دکتر سیسیلیا لاچی در گفت‌وگوی اختصاصی با سیب

هشت‌پای رباتیکی

ربات‌های حیوان‌نما بتدریج از مقوله سازه‌های رباتیکی سرگرم‌کننده که بیشتر شبیه یک‌سری عروسک هیجان‌انگیز هستند، خارج شده و فناوری و کاربردی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود، به سوی عرصه‌های پیچیده‌تر و سودمندتری پیش می‌رود. استفاده از ربات‌های حیوان‌نما که با ساختارهای زیستی درهم آمیخته شده‌اند، تحولی بزرگ را در دنیای سازه‌های هوشمند رباتیکی به همراه خواهد داشت.
کد خبر: ۴۲۲۰۹۶

اهمیت این موضوع موجب شده گروه‌های زیادی در گوشه و کنار جهان خود را به عنوان رقیب محققان فعال در عرصه ربات‌های انسان‌نما معرفی کرده و هر از گاهی، نسخه جالب توجهی از ربات‌های حیوان‌نما را رونمایی ‌کنند.
 دکتر سیسیلیا لاچی، از مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنای ایتالیا، یکی از خبرسازترین محققانی است که روی ربات‌های حیوان‌نما کار می‌کند. وی در گفت‌وگوی اختصاصی با سیب درباره مجموعه‌ای از نکات جالب توجه درباره ربات‌های حیوان‌نما و چالش‌های موجود در راه توسعه فناوری آنها صحبت کرده است.

به نظر می‌رسد کار روی ربات‌های حیوان‌نما پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. کمی درباره این چالش‌ها صحبت کنید.

محققانی که در عرصه طراحی سیستم‌های رباتیکی و سیستم‌های بیولوژیکی کار می‌کنند، همواره اصول بیولوژیکی را دنبال و تلاش می‌کنند آن را به سطحی از عمومی‌سازی برسانند تا در نهایت بتوانند از آنها برای طراحی سیستم‌های منحصر به فرد رباتیکی استفاده کنند. اما نکته مهم این است که انتخاب درست این اصول و انتقال صحیح آنها به سازه‌های مورد نظر در حقیقت سخت‌ترین بخش کار است و هرگونه خطایی در آن می‌تواند نتیجه نادرستی به همراه داشته باشد. بنابراین فناوری‌هایی که با الهام گرفتن از طبیعت و ساختارهای بیولوژیکی ارائه می‌شوند، صرفا نوعی کپی‌پرداری ساده از طبیعت محسوب نمی‌شوند. بلکه شاید بهتر باشد عنوان انتخاب منطقی و انتقال منطقی‌تر مفاهیم نهفته در آنها به سیستم‌های هوشمند را به آن بدهیم. در مقوله ربات‌های حیوان‌نما نیز باید به این نکته توجه داشت که ساده‌سازی‌ها نباید اثر نامطلوبی بر اصول بیولوژیکی تعریف شده داشته باشند.

فناوری ربات‌ها موضوع جدیدی نیست، اما ربات‌ حیوان‌نما کمی متفاوت از این مقوله است. برخی معتقدند فناوری ساخت این دسته از ربات‌ها با کندی پیش می‌رود. آیا با آنها موافق هستید؟ پاسختان هر چه است علت آن را بازگو کنید.

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که فناوری‌های الهام گرفته از طبیعت به عرصه نوینی از دانش بشری تعلق داشته باشد، اما نگاه بشر به طبیعت برای الگوبرداری از آن سال‌هاست که در دنیای ربات‌ها دیده می‌شود. در اینجا یک مساله اساسی دیده می‌شود و آن همکاری و تعامل میان مهندسی و علوم زیستی است، به طوری که هرچه این همکاری در سطح بالاتری باشد، احتمال دستیابی به دستاوردهای فنی و مهندسی نیز بیشتر می‌شود. ربات‌های حیوان‌نما از جمله عرصه‌هایی هستند که این احتمال را مطرح می‌کنند. البته اگر منظور این باشد که فناوری ربات‌های الهام گرفته شده از طبیعت رشد کندتری در مقایسه با ربات‌های صنعتی دارند، قطعا با آن موافق هستم. اما توجه داشته باشید که اصولا چرا به دنبال الهام گرفتن از دنیای حیوانات در ساخت سیستم‌های رباتیکی هستیم؟ پاسخ کاملا روشن است. ما این کار را می‌کنیم تا ربات‌ها رفتار طبیعی‌تری در دنیای واقعی داشته باشند. این رفتارها می‌تواند شامل واکنش به محیط، تطبیق‌دهی با اطراف و شرایط متغیر و البته انعطاف‌پذیری باشند.

بهتر است کمی روی پروژه اخیرتان یعنی هشت‌پای رباتیکی صحبت کنیم. به نوشته بسیاری از نشریات علمی این یک دستاورد خیره‌کننده است. لطفا اطلاعاتی درخصوص این پروژه در اختیار ما قرار دهید.

هشت‌پای رباتیکی با این هدف طراحی و بخشی از آن ساخته شده است که به دانشمندان در دستیابی به درک بهتر و روشن‌تری از اصول بیولوژیکی کمک کند. البته ممکن است این پرسش مطرح شود که منظور از اصول بیولوژیکی در دنیای هشت‌پاها چیست؟ منظورهمان قابلیت‌های حسی منحصر به‌فرد در بازوهای هشت‌پاست و درواقع همین قابلیت مهم هشت‌پا را به یک جانور خاص دریایی تبدیل کرده است. بدون شک با الگوبرداری از ساختار منحصر به فرد هشت‌پا می‌توان گام بلندی به سوی طراحی و ساخت سیستم‌های هوشمند نرم‌تن برداشت. در این پروژه قرار نیست تنها روی یک بازو کار شود، بلکه ما ساخت هشت بازو را مد نظر قرار دادیم و پس از آن به دنبال ایجاد هماهنگی لازم میان آنها هستیم. بدون شک این پروژه دریچه‌ای به سوی یک علم جدید خواهد بود.

مطمئنا طراحی و پیاده‌سازی هشت‌پای رباتیکی مشکلات زیادی برای شما به همراه داشته است. کمی درباره این مشکلات و چگونگی عبور از آنها صحبت کنید.

هشت‌پا جانور دریایی حیرت‌انگیزی است. مطالعه این جانور با نگاه زیست مهندسی و در نظر گرفتن مشخصه‌های ساختاری کار بسیار دشواری است و حتی می‌توان آن را در عرصه مطالعات زیستی همچون یک چالش جدی در نظر گرفت. هشت‌پاها این توانایی را دارند تا یاد بگیرند کارهای مختلفی انجام دهند و به همین دلیل می‌توان آنها را آموزش داد. اما در کنار این هیجانات، مشکلات نیز به تدریج خودنمایی می‌کنند. مثلا این‌که بخواهیم این حیوان را با استفاده از نگرش‌های کلاسیک تجزیه و تحلیل‌های حرکتی یا اندازه‌گیری عملکرد زیستی مورد ارزیابی قرار دهیم عملا غیرممکن است و به همین دلیل باید دنبال ابزارهای متفاوتی باشیم. ما نمی‌توانیم نشانگرهای مصنوعی رایج را در قسمت‌های مختلف این حیوان قرار دهیم تا به مدل مشخصی از رفتارهای آن دست پیدا کنیم، چون این حیوان براحتی آنها را از میان می‌برد. پس مشخص می‌شود مطالعه اولیه این حیوان خود مشکلی بزرگ است. برای غلبه بر این مشکل ابزارها و روش‌هایی را طراحی کرده‌ایم که مشخصه‌های خاصی در ساختار حیوان را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال باز شدن بازوها و میزان نیرویی که می‌توانند به اشیاء وارد کنند و همچنین تکنیک‌های مربوط به شنا در آب.

آیا در حال حاضر روی پروژه دیگری نیز کار می‌کنید؟

البته این پروژه خود شامل یکسری زیر پروژه‌های دیگر می‌شود که همگی مربوط به الهام گرفتن از دنیای پیچیده هشت‌پاهاست. یکی از این پروژه‌های خرد به مطالعه حرکت پیش رانشی جت در این جانور مربوط می‌شود. پروژه دیگر مربوط به مکنده‌های قدرتمند هشت‌پا و مکانیسیم چسبندگی آنها می‌شود که اتفاقا کاربردهای زیادی را می‌توان برای آن متصور شد.

چه کاربردهایی را برای هشت‌پای رباتیکی متصور هستید؟

این ربات در آینده کارهای زیادی می‌تواند انجام دهد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جابه‌جایی سریع اشیاء در محیط‌های زیرآبی و همچنین نگاهداری اجرام کوچک و بزرگ در چنین محیط‌هایی اشاره کرد. استفاده در امور اکتشافی و حتی امداد و نجات از دیگر کاربردهای این سیستم خواهد بود.

دکتر سیسیلیا لاچی در یک نگاه

دکتر سیسیلیا لاچی یکی از چهره‌های برجسته آکادمیک در ایتالیا در زمینه طراحی سیستم‌های هوشمند رباتیکی به شمار می‌آید و هم‌اکنون در مدرسه مطالعات پیشرفته سنت آنا این کشور مشغول تدریس و انجام یک سری مطالعات جامع درباره طراحی ربات‌های حیوان‌نمایی است که از حیث توانمندی‌های حرکتی و ارتباط با محیط اطراف دست کمی از ربات‌های پرطرفدار انسان‌نما ندارند. کار روی هوش مصنوعی و زیست رباتیک از مهم‌ترین علائق کاری این محقق به شمار می‌آید.

او معتقد است می‌توان از طبیعت به عنوان الگویی مناسب در حل مشکلات موجود در فرآیند طراحی ربات‌ها و بخصوص ربات‌های حیوان‌نما استفاده کرد. دکتر لاچی از جمله پیشگامان فناوری ربات‌های دارای سیستم عصبی است و معتقد است این راه پر پیچ و خم می‌تواند به سرانجامی امیدوارکننده یعنی تعاملات طبیعی در دنیای ماشین‌ها منجر شود. وی هم‌اکنون روی طراحی و ساخت ربات‌هایی کار می‌کند که صرفا با الگوبرداری از طبیعت ساخته می‌شوند.

مهدی پیرگزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها