آشنایی با لودسل (Load Cell) در باسکول و ویژگی‌های آن

برای آشنایی با لودسل آنالوگ و دیجیتال در باسکول و ویژگی‌های آنها از جمله میزان دقت و خطای آنها مطلب زیر را مطالعه بفرمایید تا خرید بهتری داشته باشید.
کد خبر: ۱۲۶۰۶۷۰

لودسل یک حسگر الکترونیکی، از تجهیزات مهم در صنعت توزین و اصلی‌ترین بخش یک باسکول است. این حسگر بر اساس میزان بار الکتریکی وارد شده وزن اجسام سبک و سنگین را به دست می‌آورد.

این دستگاه را با دقت بالا و درصد خطای پایین می‌توان طراحی کرد. مسلم است که هرچه وزنی که نشان می‌دهد به وزن واقعی نزدیک‌تر باشد از کیفیت بیشتری برخوردار است. لودسل‌ها ظرفیت‌های گوناگونی دارند؛ و به طور معمول دارای توانایی توزین 20، 35 و 50 تن هستند.

با توجه به اینکه باسکول در چه صنعتی کاربرد دارد؛ میزان دقت لودسل به کار رفته در آن می‌تواند متفاوت باشد. در بعضی از صنایع تا حدی خطا قابل قبول است. شرکت سازنده به منظور خریدی راحت متناسب با کار مربوطه، در قسمت مشخصات میزان خطای آن را ذکر می‌کند.

فرمول محاسبه دقت و خطا در Load Cell

دقت این دستگاه را با استفاده از فرمول زیر می‌توان محاسبه کرد:

ضریب سنجش = (حداکثر خطای مورد انتظار × 2) ÷ (تعداد به کار رفته در دستگاه × ظرفیت لودسل)

فرمول دیگری هم برای محاسبه خطای آن وجود دارد:

درصد خطا = (تعداد به کار رفته در دستگاه × ظرفیت لودسل) ÷ (حداکثر خطای مورد انتظار × 200)

دو دسته کلی Load Cell

  1. آنالوگ
  2. دیجیتال

تفاوت این دو مدل در نوع خروجی به دست آمده از آنها است؛ که در ادامه به‌طور خلاصه به آن اشاره کرده‌ایم.

لودسل آنالوگ

در دستگاه‌ها خروجی به صورت آنالوگ نمایش داده می‌شود. در مجموعه پارس موازین این نوع از حسگرها (SCL) از ویژگی‌های زیر برخوردار هستند:

  • ساخت شرکت پرشیا مولن فرانسه
  • دارای مقاومت کامل در برابر نفوذ آب و گرد و غبار
  • با ظرفیت 35 و 55 تن
  • دارای استاندارد بین‌المللی OIML R60
  • دارای حفاظت صنعتی IP68
  • با میزان دقت C7 (بالاترین دقت موجود)
  • از نوع Stainless Steel

دیجیتال

در این دستگاه‌ها خروجی کاملا دیجیتال است. تغییر سیگنال آنالوگ به سیگنال دیجیتال در خود دستگاه توسط یک مبدل انجام می‌شود. این تبدیل برای هر حسگر به صورت مجزا انجام می‌گردد؛ و اطلاعات هر کدام روی نمایشگر به خوبی قابل نمایش است. در این صورت اگر نقصی در هر کدام از آنها به وجود بیاید با استفاده از صفحه نمایشگر قابل تشخیص است.

ویژگی‌های حسگرهای CPD موجود در پارس موازین

1. با استفاده از اطلاعات صفحه نشان‌دهنده، تنظیم پایه‌های باسکول بدون نیاز به گذاشتن مقاومت در جعبه تقسیم الکتریکی یا جانکشن باکس (جعبه‌ای جهت انشعاب گرفتن از سیم و کابل و یا اتصال آن‌ها به هم‌دیگر) قابل انجام است.

2. خود حسگر و کابل مربوط به آن به صورت کاملا مجزا هستند؛ و به وسیله یک سوکت کاملا ضد آب به هم وصل می‌شوند. با این ویژگی در صورت آسیب دیدن کابل به راحتی می‌توان آن را تعویض کرد؛ و برای تعویض آن هیچ نگرانی وجود ندارد چون طول کابل مورد نیاز قابل سفارش است.

تقسیم‌بندی جزئی‌تر لودسل‌ها

در تقسیم‌بندی جزئی‌تر، این حسگرها در انواع گوناگون زیر طراحی و تولید می‌شوند. هرکدام از آنها ویژگی‌های خاص خود را داشته و در صنایع گوناگونی به کار می‌روند.

  • فشاری (فشاری بشکه‌ای، فشاری تک نقطه، فشاری مینیاتوری، فشاری خاص)
  • تک پایه
  • کششی
  • خمشی و خمشی دو طرفه
  • ترکیبی کشش و فشار
  • پیچشی
  • باسکولی

کاربرد Load Cell

این حسگرها معمولا به تنهایی کاربردی ندارد و به عنوان مکمل در دستگاه‌هایی از جمله باسکول مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این‌ها در هر جایی که به توزین دقیق اجسام ثابت و متحرک نیاز است، کاربرد دارند. باسکول‌ها غالبا با توجه به نوع و ظرفیت‌های متفاوتی که دارند از چندین لودسل برای توزین اجسام استفاده می‌کنند.

در صورت نیاز به انواع لودسل و باسکول و برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با متخصصین ما در مجموعه پارس موازین تماس بگیرید؛ و با محصولات متنوع ما در حوزه توزین آشنا شوید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها