جلال معیریان، یکی از 2 قطب گریم سینمای ایران:

بازیگر باید اعتماد کند

جلال معیریان یکی از بزرگان گریم در تاریخ سینما و تلویزیون ایران است. او در خیلی از طرح‌‌های بزرگ سینمایی و تلویزیونی به عنوان طراح گریم، نقش زیادی در دیده‌ شدن آن مجموعه‌ها داشته است. از «کمال‌الملک»، «در مسیر تندباید» گرفته تا «قارچ سمی» و «آتش بس» و تا سریال «عملیات 125» طراح گریم بازیگران بوده است. معیریان برای «سرب»، «غزال» و «توفان شن» برنده سیمرغ جشنواره فیلم فجر شده است. معیریان بخشی از دیدگاه‌ها و تجربیات خود درخصوص گریم را با خبرنگار «جام‌جم» در میان گذاشته که در ادامه، گزیده‌های کوتاهی از آن را می‌خوانید.
کد خبر: ۵۰۹۴۱۹

تعداد بازیگرانی که گریم اساسی را نمی‌پذیرند، خیلی کم است. اعتماد هنرپیشه به گریم خیلی مهم است. اگر هنرپیشه گریمور را قبول داشته باشد، کمتر با مخالفت در تغییر چهره روبه‌رو می‌شویم، اما وقتی هنرپیشه اعتقادی به گریم نداشته باشد، نمی‌گذارد گریمور کارش را انجام دهد.

اگر بازیگران متوجه شوند چهره‌پرداز آگاه و باتجربه است، به کار او ایمان می‌آورند و نظر خاصی مگر در جهت نقش نمی‌دهند، اما اگر به این نتیجه برسند کسی که آگاهی کافی ندارد، قرار است چهره‌پردازی کند، مدام به او درباره‌ گریم‌شان نظر می‌دهند و چهره‌پرداز هم آنها را می‌پذیرد.

وقتی گریمی را برای شخصیتی طراحی می‌کنم، نظر بازیگر آن نقش را می‌پرسم. چون او درباره نقش فکر کرده ‌است. اگر تشخیص دهم دیدگاه او به چهره‌پردازی کمک می‌کند، آن را اعمال می‌کنم در غیر این ‌صورت نمی‌پذیرم.

در هر طرحی باید عوامل مختلف سازنده اثر، از جمله طراح لباس و طراح و چهره‌پرداز با یکدیگر نشست‌هایی برگزار کنند. البته در سریال‌های تاریخی و مهم، کارگردان تلاش می‌کند چنین ارتباطی بین سازندگان برقرار شود. در این شرایط چهره‌های ساخته‌ شده با لباس‌های طراحی‌شده سنجیده می‌شود تا میزان تناسب آنها مشخص شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها