به بهانه پخش مجموعه تلویزیونی «دونگ‌یی» از شبکه 3 سیما

میراث‌دار جومونگ و یانگوم

سریال‌های کره‌ای چند سالی است طرفداران پر و پا قرصی در کشورمان دارند. از «جواهری در قصر» بگیرید تا «افسانه جومونگ» که معروف‌ترین‌شان هستند هرکدام حواشی فراوانی داشتند. اما بااین‌حال، علاقه و اشتیاق بسیاری از مردم به چنین سریال‌های کره‌ای همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۸۹۸۹۲

مدتی از سریال‌های کره‌ای خبری نبود تا این‌که بتازگی پخش مجموعه تلویزیونی «دونگ‌یی» پنجشنبه‌ها از شبکه 3 سیما آغاز شده است. این مجموعه تلویزیونی در 60 قسمت 60 دقیقه‌ای تهیه و تولید شده و محصول شرکت ام‌بی‌سی کره جنوبی است. دونگ‌یی محصول سال 2010 میلادی است و کارگردانی آن را سنگ هاب کیم و بیانگ هول لی به عهده داشته‌اند. از بازیگران این مجموعه می‌توان به کول هو چی، جین هی جی و هو ژوهان اشاره کرد. داستان این سریال در زمان سلطنت شاه سوک جونگ از پادشاهان سلسله جوسیون اتفاق می‌افتد و درباره دختری به نام دونگ‌یی است که با از دست دادن پدر و برادر خود در کودکی، به عنوان خدمتکار وارد دربار می‌شود. او با همت و تلاشش و به‌واسطه دعا برای سلامت ملکه، مورد اعتماد وی قرار می‌گیرد و به عقد پادشاه در‌می‌آید و پس از مدتی پسری از او به دنیا می‌آید به نام یون گیو که بعدها پادشاه بیست و یکم جوسیون می‌شود.

همان‌طور که از خلاصه داستان پیداست، قرار است با حال و هوای آثاری چون افسانه جومونگ روبه‌رو باشیم. حتی بازیگران اصلی و فرعی سریال نیز تقریبا همان بازیگرهای سریال افسانه جومونگ هستند. دکورها، لوکیشن‌ها، فضاسازی، ریتم و داستان‌های فرعی نیز تقریبا همان‌‌هایی هستند که در آن سریال دیده‌ایم و این خود پاشنه آشیل سریال دونگ‌یی به حساب می‌آید. این که این سریال ویژگی‌هایی مستقل و مختص به خود ندارد و از الگوهای امتحان پس داده گذاشته استفاده می‌کند و حتی فراتر از استفاده از الگو و کلیشه، حتی از عناصر و اجزای مشابه آثار موفق پیش از خود بهره برده و هیچ نوآوری در روایت و اجرا ندارد، یک نقص بزرگ تلقی می‌شود. هرچند این به معنای عدم ارتباط مخاطب با سریال نیست و می‌توان حدس زد مجموعه دونگ‌یی همانند سایر آثار کره‌ای با استقبال خوبی مواجه شود. یکی از دلایل اصلی استقبال را می‌توان وجود قهرمان در این آثار دانست. قطعا مخاطبان تلویزیونی متوجه نقص‌ها و ضعف‌های سریال و تشابهات فراوان آن‌ با دیگر آثار کره‌ای هستند. اما آن چیزی که آنها را بازهم به تماشای آن سوق می‌دهد، وجود قهرمان است؛ قهرمانی که باعث چشم‌پوشی از این تکرارها و نقایص می‌شود. ماجرای قهرمان و قهرمان‌دوستی میان انسان‌ها ماجرایی است قدیمی و تاریخی. مهم‌ترین درام‌های تاریخ حتی در چند هزار سال پیش صاحب قهرمان بوده‌اند. قهرمانی که البته از نظر ارسطو باید مخاطب را در انتها با یک تزکیه نفس روبه‌رو کند. قهرمانی که از ابتدا مخاطب را همراه کند تا خودش را جای او بگذارد، از رشادت‌هایش به وجد بیاید و از ناراحتی‌هایش ناراحت شود. در این حالت است که سرنوشت قهرمان برایش مهم می‌شود و قطعا تاثیرگذار.

البته در این سریال‌های کره‌ای و به‌طور خاص در سریال دونگ‌یی با قهرمانی که شخصیت‌پردازی هنرمندانه و کاملی بر آن انجام شده باشد، روبه‌رو نیستیم و به‌هیچ‌وجه آن قهرمان کامل آثار شاخص نمایشی را مشاهده نمی‌کنیم. حتی در مجموعه‌ای چون افسانه جومونگ هم قهرمان دارای ویژگی‌های حداقلی بود. اما به هرحال این حداقل‌ها نیز جذابیت‌های ویژه‌ای داشتند سرگرم‌‌کننده و تاثیرگذار بودند.

حسین گودرزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها