معاون وزیر امور خارجه با اشاره به جلسه امروز سنا برای تصویب تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای علیه ایران گفت: به اعتقاد ما نفس تصویب چنین قانونی می‌تواند بر خلاف «اصل حسن‌نیت» و «اصل اجرای موفقیت‌آمیز» برجام باشد.
کد خبر: ۱۰۴۰۵۰۰

عباس عراقچی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح تصویب تحریم سنا علیه ایران و این‌که چنین حرکتی از سوی آمریکایی‌ها نقض برجام است یا خیر، اظهارکرد: براساس بندهای 26 و 29 برجام، آمریکایی‌ها متعهدند که برجام را با حسن‌نیت و در فضای سازنده اجرا کنند و از هر اقدامی که اجرای موفقیت‌آمیز برجام را تحت‌الشعاع قرار دهد، خودداری کنند.

وی اضافه کرد: به اعتقاد ما حرکت‌هایی که در طول یک سال ‌و نیم گذشته چه توسط دولت قبلی آمریکا و چه توسط دولت جدید آن صورت می‌گیرد، در موارد بسیاری برخلاف تعهدات آمریکا در این اصول است.

عراقچی با بیان این‌که مصوبه کنگره هم اگر نهایی شود از نظر ما بر همین اساس ارزیابی خواهد شد، تصریح کرد: ما از نزدیک این تحولات را رصد کرده و قانون جدیدی را که کنگره دارد روی آن کار می‌کند، بررسی می‌کنیم. اصلاحات متعددی تاکنون صورت گرفته و تلاش می‌کنند که موارد نقض برجام را از درون این قانون خارج کنند.

وی با تصریح این‌که تمام اینها از سوی ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه در حال رصد است، بیان کرد: ما همه موارد را به هیأت نظارت بر اجرای برجام گزارش می‌دهیم و تصمیم مقتضی توسط این هیأت اتخاذ خواهد شد.

عراقچی درباره ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر حمایت ایران از تروریسم و تصویب چنین طرحی علیه ایران، عنوان کرد: این مسأله اظهر من الشمس است که تصویب چنین طرحی در این فضا بسیار شرم‌آور است و نشان‌دهنده سردرگمی و سیاست‌های بسیار غلط و ناشی از برداشت‌های نادرست نسبت به مسائل منطقه است.

برگزاری نشست کمیسیون مشترک در تیرماه

معاون وزیر امور خارجه درباره کمیسیون مشترک برجام بیان کرد:کمیسیون برجام به روال خود هر سه ماه یک‌بار برگزار خواهد شد. فکر می‌کنم در تیرماه موعد سه ماهه آن را داریم که روز آن هنوز مشخص نیست و در حال رایزنی هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها