اگرچه چینی ها در حدود 2000 سال پیش با اختراع کاغذ، افتخار تولید اولین نمونه از این محصول در جهان را به نام خود ثبت کردند اما در طی دهه ها و سال های اخیر، پیشرفت های قابل توجهی در این صنعت به دست آمده که ارزش آن ها کمتر از اختراع آن نیست.
کد خبر: ۹۹۳۹۶۶
تولید کاغذی که در برابر آتش و آب مقاوم است + فیلم

به گزرش جام‌جم آنلاین به نقل از تک شات،‌ اخیراً گروهی از محققان موسسه سرامیک شانگهای (Shanghai Institute of Ceramics) موفق به تولید کاغذی شده اند که در برابر آتش و آب مقاوم است و می توان به آن لقب ضد آتش و ضد آب را داد.

این کاغذ شگفت انگیز به گونه ای طراحی شده است که حتی در هنگامی که به طور کامل مچاله شود و در آب و یا قهوه قرار گیرد، به هیچ عنوان آسیبی نخواهید دید. همچنین، قادر است تا دمای 200 دریجه سیلیسیوس را تحمل کند و این یعنی قابلیتی بی نظیر که تاکنون نمونه آن در جهان تولید نشده بود.

از طرفی دیگر، می توان سطح این کاغذ را در مواقعی که کثیف شده باشد، با آب شست و جالب اینجاست که با این کار هیچگونه مشکلی برای متون درج شده بر روی آن بوجود نخواهد آمد.

پروفسور ژو یینگ جی در این خصوص عنوان می کند که اگر چه امروزه از برخی راهکارها می توان مقاومت کاغذ در برابر آتش و یا آب را افزایش داد، اما روش مورد استفاده در این کاغذ به گونه ایست که قادر است به طور کامل، از اطلاعات درج شده بر روی آن را در برابر آتش و آب محافظت کند و بدین ترتیب، هیچ نگرانی برای از بین رفتن اسناد در شرایط پیش بینی نشده وجود نخواهد داشت.

تیم تحت رهبری وی، از سال 2008 تاکنون مشغول بررسی و اجرای آزمایشات متعدد برای تولید چنین محصولی بوده اند و پیش بینی می شود که با مهیا شدن شرایط، طی دو الی سه سال آینده شاهد عرضه این کاغذها به بازار باشیم.

به گفته آقای یینگ چی، کاغذهایی که از فیبر گیاهی تولید می شوند، به راحتی در آب بافت خود را از دست داده و به طور کل از بین می روند، اما در این کاغذهای جدید، از نانوسیم های هیدروکسی آپاتیت به عنوان مواد اولیه استفاده شده که مقاومت و کیفیتی بی نظیر را برای آن به ارمغان خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها