تصویب رسمی استاندارد وای‌فای 22/802 با برد 100 کیلومتر

دسترسی به شبکه‌های بی‌سیم از راه دور

شبکه‌های وای ـ فای (Wi-Fi) امروزی با آن که به صورت گسترده در همه جا استفاده می‌شود، اما برد آنها کوتاه است و فاصله کمی را پوشش می‌دهد. فکر می‌کنید برد شبکه بیسیم خانگی شما چقدر است؟ برد آن آنقدر کم است که احتمالا اگر بخواهید از چند خانه آن طرف‌تر به آن متصل شوید، حتما به مشکل برمی‌خورید. سال گذشته کمیسیون ائتلافی ارتباطات جهانی(FCC) قوانینی را برای استفاده از طیف‌های مورد استفاده قرار نگرفته بین فرکانس‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی (broadcast) جهت هموار ساختن راه این استاندارد انتقال داده - که سوپر وای ـ فای (Super Wi-Fi) نیز نامیده می‌شود ـ به تصویب رساند.
کد خبر: ۴۲۲۷۲۳

اما یک مورد باقی مانده بود و آن، به مرحله نهایی رساندن آن بود. حال زمان این کار فرارسیده است. انستیتوی مهندسان الکترونیک و لوازم الکتریکی (IEEE) مسوولیت انتشار استاندارد IEEE802.22 را که به صورت متداول‌تر تحت عنوان سوپر وای ـ فای شناخته می‌شود، برای شبکه‌های بیسیم منطقه‌ای محلی (Wireless Regional Area Networks) یا (WRANs) به انجام رسانده است. در استاندارد جدید با استفاده از یک باند خالی جهت انتقال برنامه کانال‌های تلویزیونی، شبکه‌های بیسیم منطقه‌ای محلی از مشخصات ممیزه مطلوب انتقال باندهای تلویزیونی VHF و UHF بهره می‌برند تا بتوانند در سطح وسیع‌تر و فواصلی دور تا 100 کیلومتر دسترسی به بیسیم (wireless) باند پهن (broadband) را فراهم سازند. هر WRAN تا 22 مگابیت بر ثانیه (Mbps) سرعت، انتقال داده را بدون هیچ تداخلی انجام می‌دهد. استاندارد IEEE802.22 در بردارنده ترکیبی از شناخت قابلیت‌های پیشرفته رادیویی به هم پیوسته شامل دسترسی به طیف پویا (dynamic spectrum)، دسترسی متصدی پایگاه داده (دیتابیس)،‌ تکنیک‌های تعیین موقعیت جغرافیایی، تشخیص حسی طیف، نظام و قاعده سیاست‌های وابسته به قلمرو دامین، علم آداب و رسوم طیف و همزیستی جهت استفاده بهینه از طیف قابل دسترس است. شبکه‌های بیسیم موجود فعلی که از استاندارد 11/802 بهره برده و اغلب در منازل، موسسات و مراکز تجاری کاربرد دارند، از سرعت انتقال داده خوبی برخوردارند، اما برد کوتاهی دارند. با استاندارد بیسیم قبلی از خانه همسایه خود هم بسختی می‌توانستید به شبکه بیسیم خانگی خود متصل شوید؛ در حالی که با نصب یک آنتن مخصوص این شبکه در منطقه، پوشش گسترده‌ای برای یک محدوده وسیع شهری یا روستایی فراهم می‌شود، حتی در شهر‌های همسایه خود نیز می‌توانید به شبکه وای ـ ‌فای خود دسترسی داشته باشید.

قرار نیست به این زودی‌ها استاندارد انتقال داده بیسیم برای اشخاص و منازل قابل دسترس باشد، بلکه هدف از آن راه‌اندازی و برپاسازی شبکه‌های منطقه‌ای محلی روستایی و شهری است. انتظار می‌رود استاندارد انتقال داده جدید WRAN یا IEEE 802.22 از سوی شرکت‌های ارائه کننده اینترنت، شبکه‌های بیسیم و حتی اپراتورهای تلفن همراه با استقبال زیادی مواجه شود.

منابع:

http:‌/‌‌/‌www.broadbandexpert.com

http:‌/‌‌/‌www.businesswire.com

http:‌/‌‌/‌www.telecompetitor.com

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها