خواننده ضد مردمی، پاچه خوار، ساندیس خور و...اینها برچسب هایی اند که در واکنش به آهنگ «حماسه بصیرت» در فضای مجازی به سالار عقیلی نسبت داده اند.
کد خبر: ۹۸۴۵۸۸
واکنش ها به آهنگ «حماسه بصیرت» سالار عقیلی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روزنامه صبح نو لغتنامه دهخدا را باز میکنیم و میبینیم که روبروی کلمه «معیار» اینچنین آمده است: اندازه و پیمانه . وسیله ای که بدان چیز دیگر را بسنجند و برابر کنند بنابراین ترازو و پیمانه معیار است زیرا به وسیله آن دو شیء سنجیده و پیموده میشوند.
ترازوی زر. زرسنجه . ترازوی زرسنجه. ترازوی زرسنج. ترازوی صیرفی . ترازو مثقال.
اما انگار در سالهای اخیر این تعریف را بنا به منافع و ملاحظات تغییر دادیم و گاه نیز تحریف کردیم. معیار دل ماست. معیار آن چیزی است که خشنود ماست و لاغیر. یکی از مواردی که معیار به کار میآید و نقش اساسی بازی میکند، در نسبت دوست داشتن و دوست نداشتن افراد و لوازم است. در روزهای گذشته کسانی که طرفدار صدای آقای سالار عقیلی بودند- دقت کنید- صدای سالار عقیلی، پس از شنیدن آهنگ «حماسه بصیرت» وی به مناسبت 9 دیماه، ناگهان متوجه شدند که وی اساساً و اصلاً خواننده نبوده است و نیست!

ضد مردم
خواننده ضد مردمی، پاچه خوار، ساندیس خور و...اینها برچسبهایی اند که در واکنش به آهنگ «حماسه بصیرت» در فضای مجازی به سالار عقیلی نسبت داده اند. کسانی که به هنگام حضور سالار عقیلی در شبکه من و تو، وی را صاحب اختیار و عقل و مستقل میدانستند حالا وی را متهم به صفات مختلفی میکنند. حتی خواندن تیتراژ ماندگار سریال متوسط معمای شاه را نیز در راستای حرکت در مقابل مردم میدانند و فراموش کردند که خودشان در قضیه لغو کنسرت عقیلی در سبزوار چه کردند. پیش از این نیز نشان دادیم که تعریفمان از معیار، علایق شخصی و عموماً سیاسی است. درباره سالار عقیلی قضیه حادتر است. خواننده ای که در مردادماه سال جاری مورد ستایش همین جماعت منتقد امروز قرار میگیرد، به دلیل خواندن یک آهنگ و فقط یک آهنگ از صدر به ذیل کشیده میشود. این اتفاق عموماً از طرف کسانی است که ادعای آزادیخواهی و دموکراسی دوستی دارند. آدمها در انتخاب علایق شخصیشان آزادند اما ظاهراً اگر برخلاف امیال و منافع ما باشد دیگر آزاد نیستند. هنرمندان دیگری هم در موضوع 9 دیماه فعالیت داشتند اما اینچنین مورد عتاب قرار نگرفتند.

مخالفت با لغو کنسرت سالار
روز 15 مردادماه در شهر سبزوار قرار بود کنسرت سالار عقیلی برگزار شود که این مراسم به دستور دادستانی این شهر لغو شد.
سالار عقیلی همان زمان در گفتوگو با «صبح نو» با بیان اینکه خود و گروهش در برگزاری کنسرتهایی از این دست، تمام الزامات و هنجارهای قانونی و چارچوبهای عرفی را مد نظر قرار داده و آنها را رعایت میکنند، گفته بود: چنین اقداماتی برای کسانی که سعی میکنند در حوزه تولید و عرضه موسیقی فاخر سنتی فعالیت کنند، تأثیر منفی داشته و انگیزه های آنان را کاهش میدهد. چرا که این افراد با رعایت تمام جوانب و ملاحظات فرهنگی و قانونی و حفظ چارچوبها در حال فعالیت در همین کشورند و سعی دارند اثر فاخر هنری به مردم ارائه دهند.»
عقیلی در ادامه با اشاره به اینکه ظاهراً حسب دیدگاه برخی مقامات محترم قضایی استان، برگزاری کنسرت در آن استان از منع برخوردار است، گفت: اگر واقعاً این گونه است کاش این مسأله به مدیرکل محترم ارشاد خراسان رضوی هم اطلاع داده و گفته شود تا از صدور مجوز خودداری کنند چرا که یک تهیه کننده کنسرت برای برگزاری چنین مراسمی ولو آنکه در پایتخت یا مرکز استان نباشد، متحمل هزینه های زیادی میشود و وقتی بعد از صدور مجوزهای لازم، به هر دلیلی کنسرت برگزار نمیشود، هزینه هایی روی دست تهیه کننده باقی میماند که محلی برای تأمین آنها ندارد. مردم هم در این میان قصوری ندارند؛ آنها هزینه ای متحمل شده و قرار بوده تا از اثر هنری یک هنرمند استفاده کنند. کاش هماهنگی لازم میان نهادهای مربوط به گونه ای صورت گیرد که منِ هنرمند شرمنده مردم نشده و با ناراحتی آنها روبرو نشوم.»
این جملات بخشی از واکنش عقیلی به لغو کنسرتش بود. واکنشهای دیگر اما از سمت طرفدارانی بود که امروز به مخالف تبدیل شده اند. خواننده مردمی، شجاع، مظلوم، استاد صدا و...نمونه هایی از توصیفات آن زمان برخی از مردم برای سالار بود. برخی از لغو حق طبیعی سالار انتقاد کردند و بعضی دیگر به نبودن یک ساختار قانونمند در حوزه موسیقی تاختند. خروجی کار اما محبوبیت بیشتر سالار عقیلی بود.

بیمه ای که افتخار شد
از 15 مردادماه تا 15 آبانماه نیز روزگار برای سالار عقیلی بر وفق مراد بود. در نیمه پاییز امسال خبر بیمه شدن حنجره سالار عقیلی در رسانه ها منتشر شد. بیمه 500میلیون تومانی حنجره سالار عقیلی توسط بیمه ایران. خبری که واکنشهای متفاوت و گاه متناقضی به همراه داشت؛ از کسانی که بیمه شدن حنجره اش را نشان اهمیت بالای وی و هنرش می دانستند تا مخالفانی که این کارها را نمونه های کپی شده ناقصی از هنر در غرب می نامیدند. برخی دیگر این بیمه نامه را به طنز گرفتند و لطایفی برایش ساختند و دوستان دیگر از بیمه نبودن هنرمندان دیگر انتقاد کردند. با این همه، حجم مخالفت ها به اندازه نهم دی ماه جاری نبود. فضای مجازی را که مرور میکنیم، هشتگ و گاه جملاتی را میبینیم که نشان از دلخوری شدید از سالار عقیلی دارد؛ دلخوری بی دلیلی که احتمالاً در روزها و ماه های آینده گریبان هنرمندان یا ورزشکاران را نیز خواهد گرفت.

شرح ماوقع!
جدیدترین قطعه موسیقی سالار عقیلی به نام «حماسه بصیرت» با اجرای وی و به مناسبت سالروز نهم دیماه در همایش مردمی بزرگداشت حماسه بصیرت رونمایی شد. این ویژه برنامه به همت ستاد مرکزی بزرگداشت حماسه نهم دیماه، شهرداری تهران و بسیج صدا و سیما و شبکه سه و با حضور جمعی از مدیران شهری، کشوری و لشکری، هنرمندان، فعالان فرهنگی و رسانه ای و بیش از سه هزار نفر در سالن شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

تحریم؛ قرار ما
ظاهراً مخالفان سالار عقیلی به ناسزا گفتن و برچسب زدن بسنده نکرده اند و قرار گذاشته اند تا اولین کنسرت سالار را تحریم کنند و آلبومهایش را نیز نخرند تا این هنرمند بفهمد با مردم در افتادن یعنی چه! این اتفاق البته مسبوق به سابقه نیز است. چند سال پیش نیز قرار بود اخراجی های
ده نمکی نیز تحریم شود اما به فروش چند میلیاردی رسید و در حوزه کتاب نیز این تحریم ها تکرار شده بود. حالا باید منتظر بمانیم تا نخستین کنسرت سالار عقیلی در ایران و انتشار آمار فروش زمستانی آلبومهای موسیقی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها