چند سالی است که تلویزیون به مناسبت ماه مبارک رمضان اقدام به تولید و پخش سریال های مختلف با مضامین گوناگون می کند که عمدتا این تولیدات مجموعه ای با درونمایه های اجتماعی و خانوادگی هستند.
کد خبر: ۱۷۵۴۷
با کمی توجه به سریال هایی مانند مسافر، گمگشته ، جاودانه ، یادداشت های کودکی و غیره که در سالهای گذشته از تلویزیون پخش شده اند، می توان به این نتیجه رسید که ساعات بعد از افطار، مناسب ترین زمان برای پخش سریال هایی است که با طرح اینگونه موضوعات ، خانواده ها را در شناخت مسائل پیرامون خود کمک می کنند. طبق نظرسنجی های سازمان صدا و سیما در سالهای گذشته ، سریال های پخش شده در ماه مبارک رمضان مخاطبان فراوانی داشته است . بنابراین با توجه به استقبال مخاطبان ، لازم است مدیران شبکه های مختلف تلویزیون برای ارائه سریال هایی با محتوای غنی تر و ساختاری محکم تر، برنامه ریزی جدی تر و حساب شده تری را انجام دهند. شبکه 2سیما امسال با تجربه ای که از سال گذشته و سریال «جاودانه » به دست آورده بود، سریال «نوعروس » را با محتوای اجتماعی برای ایام ماه مبارک رمضان تولید کرد. پیش تولید و تصویربرداری این سریال تقریبا 4ماه قبل از پخش آن آغاز شد که نسبت به برخی از سریال ها، زمان مناسبتری است و نشان می دهد سیاستگذاران شبکه 2سیما از قبل برنامه ریزی منسجم تری داشته اند. «نوعروس» از داستانی تقریبا جدید بهره برده و برای موفقیت بیشتر از بازیگران با سابقه استفاده کرده است و تصویربرداری آن را، شاپور پورامین که هم اینک سریال «خاک سرخ» را از شبکه یک در حال پخش دارد، انجام داده است . همه این عوامل باعث شده است که سریال «نوعروس» هر چند اولین کار تلویزیونی بیژن میرباقری در مقام کارگردانی است ، به یکی از پرطرفدارترین سریال های ماه رمضان تبدیل شود. به همین مناسبت با 3تن از بازیگران این سریال گفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید.
گفتگو با حمیرا ریاضی ، بازیگر نقش «خانم وکیل » در سریال «نوعروس»
برایمان از ویژگی های نقشی که در سریال «نوعروس» به عهده دارید بگویید، آیا این نقش تفاوتی با دیگر کارهای شما دارد؛

در «نوعروس» نقش خانم وکیلی را بازی می کنم که متعلق به یک خانواده سنتی است . من تاکنون در سینما و تلویزیون نقشهای زیادی را بازی کرده ام ؛ اما به رغم پیشنهادهای زیاد، نقش وکیل را نپذیرفته بودم ، این تردید در پذیرفتن این گونه نقشها شاید به دلیل ترس از کلیشه شدن باشد. ایفای نقشهایی مانند وکیل در «نوعروس» شاید در ظاهر راحت و ساده باشد ؛ اما برای کسی که نمی خواهد این نقش را مانند دیگران تکرار کند، انرژی بیشتری می طلبد. در سریال «نوعروس» تلاش کردم ، خانم وکیلی تکراری نباشم .
برای نزدیک شدن به نقش چه تلاشهایی کردید؛
اولین کاری که معمولا ما بازیگران در این زمینه انجام می دهیم ، پیدا کردن یک نمونه از این شخصیت ها در اجتماع است . و بعد شخصیت این وکیل را در تخیل خودم پرورش دادم و سعی کردم او را از چارچوب خشک اداری خارج کنم . دوست نداشتم به عنوان یک وکیل که شاید از بقیه مردم بیشتر درس خوانده است شخصیت خشکی داشته باشم ؛ بنابراین سعی کردم به سمت نقشی مردمی تر و خودمانی تر حرکت کنم.
در شخصیت این خانم وکیل برجستگی خاصی وجود دارد؛
در نقشهایی که به عهده می گیرم ، دنبال برجستگی خاص نیستم ؛ بلکه مردمی بودن و رئال بودن شخصیت برایم مهم است.
منظورتان از نقش مردمی چیست؛
نقشی که به دل مردم می نشیند و مردم باورش می کنند ؛ نقشی که بتوان نمونه آن را در اجتماع دید.
در کارهای سینمایی نیز این مردمی بودن را مد نظر دارید؛
تصمیمی است که گرفته ام و در ذهنم جریان دارد؛ البته چون فیلمهای سینمایی که به من پیشنهاد می شود محدود است ، بیشتر انتخاب می شوم و کمتر می توانم انتخاب کنم ؛ بنابراین در سینما شانس کمتری برای ایفای نقشهای مورد علاقه ام دارم ؛ اما باز هم تلاش می کنم فیلمهایی بازی کنم که نقشهایم اجتماعی باشد و نمونه موفق آن بازی در فیلم «زیر پوست شهر» بود. در تلویزیون به دلیل تعدد نقشهای پیشنهادی دستم بازتر است ؛ هر چند در یکی ، دو سال اخیر سعی کرده ام گزیده تر کار کنم.
به نظر شما که چندین سال است در تلویزیون فعالیت می کنید سریال هایی مانند «نوعروس» باید چه ویژگی هایی داشته باشد که مخاطب فراگیرتری را جذب کنند؛
باید موضوعات آنها واقعی و از بطن اجتماع باشد، معضلات را روان و روشن بیان کنند و در کنار بیان درد، راه چاره و درمان نیز ارائه دهند؛ البته سناریوها نیز باید قوی باشد تا بازیگر بتواند بخوبی آن را اجرا کند و در کنار سناریوی قوی ، مسوولان نیز باید با سعه صدر بیشتری به آنها نگاه کنند و در تصویب سناریو تهیه کننده و کارگردان را تحت فشار قرار ندهند. سوژه سریال «نوعروس» در اجتماع ما زیاد است ، اگر سری به دادگاه های خانواده بزنیم ، نمونه های آن را فراوان می توانیم ببینیم .
گفتگو با مهرانه مهین ترابی ، بازیگر نقش خانم «میرطرق » در سریال «نوعروس»
شما سابقه چندین ساله درکار بازیگری دارید ، «نوعروس » کارگردان جوانی داشت که اولین سریال خود را می ساخت . برایمان از نقش خودتان و گروه بگویید.

ایفای نقش خانم «میرطرق» در سریال «نوعروس» در روند کاری من یک نقش متفاوت است . خانم میرطرق در بافت قصه زنی منفی است که با پیشرفت داستان مشخص می شود، این طور نیست . این زن ، تماشاچی را باخودش هماهنگ می کند و به سرانجام خود علاقه مند. از طرفی به نظر من قصه «نوعروس » چیزهایی برای گفتن دارد. آموزشهایی لابلای قصه هست و تجربیات زیادی از ازدواج ها و طلاقها را به مردم منتقل می کند. آقای میرباقری ، کارگردان «نوعروس » هر چند اولین کار تلویزیونی خود را می ساخت ، اما تاکنون چند فیلم کوتاه ساخته است که در جشنواره های داخلی و خارجی مطرح شده اند کار با ایشان خیلی راحت و خوب بود.
موضوع «نوعروس» چندان تازگی ندارد، به نظر شما اگر این گونه سریال ها خواسته باشند به موفقیت نسبی در جذب مخاطب دست یابند، باید چه ویژگی هایی داشته باشند؛
من مطمئن نیستم که تاکنون در تلویزیون سریالی ساخته شده باشد که به طور مستقیم به مسائل طلاق و ازدواج بپردازد؛ طرح قصه خیلی نو است . محور قرار دادن یک دفترخانه به عنوان موضوع اصلی و پرداختن بی واسطه به مسائل ازدواج و طلاق جسارت خاصی می طلبد.
به نظر شما «نوعروس» در طرح قضیه و جذب مخاطب موفق است؛
از چند نفری که من پرسیده ام ، موفق بوده است ؛ البته چند قسمت اول کار را که دیدم خیلی ناراحت شدم ، به نظرم آمد، کار آنچنان که باید در نیامده است ؛ اما به مرور آدمها سر جای خودشان قرار گرفتند و سریال ریتم خود را پیدا کرد؛ اما تقریبا زمان زیادی برد تا مخاطب با قصه ارتباط برقرار کند و مسلما این عیب کار است ؛ چون سریال در ابتدا ضرباهنگ مناسب برای جذب مخاطب را نداشت .
از شما ماه رمضان سال گذشته ، سریال «یادداشت های کودکی» از تلویزیون پخش شد و امسال سریال «نوعروس» را داشتید ، به نظرتان سریال هایی که هر شب از تلویزیون پخش می شوند، موثرترند یا سریال هایی که به صورت هفتگی پخش می شوند؛
موفقیت این کارها ربطی به زمان پخش آنها ندارد.مهم این است که مخاطب به پیگیری آنها تمایل داشته باشد؛ البته منظورم مثلا سریال های 90قسمتی نیست که هر شب پخش می شوند ؛ چون آنها در ادامه و به دلیل طولانی شدن به گونه ای چشمگیر کیفیت خود را از دست می دهند. اگر مسوولان تلویزیون طراحی خوبی برای ایام مناسبتی چون ماه رمضان داشته باشند و اگر 5، 6ماه قبل از ماه رمضان به تولید این گونه سریال ها اقدام کنند، کارها مطمئنا موفق تر خواهد بود. متاسفانه اکثر این کارها خیلی ضرب الاجل ساخته می شود. طرح قصه در مدت کوتاه بدون هیچ کنکاشی نوشته می شود و این بزرگترین لطمه به کار است ؛ چون شخصیت ها سطحی می شوند. بعد از افطار بهترین فرصت برای نمایش سریال هایی است که حرفهایی برای زدن دارند، در این مواقع مردم بیشتر در خانه هستند و عموما تلویزیون تماشا می کنند. پروژه «نوعروس» تقریبا 4ماه قبل از ماه رمضان شروع شد و ما فرصت بیشتری داشتیم ؛ اما من اطلاع دارم بسیاری از سریال ها 20روز قبل از ماه رمضان شروع شد و اول ماه رمضان روی آنتن رفت .
شما با سریال های «یادداشت های کودکی» و «نوعروس» در تلویزیون و فیلم «نگین» در سینما قالبهای همیشگی را شکستید، در این کارها مخاطب چگونه با شخصیت جدید شما ارتباط برقرار می کند؛
سریال هایی مانند همسران ، خانه سبز و قطار ابدی ، تقریبا شبیه هم بودند و آن نوع بازی را می طلبید و سریال هایی که شما نام بردید، نوع بازی خود را می طلبید. برای یک بازیگر فرقی نمی کند در کدام نوع بازی کند؛ اما خیلی مایلم نقشهای متفاوت تری را تجربه کنم . امیدوارم امکانش پیش بیاید. بخصوص برای منی که دارم به نوعی از قصه های شبیه به هم خسته می شوم.
از این کارهای متفاوت در سینما و تلویزیون پیشنهادهایی نیز داشته اید؛
یک کار کمدی با قصه ای متفاوت در تلویزیون است که بزودی شروع می کنم . در سینما هم 2پیشنهاد شبیه «نگین» داشتم که به دلایلی نپذیرفتم . برای یک بازیگر فقط کار کردن مهم نیست . دوست دارم در کارهایی بازی کنم که خودم احساس کنم یک اتفاقی افتاده و رشد کرده ام و تحولی در کارم پیش آمده است . در تلویزیون امکان ارائه نقشهای متفاوت خیلی ضعیف است ؛ چون فضاها و قصه ها خیلی به هم نزدیک شده است . فقط امیدوارم کارهایی که پخش می شود، ما را مدیون مردم نکند.
گفتگو با جهانبخش سلطانی بازیگر نقش «کوهساری»
در ابتدا از عواملی که باعث شد نقش «کوهساری» را در سریال «نوعروس» بپذیرید، برایمان بگویید؛

اولین نکته ای که بعد از خواندن فیلمنامه به آن رسیدم ، این بود که داستان و نقش کلیشه ای نبود. قبل از انقلاب فیلمها و سریال هایی که مستقیما به قضایای طلاق و ازدواج بپردازد، زیاد ساخته شده است ؛ اما بعد از انقلاب من سریالی ندیده ام که به این واضحی این قضایا را مطرح کند. یک سریال در 30قسمت از نگرانی ها و اندوه مردم می گوید. قصه ، کشش و جذابیت لازم را دارد و در عین حال رهنمود و سمت و سویی را در جامعه ارائه می کند. در یک کلام «نوعروس » بی فکر و بی هدف نیست.
سریال که پخش شد، آیا انتظارات شما را برآورده کرد؛
خیلی زیاد. من در پرس وجوهایی که کرده ام ، دریافته ام که سریال برای مردم جذابیت دارد و آنها قصه آن را پیگیری می کنند.
به نظر شما چه ویژگی هایی «نوعروس» را از کارهای مشابه متمایز کرده است؛
در «نوعروس» نویسنده فیلمنامه با تیغ قلم خود، همچون یک جراح ، برشی عرضی به مسائل اجتماعی زده و مسائل بنیادین جامعه را بررسی کرده است . البته چون کار سفارشی است ، این بررسی کمی عجولانه صورت گرفته است ، مسلما اگر او فرصت بیشتری داشت ، می توانست بررسی خود را از دیدگاه های اقتصادی ، اجتماعی ، روان شناسی و غیره عمق بیشتری بخشد. اما می دانم که «نوعروس» آغازی است برای یک رشته کارهای جدید تلویزیونی.
در زمان تصویربرداری آیا فرصت کافی برای فکر درباره نقشی که به عهده داشتید به شما داده می شد؛
من از کارگردان سریال خیلی راضی هستم ؛ چون در هنگام بازی دست ما را واقعا باز می گذاشت و ما می توانستیم روی نقشمان کار کنیم و حتی گاهی بنابه ضرورت و با توجه به قصه ، دیالوگ ها را فی البداهه می گفتیم.
اگر خواسته باشیم کارهای شما را با یکدیگر مقایسه کنیم ، یکی از موفق ترین کارهای تلویزیونی شما سریال «سرنخ» است ، آنجا شما انرژی زیادی داشتید، اما در برخی از کارهایتان این انرژی کمتر دیده می شود، دلیلش چیست؛
سریال ها بنا به داستانشان با یکدیگر متفاوتند و نوع کاراکترها و شخصیت ها در هر سریال نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارند. در «نوعروس» من شخصیتی متین ، آرام و باوقاری دارم ؛ به گونه ای که با کسانی که طلبکارانه با اعصاب خرد و چهره خشمگین به دفترخانه می آیند، صبورانه برخورد می کنم و آنها را به تامل و معقول بودن و آشتی دعوت می کنم .
خود شما کدام نوع کار را بیشتر می پسندید؛
همه نقشهایم برایم عزیز است . در سریال «نوعروس» از همه کارهایم با حوصله تر بودم و با انرژی زیادی کار می کردم . در کارهای اولیه شما مثل «قصه های مجید» و «سرنخ» حتی فیلم «مهریه بی بی» نوعی شوخ طبعی در بازی شما جریان داشت که در کارهای اخیرتان کمتر دیده می شود.
کارهای اولیه نشان می داد که می توانید بازیگر کمدی موفقی باشید؛
نه این طور نیست . من نوع نقش «کوهساری» در نوعروس را خیلی می پسندم . بجز نقش «کوهساری». از ابتدای فعالیتم مضامینی چون «نوعروس» را بیشتر می پسندیدم.
شما فکر می کنید اگر کار کمدی و طنز را ادامه می دادید، موفق تر نبودید؛
نه ، چون ذاتا از کار کمدی خوشم نمی آید.
از نقشهای جنگی که بازی کرده اید، برایمان بگویید؛
آنها را خیلی دوست دارم ، همیشه به آن کارها مباهات کرده ام ؛ چون شکوهمند هستند. آیا همیشه نقشهای متفاوت بازی کرده اید و درگیر کلیشه و تکرار نبوده اید؛ نه ، من هیچ وقت تکراری نبوده و نیستم . پیش از این در سریال «تب» نقش یک سردار باصلابت جنگ را بازی کردم و پس از آن نقش یک سردفتردار پیرمرد را به عهده گرفتم . در سریال «گلهای آبی» به کارگردانی جواد کاسه ساز، نقش یک جوان سرحال را بازی کرده ام و در کار آقای میرعلایی نقش یک پیرمرد را ایفا کرده ام ، همه اینها باهم فرق دارند. اما گویا قرار است ما دیده نشویم و همیشه در حاشیه باشیم که اتفاقا خود من ترجیح می دهم در حاشیه باشم.
در سالهای اخیر، فعالیت شما در سینما کمتر شده است ، این امر دلیل خاصی دارد؛
در سینما آخرین کارم فیلم «نوروز» است که هنوز اکران نشده است . اما باید حقیقت را پذیرفت ما در فیلمهای ملودرام و اجتماعی گیشه نداریم . مگر این که سوژه یا قصه ، گره ها و تعلیق هایی داشته باشد که مخاطب را جذب کند.
لهجه اصفهانی شما چقدر در نقشهایتان موثر است؛
در سینما و تلویزیون اگر درست عمل نکنی ، خیلی زود کلیشه ای و تکراری می شوی . به همین دلیل من سعی می کنم از لهجه اصفهانی پرهیز کنم ، نه به این دلیل که این لهجه را دوست ندارم ؛ بلکه تلاشم این است که بجا و منطقی از آن استفاده کنم.
طاهره آشیانی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها