فَست پـرینت

لازم نیست برای خرید یک عینک که به صورت شما بیاید و فرم آن را دوست داشته باشید خیابان‌ها یا سایت‌های فروش آنلاین محصولات را بالا و پایین کنید، بلکه می‌توانید عینکی را که در ذهن تصور کرده‌اید یا عکس آن را دارید بدون نیاز به دانش طراحی به کالا تبدیل کنید.
کد خبر: ۹۷۵۸۴۳
فَست پـرینت

به گزارش جام جم آنلاین ، حتما می‌گویید چطور چنین چیزی ممکن است؟ جواب آن در صنعتی نوپا به نام چاپ سه‌بعدی (3D Print) نهفته است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در آینده تولید انبوه جای خود را به تولید شخصی‌سازی شده می‌دهد. بعد از انقلاب صنعتی، تولید انبوه صنایع را متحول کرد و امروزه پرینت سه‌بعدی با شخصی‌سازی کردن محصولات، کارخانه‌های انبوه‌سازی را از بین خواهد برد. در آینده نزدیک شاهد تولیدکنندگانی هستیم که به‌صورت محلی کالاهای شخصی‌سازی شده مشتریان را تولید می‌کنند. استارت‌آپ 3D Fast براساس همین ایده شکل گرفته تا با منحصربه‌فرد کردن محصولات از طریق پرینت سه‌بعدی، بتواند مردم عادی را مشتری خود کند. به همین بهانه با مصطفی شهر میانی، جوان ۲۷ ساله‌ای که موسس این استارت‌آپ است، گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

دی سال گذشته، مصطفی شهر میانی که تجربه دو استارت‌آپ «هنرلند» و «دکتر بادی» را در کارنامه خود دارد، به یک ایده به‌ظاهر ساده فکر کرد: این‌که افراد بتوانند عینک‌هایشان را متناسب با چهره خود بسازند! یعنی همان بحث شخصی‌سازی شدن محصولات. او و یکی از دوستانش به نام پدرام کریمی که طراح صنعتی بود، این ایده را بسط دادند تا این‌که به ایده راه‌اندازی یک سرویس آنلاین برای پرینت سه‌بعدی رسیدند. ایده‌ای که نه‌تنها در کشور مشابهی ندارد، بلکه در خارج نیز بسختی می‌توان نمونه‌ای یافت. مصطفی و پدرام سرانجام در اسفند وارد مرحله شتاب‌دهی می‌شوند. آنها تیمی از کسانی که در دانشگاه علم و صنعت پرینتر سه‌بعدی ساخته بودند، تشکیل می‌دهند و اکنون یک تیم قدرتمند در سه حوزه نرم‌افزار، سخت‌افزار و طراحی دارند.

مصطفی در این باره می‌گوید: «داشتن یک تیم سخت‌افزاری قوی باعث شده نظارت دقیقی روی هاب‌ها داشته باشیم تا کارشان دقیق باشد و پرینترها مشکلی نداشته باشد. در تامین و تعمیر پرینترها نیز به هاب‌ها کمک می‌کنیم.» این تیم از سه هسته اصلی شامل مصطفی شهر‌میانی، موسس 3D Fast که تخصصش برندینگ است، پدرام کریمی، طراح صنعتی و نوید مسلمی‌نیا متخصص پرینت سه‌بعدی تشکیل شده است.

3D Fast چیست؟

مصطفی ‌شهرمیانی درباره استارت‌آپ خود توضیح می‌دهد: «3D Fast اولین سرویس آنلاین پرینت سه‌بعدی کشور است که طراحان و کسانی که به پرینت سه‌بعدی احتیاج دارند، می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را آنجا پیدا کنند. افراد می‌توانند فایل سه‌بعدی خود را در سایت آپلود کرده و همزمان قیمت دقیق پرینت سه‌بعدی خود را ببینند و سفارش خود را به نزدیک‌ترین خدمات‌دهنده پیرینت سه‌بعدی ارسال کنند. هر کسی که پرینتر سه‌بعدی داشته باشد نیز می‌تواند به این شبکه اضافه شود و از زمان‌هایی که پرینترش خالی است برای درآمدزایی استفاده کند.»

شهر میانی درباره مشتریان استارت‌آپ خود می‌گوید: «آنها دو دسته هستند: کسانی که پرینتر سه‌بعدی دارند و کسانی که به پرینت سه‌بعدی نیاز دارند. کسانی که به خدمات پرینت سه‌بعدی احتیاج دارند شامل طراحان صنعتی، کسانی که برای نمونه اولیه به یک محصول نیاز دارند و دیگر صنایع می‌شوند، اما چشم‌انداز ما در بلندمدت این است که کالای پرینت سه‌بعدی را به زندگی مردم بیاوریم.»

ممکن است برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که مردم عادی چگونه باید طرح موردنظر را در این سامانه سفارش بدهند؟ مصطفی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «ما در حال ساخت اجتماعی از طراحان صنعتی در سایت خود هستیم و مشتریان می‌توانند یک طراح صنعتی را استخدام کنند تا طرح را برای آنها بسازد. کار دیگری که در حال توسعه آن هستیم سازندگان آنلاین هستند، یعنی مشتری‌ای که هیچ آشنایی با طراحی سه‌بعدی ندارد می‌تواند از یک سازنده آنلاین استفاده کند و محصول موردنظر خود را با حداقل دانش مربوط به طراحی بسازد. راه‌حل دیگر این است که مشتری می‌تواند عکس دوبعدی از محصول موردنظر خود بفرستد و آن را سه‌بعدی دریافت کند.»

مزایای پرینت سه‌بعدی

مصطفی شهرمیانی درباره این‌که چه دلیلی وجود دارد که مردم از آنها به عنوان واسطه استفاده کنند و خودشان مستقیم به دارندگان دستگاه‌ها سفارش ندهند، می‌گوید: «این‌که ما به‌صورت هاپ عمل می‌کنیم باعث می‌شود فناوری‌های ما نامحدود باشد، در حال حاضر ما همه فناوری‌های پرینت سه‌بعدی از چاپ فلز تا هر متریال دیگری از جمله شکلات را پوشش می‌دهیم، در حالی که اگر قرار بود خودمان وارد بحث سخت‌افزاری شویم توسعه کار بسیار سخت‌تر می‌شد. نکته دوم این‌که ما در شرایطی کار می‌کنیم که هیچ رقیبی نداریم؛ زیرا کسانی که در زمینه پرینت سه‌بعدی در حال فعالیت هستند ما را به‌عنوان همکار خود می‌شناسند نه رقیب. بنابراین همه تامین‌کنندگان پرینت سه‌بعدی به‌نوعی همکاران ما هستند و کسی که خدمات پرینت سه‌بعدی احتیاج داشته باشد، می‌تواند وارد سایت ما شده و همه تامین‌کنندگان را ارزیابی کند که کدامیک بیشترین امتیاز را دارد.»

یکی از دستاوردهای چاپ سه‌بعدی از بین بردن انبارداری در قطعاتی است که قابل پرینت هستند.

مصطفی، یکی دیگر از ارزش‌هایی را که این استارت‌آپ خلق می‌کند، بسته‌بندی و ارسال کالا می‌داند. بحث دیگری که برای اولین بار در ایران مطرح شده قیمت دادن به پرینت سه‌بعدی است.

استارت‌آپ، زندگی پول‌داری نیست

به نظر می‌رسد استارت‌آپ راه انداختن مد شده و بسیاری فکر می‌کنند قرار است با راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود راه صد ساله را یکشبه بپیمایند، اما آنهایی که به صورت جدی وارد این حوزه شده‌اند می‌دانند چه مسیر سختی در پیش است و حتی ممکن است استارت‌آپ‌شان شکست بخورد. مصطفی معتقد است زندگی استارت‌آپی یک سبک زندگی منحصر به فرد است که شما مسئول مجموعه‌ای هستید که خودتان راه انداخته‌اید: «یک کارمند ساعت 5 یا 6 بعدازظهر می‌رود دنبال زندگی‌اش، اما یک فرد استارت‌آپی باید شبانه‌روز کار کند تا بتواند ایده خود را توسعه دهد. یک ویژگی دیگر زندگی استارت‌آپی این است که شما با تلاش و سختی شروع به توسعه یک ایده می‌کنید که آن ایده راه را برای رقبای شما باز می‌کند.»

از دست دادن تیم یکی از معضلات استارت‌آپ‌هاست که به نظر مصطفی به این دلیل پیش می‌آید که ممکن است آدم‌ها زیاد با هم هماهنگ نباشند و نکته مهم این است که باید ایثار داشته باشند: «استارت‌آپ مانند یک زندگی مشترک است که باید بتوانید همه چیز را مدیریت کنید و به روند امیدوار باشید. رویدادهای زیادی در زندگی استارت‌آپی رخ می‌دهد، یک روز ممکن است فروش خوبی داشته باشید، یک روز ممکن است ضرر کنید، یک روز ممکن است یکی از اعضای کلیدی تیم شما برود، ولی خیلی مهم است که ناامید نشوید و به یک روند و این‌که در طول یک یا دو سال چه اتفاقی برای من می‌افتد، امیدوار باشید.»

به گفته مصطفی، یکی از اتفاقات بدی که در استارت‌آپ‌های ایرانی می‌افتد این است که زود ناامید شده و کارمند می‌شوند، در حالی که اولین ویژگی کار استارت‌آپی این است که باید قید همه اینها را زد: «یکی دو سال شروع یک استارت‌آپ حتی ممکن است اصلا پول درنیاورید یا هر چه در می‌آورید باید خرج استارت‌آپ خود کنید. این زندگی را بسیار سخت می‌کند و بسیاری از افراد جا می‌زنند و کارمند شدن را انتخاب می‌کنند. زندگی استارت‌آپی زندگی پول‌داری نیست، زندگی سختی است که به خلق یک شرکت می‌انجامد که می‌تواند در آینده ارزش مالی نیز داشته باشد.» همان‌طور که مصطفی می‌گوید بسیار مهم است که با نگاه مالی وارد استارت‌آپ نشوید و با نگاه تغییر دنیا و عشق به خلق یک ایده جدید وارد آن شوید، زیرا کسی که عاشق پول باشد هیچ وقت نمی‌تواند استارت‌آپ خوبی راه‌اندازی کند.

مائده گیوه چین - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها