پژویان در گفتگو با جام جم آنلاین:

تمرکز سیستم مالیاتی بر طبقه متوسط است

یک کارشناس اقتصاد درباره رفع خسارتهای اقتصادی که با شیوع کرونا بوجود امده و اینکه دولت باید چه اقدامی را در این رابطه انجام بدهد گفت: در تمام دنیا تبصره هایی برای این مواقع قائل می شوند و این به توانایی دولت بستگی دارد که چقدر می توانند کمک کنند. ولی با کمال تاسف باید گفت ما حتی قبل از شروع شدن ماجرای ویروس در زمان ارائه بودجه متوجه ناتوانی دولت در تنظیم بودجه ای بدون کسری شده بودیم. یعنی ما از نظر منابعی که دولت بخواهد از آن منابع کمک کند در مضیقه هستیم.
کد خبر: ۱۲۶۲۶۴۰
جمشید پژویان اقتصاددان در گفت و گو با جام جم انلاین در پاسخ به این سوال، با توجه به شیوع ویروس کرونا شاهد تعطیلی و خسارت های اقتصادی بودیم، دولت برای برون رفت از این خسارت باید چه اقداماتی را انجام بدهد؟ گفت: بدون شک ویروس کرونا در کنار خسارت های جانی و خسارات مالی زیادی را به تمام دنیا تحمیل کرده است. تمام شاخص های اقتصادی نشانگر نزول اقتصادی در سرتاسر دنیا است و ایران با اقتصاد ضعیفی که داشت از فشار شیوع این بیماری در امان نماند و بسیاری از فعالیت های اقتصادی مختل شدند.

وی در ادامه افزود: مردم برای خروج از منزل هراس دارند و تمام افکار متوجه امان ماندن و سلامتی است و توجهی به خرید ندارند. بجز کالاهای ضروری و برخی از کالاهای بهداشتی. در تمام بازارها شاهد رکود هستیم. همچنین شاهد توقف عرضه بودیم که این آسیب زننده است. معمولا دولت ها در چنین مواردی با اختصاص وام و اعتبار به تولید کنندگان کمک می کنند تا بتوانند سرپا بایستند و تا زمانی که مشکل رفع و رجوع شود و بتوانند حرکت کنند. این مساله گاهی شامل بیزینس های کوچکتر نیز می شود.

پژویان تصریح کرد: در تمام دنیا تبصره هایی برای این مواقع قائل می شوند و این به توانایی دولت بستگی دارد که چقدر می توانند کمک کنند. ولی با کمال تاسف باید گفت ما حتی قبل از شروع شدن ماجرای ویروس در زمان ارائه بودجه متوجه ناتوانی دولت در تنظیم بودجه ای بدون کسری شده بودیم. یعنی ما از نظر منابعی که دولت بخواهد از آن منابع کمک کند در مضیقه هستیم.

این اقتصاددان گفت: این ها یک سری مشکلات است که در بلند مدت اتفاق افتاده و این ضربه در یکی دو ماه بر پیکر اقتصاد ما وارد نشده است بلکه طی چندین دهه تصمیم گیری های غلط و نادرست دولت ها موجب شده اقتصادی ضعیف و آسیب پذیری داشته باشیم و به جای تولیدی بودن اقتصاد، اقتصادی تجاری داشته باشیم و نتوانیم از پس مشکلات بربیاییم و در گشایش اقتصادی کاری صورت ندهیم. ما قطعا سال سختی پیش رو داریم.
 
وی افزود: من چهل سال است که به راهکارهای دولت اشاره می کنم ولی گوش شنوایی وجود ندارد. متاسفانه دولت ها توجهی به زیرساخت های اقتصادی نداشتند. این راهکارها بلند مدت است و مثل شوک هایی در سطح اقتصاد کلان نیست که با برخی از سیاست ها رفع شوند. این موارد مشکلاتی ساختاری در اقتصاد ما و ساختار اقتصادی است باید با مجموعه ای از سیاست ها و بسته ای از سیاست ها اصلاح شود و بتواند جوابگو باشد.
 
پژویان با اشاره به شوک های اقتصادی گفت: شوک هایی که به اقتصاد وارد می شود در بلند مدت قابل پیشگویی نیست ولی معمولا دولت ها برای این موارد ذخایری دارند. ما نیز می باید صندوق توسعه ملی را محلی تقویت شده برای این منظور و این موارد می داشتیم ولی متاسفانه در این زمینه نیز دولت ما و دولت های ما کوتاهی کرده اند و لطمات این کوتاهی به چشم ملت می رود. دولت ها برای دوره هایی کوتاه به کسب منفعت و رای آوری فکر می کنند و کاری با منافع جامعه در بلند مدت ندارند.

وی در پایان به موضوع مالیات اشاره کرد افزود: مساله مالیات چیزی نیست که تا کوتاه مدت جوابگو باشد سیستم مالیاتی ما در اقتصاد ایران عمدتا به طبقات متوسط و متوسط به پایین توجه دارد و نمی توان بیش از این بر روی این پایه مالیاتی فشار وارد کرد. باید در کل سیستم مالیاتی تغییر ایجاد کرد تا به منبع درآمد تبدیل شود و عمدتا باید مالیات توسط گروه های ثروتمند و ثروتمندتر پرداخت شود. در صورتی که می توانم بگویم آنها سهمی بسیار جزئی دارند و از این منظر بودجه ای که به این مالیات ها توجه دارد نمی تواند راهکار مناسبی باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۲
بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
۰
۰
طبقه متوسط؟! پس فقرا که هبچ ندارند حتی سرپناه چی؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۹
۰
۰
بار مالیات بر دوش طبقه کارمند است . من با حقوق ماهیانه پنج میلیون تومان‌ مبلغی معادل هشتصد هزار تومان مالیات پرداخت میکنم که در طول سال معادل نه میلیون و ششصد هزار تومان میشود. حقوق یکسال من معادل شصت میلیون تومان در سال است ‌. این در حالیه که هنرمندان بزرگوار برای بازی در یک فیلم حداقل یکصدو پنجاه میلیون تومان و درصد دیگری بالای سه میلیارد تومان دستمزد میگیرند ولی از این محل مالیاتی پرداخت نمیکنن. حتی خیلی از پزشکها و صاحبان کسب و کار با درآمدهای میلیاردی در ماه . بحث آقازاده ها به کنار .

نیازمندی ها