دبیر جشنواره کتاب شهرستان پارسیان اعلام کرد

حال خوش خواندن همه گیر می‌شود

کتاب به وقت «فرانکفورت»

بزرگ ترین و بی رقیب ترین نمایشگاه کتاب در تاریخ جهان از دهم اکتبر برابر با 18 مهر ماه در شهر فرانکفورت آلمان آغاز می شود و تا 14 اکتبر برابر با 22 همین ماه ادامه دارد. این کتاب بهترین فرصت برای دوستداران کتاب و فرهنگ است.
کد خبر: ۱۱۶۹۳۳۷
کتاب به وقت «فرانکفورت»

به گزارش جام جم آنلاین ، نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت آلمان بی رقیب ترین نمایشگاه کتاب دنیاست و هیچ نمایشگاهی در دنیا به پای آن نمی رسد. این نمایشگاه چه از لحاظ بازدید کننده و چه از لحاظ تعداد ناشران و کتاب های عرضه شده بیشترین آمار را در میان تمامی نمایشگاه های بزرگ و کوچک کتاب جهان در اختیار دارد. محوریت نمایشگاه بین المللی فرانکفورت نگرشی حرفه ای به صنعت چاپ و کتاب است هر چند در کنار آن تکنولوژی بر اساس فرهنگ و کتاب نیز ارائه می شود.

نمایشگاه کتاب فرانکفورت از همان ابتدا بزرگ ترین نمایشگاه کتاب دنیا محسوب نمی شد هر چند از همان ابتدا اعتبار بسیار بالایی داشت. در گذر زمان اعتبار این نمایشگاه آنچنان بیشتر شد که اکنون بی رقیب ترین در نوع خود به شمار می رود.

این نمایشگاه پنج روز طول می کشد. سه روز نخست به بازدیدکنندگان حرفه ای (متخصصان صنعت چاپ و نشر) از سراسر جهان اختصاص دارد اما دو روز باقی مانده برای عموم است.

هزاران ناشر و غرفه دار از سراسر جهان کتاب های خود را در این نمایشگاه به معرض دید عموم می گذارند. شرکت های چند رسانه ای، تکنولوژی و همچنین ارائه دهندگان محتوا نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

بیش از 9300 غرفه دار از حدود 100 کشور دنیا در نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت حضور دارند و بیش از 286 هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می کنند. تعداد قابل توجهی از بازدیدکنندگان از سایر کشورهای دنیا خود را به فرانکفورت رسانده اند.

ریشه ای چند صد ساله

ریشه نمایشگاه فرانکفورت از کجا می آید؟ برای یافتن ریشه باید به 564 سال قبل برگردیم یعنی وقتی "گوتنبرگ" صنعت چاپ را رقم زد، آن هم جایی در شهر "ماینتز" نزدیکی فرانکفورت. به این ترتیب خیلی طول نکشید که نخستین نمایشگاه کتاب های چاپ شده در این شهر دایر شد. بدین ترتیب می توان فرانکفورت را خاستگاه انواع کتاب معرفی کرد. این شهر زیبای کشور آلمان در گوشه و کنار خود پیامدهایی از تاریخ پربار و پرفرهنگ خود که بر مبنای کتاب است داراست.

پیش از ظهور صنعت چاپ کتاب فرانکفورت جایی برای فروش نسخه های چاپی درباره موضوعات مختلف بود. این نسخه های چاپی موضوعات محدودی را در بر می گرفتند و مربوط به مسائلی همچون فلسفه و پزشکی بودند.

اما پس از راه اندازی آن در سال 1949 نمایشگاه فرانکفورت در ابتدای راه فقط چیزی برای فروش کتاب بود. در واقع محوریت بر پایه "فروش" بود و نه معرفی و ارتقای سطح کتاب و فرهنگ اما این شرایط در سال های بعد تغییر کرد.

در طول سال های بعد که این نمایشگاه با تغییرات گسترده ای روبرو شد نخستین کتاب هایی که مورد توجه و عرضه قرار گرفت به کتاب های آموزشی مربوط می شد. پس از آن دایره کتاب های نمایشگاه فرانکفورت بسیار گسترده تر و غنی تر شد. این نمایشگاه به مرور تبدیل به عرصه ای برای آخرین انتشارات دنیای کتاب شد. حالا ناشران بسیار زیادی از سراسر دنیا خود را به این نمایشگاه می رساندند تا محصولات ادبی و فرهنگی خود را ارائه کنند.

در پایان قرن هفدهم فرانکفورت بهترین مکان برای عرضه و فروش انواع کتاب در اروپا شد و این شرایط تا امروز هم ادامه دارد.

در طول تاریخ تحولات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی تاثیرات بسیار زیادی بر روی چاپ کتاب داشت. نمایشگاه بین المللی فرانکفورت نیز از این قاعده مستثنی نیست و حالا دریایی عظیم از کتاب در رابطه با موضوعات مختلف در این نمایشگاه در دسترس است، از علم و فرهنگ گرفته تا ادبیات و تکنولوژی.

نخستین نمایشگاه رسمی بین المللی فرانکفورت در سال 1949 برگزار شد یعنی 59 سال پیش. حالا این نمایشگاه در آستانه 60 سالگی مدرن ترین نوع خود را ارائه می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها