کد خبر: ۵۶۹۲۵۱
سریال «دوباره زندگی»؛ دوباره از شبکه تهران

برای ساخت یک سریال یا فیلم علمی ـ تخیلی لازم نیست حتما وسیله‌ای عجیب، موجوداتی خارق‌العاده با نیروهای فوق تصور یا فضایی غیرواقعی خلق شود. علم اکنون به حدی پیشرفت کرده که علاوه بر تکنولوژی، در سایر حوزه‌های دانش نیز می‌توان تخیل را وارد کرد. از جمله این علوم ژنتیک و زیست‌شناسی است که پیشرفت‌های به دست آمده در این زمینه‌ها طی سال‌های اخیر نتایجی فراتر از تصور و در حد تخیلات انسان بوده است. با چنین نگرشی و با توجه به رواج بیماری‌های عجیب و فراگیر در دهه‌های اخیر سریال «دوباره زندگی» در کانادا تهیه و تولید شد و طی چهار سال از تلویزیون این کشور پخش شد. این سریال هم‌اکنون از شبکه تهران در حال پخش است.

جنایت از نوعی دیگر

سریال دوباره زندگی (ReGenesis) محصول کاناداست که طی سال‌های 2004 تا 2008 در این کشور تولید شده و تاکنون در بیش از 120 کشور جهان به نمایش در آمده و به 18 زبان ترجمه شده است. دوباره زندگی که در چهار فصل و در مجموع در 52 قسمت تولید و پخش شد، داستان گروهی از دانشمندان و متخصصان میکروب‌شناسی را دنبال می کند که عضو نوربک (NorBAC، کمیسیون مشورتی بیوتکنولوژی آمریکای شمالی) هستند. مرکز و آزمایشگاه‌های این سازمان غیرواقعی، در تورنتوست. اعضای این سازمان مسئولیت رسیدگی به مشکلات علمی ازجمله بیوتروریسم، بیماری‌های مرموز یا تغییر ناگهانی محیط‌زیست را به عهده دارد. بیوتروریسم انتشار عمدی عوامل بیولوژیک است. این عوامل باکتری‌ها، ویروس‌ها یا سموم هستند که ممکن است به شکل طبیعی‌ یا به فرم دستکاری شده انسان باشند. حوزه جغرافیایی فعالیت گروه نوربک کانادا، آمریکا و مکزیک است. سرپرستی این گروه را دیوید سانداستورم (با بازی پیتر اوتربریج) به عهده دارد که یک زیست‌شناس مولکولی است. برخی دیگر اعضای این گروه عبارتند از: کارلوس سرانو (با بازی کونراد پلا) متخصص ژنتیک و دکتر مکزیکی عضو نوربک، کارولین موریسون (با بازی ماکسیم روی) عضو آمریکایی و مدیر اجرایی گروه که به چهار زبان انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و چینی صحبت می‌کند.

باب ملنیکف (با بازی دمیتری چپوفسکی) بیوشیمیست کانادایی عضو نوربک و دانشجوی سابق دیوید سانداستورم که با داشتن ضریب هوشی 162 یک نابغه است و دو مدرک دکتری دارد، راشل وودز (با بازی وندی کروسون) دیگر عضو آمریکایی گروه و متخصص ویروس‌شناسی است. مایکو تران (با بازی مایکو نوین) محقق کانادایی زیست‌شناسی در گروه نوربک که بعد‌ها مدیر اجرایی گروه می‌‌شود. علاوه بر این بازیگران زیاد دیگری نیز در این سریال نقش‌آفرینی کردند که برخی آنها تنها در دو فصل و حتی در چند قسمت از سریال بازی کردند.

چالش موضوعات جهانی

سریال دوباره زندگی در هر قسمت پس از طرح موضوع سعی دارد به جای پرداختن به جنبه‌های خشن داستان به جنبه‌های علمی موضوع بپردازد. طرح موضوعات جدیدی ـ البته در آن زمان ـ چون بیوتروریسم از ویژگی‌های این سریال است. شاید روی کاغذ سریال دوباره زندگی شبیه سریال‌های معروفی چون ERـ بدون هیجانات رسیدگی به بیماران اورژانسی ـ و CSIـ‌ با بعد جنایی و پلیسی ـ باشد. سریالی که بیشتر وقت و زمان آن در آزمایشگاه و محققانی را نشان می دهد که درباره موضوعات مطرح شده بحث می‌کنند تا سرانجام در کمتر از 55 دقیقه به نتیجه برسند، اما چیزی که این سریال را از نمونه‌های مشابه متفاوت کرده این است که ابعاد کار آنها به مراتب بزرگ‌تر است. مثلا صحبت از آلودگی هوا و تبعات جسمی و بیماری‌های ناشی از آن است. این مورد فرصت مناسبی است تا در مورد شیوه‌های مختلفی که بشر از طریق آن به نابودی زمین می‌پردازد بحث شود یا به طور مثال وقتی در مورد یک بیماری اپیدمی صحبت می‌شود پای بیوتروریسم نیز به وسط می‌آید. در نگاه کلی اگر سریال‌های مشابه تنها روی یک فرد تمرکز دارند یا یک مورد جنایت را دنبال می‌کنند، قهرمانان سریال دوباره زندگی به فکر نجات جهان هستند و می‌خواهند قربانیانی را که ممکن است تعدادشان اندازه جمعیت یک کشور باشد در برابر آسیب‌ها محافظت کنند.

دوباره زندگی، نخستین سریال کانادایی بود که با کیفیت بالا HDدر آمریکا پخش شد. نویسندگان سریال سعی کردند به جای پرداختن به موضوعات غیرواقعی بخشی از موضوعات مطرح شده در سطح جهانی را به چالش بکشند. صحبت از آنفلوآنزای مرغی، بیدار شدن انسان‌ها پس از سال‌ها ماندن در حالت کما، حمله دسته‌جمعی پرندگان و کلونینگ انسان‌ها ازجمله این موضوعات هستند. طرح برخی از این موضوعات گاه به حدی جامعه را تحت تاثیر قرار می داد که پس از آن صفحات روزنامه‌ها و مجلات تخصصی پر می‌شد از اظهارنظر کارشناسان و دانشمندان درباره صحت و سقم موضوعات مطرح شده و بسیاری این موضوعات را به چالش می‌کشیدند.

نقش‌آفرینان اصلی دوباره زندگی

پیتر اوتربریج، متولد 1966 در تورنتو است. او که اکنون چهار دهه فعالیت بازیگری در حوزه‌های مختلف را در کارنامه خود دارد یکی از چهره‌های شناخته‌شده بازیگری در کاناداست که به دلیل بازی در سریال دوباره زندگی جایزه جمینی را از آن خود کرد. وی همچنین سال 2013 جایزه اسکرین اوارد کانادا را برای بازی در نقش دوم سریال «جان ای: تولد یک کشور» به دست آورد. از دیگر نقش‌آفرینی‌های وی در سریال‌های تلویزیونی می‌توان به بازی در سریال 24 در کنار کیفر ساترلند و سریال جاده اونلی (در ایران قصه‌های جزیره) و همچنین فیلم اره 5 اشاره کرد.

مایکو نوین، بازیگر ویتنامی ـ کانادایی و متولد 1980 است که با بازی در سریال دوباره زندگی در کانادا به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد. او در دانشگاه بریتیش کلمبیا در رشته بازیگری تحصیل کرده و پیش از بازی در این سریال تنها تجربه بازی در چند تئاتر را داشت.

دیمیتری چپوفسکی، بازیگر کانادایی ـ اوکراینی و متولد 1970 و از برندگان جایزه جمینی است. او همراه با خانواده‌اش در شش سالگی به کانادا مهاجرت کرد. در چهارده سالگی کار بازیگری را آغاز کرد و سریال دوباره زندگی او را به چهره‌ای مطرح در کانادا تبدیل کرد. او به دلیل بازی در نقش باب ملنیکف در اینس ریال دو بار جایزه جمینی را در سال‌های 2005 و 2007 کسب کرد.

کونراد پلا، متولد 1966 کانادا و قهرمان سابق مشت‌زنی است. او متولد اسپانیاست. یک جراحت سنگین در بوکس او را در 32 دوسالگی وادار به بازنشستگی در ورزش کرد و از آن زمان به بازیگری رو آورد. پلا در بسیاری از فیلم‌های سینمایی معروف ازجمله بلوک 16، ترمینال، اعترافات یک ذهن خطرناک و مکس پاین در نقش دوم بازی کرده است. وی همچنین بازیگر اصلی فیلم ترسناک ابدی در سال 2004 بود. در سال 2009 نیز فیلم سوزاندن موسیلینی را نوشت و کارگردانی کرد که در این فیلم پیتر اوتربریج ـ همبازی‌اش در سریال دوباره زندگی ـ در نقش اصلی مقابل او بازی می‌کرد.

وندی کراوسون دیگر بازیگر معروف کانادایی است که نقش راشل وودز را در این سریال بازی می‌کند. او متولد 1955 کانادا و یکی از بازیگران و چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون است که چند جایزه معتبر بازیگری را در کارنامه خود دارد. او همچنین در سینما در فیلم‌های معروفی چون ایر فورس وان در کنار هریسون فورد، کورینا، کورینا در کنار وودی گلدبرگ و مجموعه فیلم‌های بابانوئل در کنار تیم آلن بازی کرده است. از کارهای جدید او در تلویزیون بازی در سریال انتقام است که از شبکه ABCپخش شد.

همزمان با پخش این سریال در سال 2007 جمعی از دست‌اندرکاران تلویزیون‌های کانادا ازجمله بازیگران و کارگردانان معروف و شناخته شده که جمعی از عوامل سریال زندگی دوباره نیز در آن حضور داشتند در اعتراض به پخش سریال‌های آمریکایی از شبکه‌های خصوصی کانادا تحصن کردند. به گفته اعتراض‌کنندگان، شبکه‌های کانادایی سالانه بیش از 470 میلیون دلار هزینه خرید سریال‌های خارجی می‌کنند در حالی که تنها کمتر از 70 میلیون دلار برای برنامه‌های کانادایی هزینه می‌شود. به گفته معترضان این عملکرد شبکه‌های خصوصی نشان‌دهنده بی‌تفاوتی آنها به فرهنگ کشورشان است.

آنها از کمیته تنظیم مقررات رادیو تلویزیونی خواستند تا با اعمال سیاست‌های جدید، شبکه‌های خصوصی را که در آن زمان مملو از سریال‌های آمریکایی بود، مجبور به پخش سریال‌های تولید داخل کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها