ترک سیگار آسان‌ترین کار دنیاست
گفتگو با سپند امیرسلیمانی به مناسبت هفته بدون دخانیات

ترک سیگار آسان‌ترین کار دنیاست

سازمان بهداشت جهانی، شعار 31 می (11 خرداد) روز جهانی مبارزه با دخانیات را «حفاظت از سلامت افراد در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» اعلام کرده است.
کد خبر: ۱۲۶۷۹۲۳

افراد سیگاری در برابر کرونا آسیب پذیرتر هستند/با افزایش مالیات سیگار میزان شیوع مصرف کاهش پیدا می کند

در همین رابطه زهرا حسامی، معاون مركز درمان كنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با جام جم آنلاین، درباره علت انتخاب شعار سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی مبارزه با دخانیات، گفت: صنایع دخانی همیشه به دلیل این که صنایع بسیار پول سازی هستند، دنبال یک سری دست آویز و ترفند برای جذب مشتریان جدید است. امسال با توجه به این که با شیوع بیماری کرونا مواجه هستیم، یکی از ترفندهای این صنایع، پخش شایعات و ایجاد باورهایی در این زمینه است که استعمال دخانیات می تواند باعث کاهش ابتلا به کرونا شود. در سال های قبل هم ترفندهای دیگری مانند کمک به لاغری، جوانی و سرزندگی و تبلیغات هوشمندانه دیگری به خصوص برای جذب خانم ها در مورد این محصولات داشتند. به همین دلیل امسال شعار سازمان بهداشت جهانی در روز جهانی مبارزه با دخانیات «حفاظت از سلامت افراد در برابر ترفندهای صنایع دخانی و بیماری کرونا» است.
 
حسامی با اشاره به این که بر اساس تحقیقات و با توجه به این که کرونا بیماری جدیدی است، نشان می دهد که افراد سیگاری سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، افزود: این افراد در برابر این بیماری آسیب پذیرتر هستند. همینطور اگر افراد سیگاری مبتلا شوند، احتمال این که نوع شدید این بیماری را بگیرند و نیاز به اقدامات ICU و اقدامات درمانی تنفسی داشته باشند، بیشتر است. به همین دلیل افراد و خانواده ها باید نسبت به این قضیه دقت نظر باشند.

زهرا حسامی با بیان اقدامات دولت در خصوص جلوگیری از شیوع مصرف سیگار اظهار کرد: در طی سال 10 سال اخیر اقداماتی انجام شده است. ما نسبت به سال های قبل شاهد هستیم که به استفاده نکردن از سیگار در مکان های عمومی توجهی بیشتری می شود و مراکز مربوط به ترک سیگار تا حدودی فعالیت دارند. ولی به هرحال از نظر اجرای قانون جامع کنترل دخانیات، مصوبه مجلس شورای اسلامی، در بسیاری از قسمت ها ضعف هایی وجود دارد. اگر این قانون به خوبی اجرا شده و مفاد آن توسط دولت و مردم مورد توجه قرار بگیرد، شاهد کاهش شیوع مصرف خواهیم بود. در این زمینه جای کار فراوانی وجود دارد.

وی قیمت پایین سیگار در ایران را مربوط به بحث مالیات دانست و افزود: هرساله کسانی که نسبت به این قضیه حساسیت هایی دارند، این مساله را مطرح می کنند. اما سیاستمداران و کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند، اظهار نظرهایی دارند که معتقدند دریافت مالیات بالا روی سیگار منجر به قاچاق می شود که این موضوع جای بحث فراوان دارد. واقعیت این است که مطالعات نشان داده که با افزایش مالیات دخانیات و به طبع بالا رفتن قیمت سیگار، میزان شیوع مصرف به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. این قضیه باید در کشور ما مد نظر قرار بگیرد و اتفاق بیفتد.

معاون مركزدرمان كنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی درباره اقدامات این مرکز گفت: این مرکز بیشتر کارهای آکادمیک برای طراحی و اجرای پروژه های تحقیقاتی انجام می دهد تا در برای کاربردی شدن، در اختیار قسمت های مختلف قرار بگیرد. مسلما برنامه های این مرکز در جهت پیشگیری، اطلاع رسانی، برگزاری کلاس های آموزشی، شرکت در سخنرانی هایی در مورد این قضیه، برگزاری کلاس برای مسئولین این حوزه و همچنین برای مردم است؛ اما اصلی ترین رسالت این مرکز، انجام پروژه ها و پژوهش هایی در زمینه کنترل دخانیات و پیشگیری از مصرف دخانیات و ارائه نتایج آن به مسئولین ذیربط است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم تحقیقاتی در زمینه ارتباط استعمال دخانیات با بیماری کرونا در دست اجراست که نتایج آن به زودی منتشر خواهد شد. تحقیقاتی که در زمینه های دیگر انجام شده، از طریق سایت این مرکز برای علاقه مندان قابل دسترسی است.
 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها