس از آن صابونهای ضدجوش صورت یا لایهبردار بیشترین تقاضا را به خود اختصاص داده است. در مورد کرمها هم میتوان به کرمهای ضدآفتاب در فصل تابستان و البته کرمهای ضدچروک اشاره کرد.
برندها و اجناس موجود در بازار
این فروشنده، محصولات آلمان، چین، ترکیه و فرانسه را مهمترین محصولات موجود بازار ایران میداند و میگوید: گاهی اوقات برندهای معتبر اما تولید کشورهای متفرقه را نیز در این خیابان میتوان یافت. به عنوان مثال شامپوی هداندشولدرز که هم آلمانی آن در بازار موجود است و هم روسی و لهستانی.
وی میافزاید: غیر از مواد بهداشتی در بخش عطر و ادکلن، هم اکنون ادکلنها و عطرهای ارزانقیمت و در واقع مشابه اسانسهای اصل و اسپریها از پرفروشترینهای کوچه مروی هستند.
این فعال بازار بهداشتی در کوچه مروی میگوید: البته در کوچه مروی زیاد از برندهای اصل و معروف ادکلن خبری نیست و اگر به دنبال آنها هستید میتوانید به خیابان وزرا یا مرکز خرید قائم، تندیس و گلستان در شهرک غرب سری بزنید؛ مراکزی که ارقام محصولات هم طبعا در آنها متفاوت است.
برای خرید لوازم آرایشی بخوانید
ـ برای خرید تمام لوازم آرایشی به سال ساخت و تاریخ انقضاء آن دقت کنید.
ـ لوازم آرایشی گران و خاص را حتما از فروشگاههای معتبر بخرید و اگر فروشگاهی بیش از اندازه جنسی را ارزان داد به آن شک کنید.
ـ برای خرید لوازم آرایشی حتما فاکتور معتبر فروشگاه را دریافت کنید تا در صورت آسیب ناشی از مصرف، ماجرا قابل پیگیری باشد.
ـ برای خرید کرم پودر به نوع پوست خود دقت کنید که پوست شما چرب است یا خشک و متناسب با نوع پوست خودتان خرید کنید.
ـ در مورد نگهداری ریمل سعی کنید زیاد در ریمل را باز و بسته نکنید، چون هوا باعث خشکشدن محتویات داخل آن میشود.
ـ سعی کنید محل نگهداری لوازم آرایش شما خنک باشد تا از فاسدشدن آنها جلوگیری شود.
ـ هرگز دو نوع لاک ناخن را با یکدیگر مخلوط نکنید، چون باعث از بین رفتن بافت ناخن شما خواهد شد.
ـ برای خرید کرم پودر یا پنکیک مناسب ابتدا از فروشنده بخواهید تستر رنگ مورد نظر را به شما بدهد تا شما آن را روی پوست مچ دست خودتان تست کنید، چون بافت پوست این قسمت از دست شما تقریبا شبیه پوست صورت شماست.
برای خرید لوازم بهداشتی بخوانید
ـ مهمترین نکته در خرید این مواد، تاریخ ساخت و انقضاء آنهاست، بنابراین سعی کنید به این موضوع حساس باشید و از خرید برندهای متفرقه و البته بدون برچسب بهداشت خودداری کنید.
ـ برای خرید شامپو دقت کنید نوعی انتخاب کنید که با موی شما سازگار باشد.
ـ در مورد خرید کرمهای ضد آفتاب دقت کنید درصد مقاومت این کرمها در مقابل اشعه (SPF) متناسب با فصل مورد نظر انتخاب شود.
ـ سعی کنید شامپوها و صابونهایی را که استفاده پزشکی دارد با دستور پزشک متخصص استفاده کنید و به تشخیص و گفته فروشندگان چندان اعتماد نکنید.
ـ از خرید محصولات کنار خیابانی یا از فروشگاههای غیرمعتبر جدا خودداری کنید که عواقب مصرفش پای خود شماست.
عماد عزتی / جامجم
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
علی اصغر هادیزاده، رئیس انجمن دوومیدانی فدراسیون جانبازان و توانیابان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد