جام جم آنلاین - آرشیو

این گنج بی‌پایان

این گنج بی‌پایان

ادبیات فارسی، روح و ریشه ما ایرانیان است که از دنیای ژرف آن می‌توان آرامش و خرد را برداشت کرد.۲۷شهریور به‌مناسبت درگذشت شهریار شعر ایران،روز ادبیات فارسی نام گرفته است.بزرگداشت شهریار هرسال در این روز توسط بنیاد شهریار برگزار می‌شود.

کار طنز مثل حرکت روی لبه تیغ است

کار طنز مثل حرکت روی لبه تیغ است

بیش از سه دهه از فعالیت ساناز سماواتی درعرصه بازیگری می‌گذرد و او تا به امروز بازی در سریال‌هایی ازجمله محاکمه، تولدی دیگر، مسافر، نود شب، نقطه‌چین، وارش، خوشنام و نون‌خ ۵را درکارنامه هنری‌اش به ثبت رسانده است.

رهروی مسیر فصاحت

رهروی مسیر فصاحت

ازمیان کتاب‌هایی که با محتوای برنامه‌ها و سریال‌‎های رسانه‌ملی گره خورنده‌اند، «نهج البلاغه» سهم بسزایی دارد. به این اثر فخیم و انسان‌ساز در تلویزیون به شیوه‌های مختلف پرداخته شده است.

بیا از گذشته حرف بزنیم

بیا از گذشته حرف بزنیم

نیک‌طبع بود، همچون نام خانوادگی‌اش. حتی وقتی نام فامیل خود را پس از ازدواج تغییر داد و عنوان «شهابی» را از همسرش گرفت، باز برای درخشش در عرصه هنر اسم و رسم درخوری داشت. این سال‌ها کنار اسمش، عنوان زنده‌‎یاد هم اضافه شده است و می‌گوییم: «زنده‌یاد مهین شهابی».

دربست، بن‌بست نیاوران

دربست، بن‌بست نیاوران

طی این سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، رسانه‌های معاند همواره برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی ایران در اذهان عمومی سعی کرده‌اند تا با تحریف تاریخ، دوران پهلوی را به‌عنوان دوران طلایی وشکوه ایران ترسیم کنند.ضروری است باشناخت اهداف اصلی دشمن دربازنمایی مثبت این دوران به مقابله رسانه‌ای بادشمن پرداخته شود.

هنر هفتم در قاب کوچک

هنر هفتم در قاب کوچک

رسانه‌ملی، در ادوار مختلف یار سینما بوده و در این سال‌ها برنامه‌هایی را در شبکه‌های متنوع رادیو و تلویزیون با محوریت هنر هفتم روی آنتن برده است. برنامه‌هایی که تلاش می‌کنند علاقه‌مندان به این هنر وصنعت را از آخرین اخبار و تحلیل‌های آثار ایرانی و جهانی مطلع کنند. ۲۱شهریور روز ملی سینماست ودرآستانه این روز،برخی ازبرنامه‌هایی که درقالب‌های متفاوت به سینما پرداختند، بررسی کرده‌ایم.

برای شهدای مدافع حرم کاری نکرده‌ایم

برای شهدای مدافع حرم کاری نکرده‌ایم

عمده فعالیت‌های سیروس کهوری‌نژاد بر تئاتر و هنر نمایش متمرکز است و البته دستی هم در نوشتن فیلمنامه و نمایشنامه دارد. کهوری‌نژاد که آثار پرشماری در ژانر دفاع‌مقدس ندارد، از جمله هنرمندانی است که جنگ را از نزدیک درک و همیشه درباره دفاع‌مقدس اظهارنظر کرده و به بازی در آثار متعلق به این ژانر تمایل نشان داده است.

بر باد رفتن ۷۰سال عبادت

بر باد رفتن ۷۰سال عبادت

درمیان آثار نمایشی کشور که از کتاب و رمان اقتباس شدند، آنهایی که وامدار ادبیات پارسی هستند علاوه بر تغذیه از منبعی غنی، در پاسداشت فرهنگ و ادب کهن ایرانی نیز نقش مؤثری ایفا می‌کنند.

ورود دوباره تازه‌واردها

ورود دوباره تازه‌واردها

فرهنگ‌سازی که از رسالت‌های اصلی رسانه‌ملی است، در بطن سریال‌ها و قصه‌های تلویزیونی بیشتر نتیجه می‌دهد. درواقع اقناع نخبگان و بازکردن گره ذهنی در بافت روایت‌های دیدنی می‌تواندمخاطبان را بیش ازهرقالب دیگری باخود همراه کند و اثرگذار باشد.

احیای صحنه‌های خاک‌خورده استرالیا

احیای صحنه‌های خاک‌خورده استرالیا

همگان می‌دانند که سریال «منطقه دوردست» نسخه طولانی‌تر شده درام تاریخی حماسی سینمایی «استرالیا»ی باز لورمن است که به‌صوررت ‌مینی‌سریال نمایش موفقیت‌آمیزی در سال گذشته میلادی داشت.

پناه قصه‌ها به حرم امن علی‌بن موسی‌الرضا‌ (ع)

پناه قصه‌ها به حرم امن علی‌بن موسی‌الرضا‌ (ع)

حال‌و‌هوای هفته پایانی ماه صفر با سوگ رسول خوبی‌ها و حضرت امام حسن مجتبی‌(ع) و حضرت امام رضا‌(ع) گره خورده است.

عشق سال‌های جنگ

عشق سال‌های جنگ

هر روز خبرهایی از دوبله، آماده‌سازی یا پخش سریال‌های برتر یا آثار روز دنیا در تلویزیون می‌شنویم. همین چند هفته پیش بود که مطرح شد «با سال تماس بگیر» قرار است به‌زودی راهی آنتن شبکه تماشا شود.

بازمانده‌ای بازگشته از حیفا

بازمانده‌ای بازگشته از حیفا

امروز و در این شماره از قاب کوچک با یادی از فیلم سینمایی خاطره‌انگیز و تاثیرگذار «بازمانده» نگاهی به منبع اقتباس آن داشتیم. این فیلم که بارها روی آنتن قاب‌جادو رفته، خود منبع ساخت یک پویانمایی تلویزیونی برای گروه سنی کودک و نوجوان قرار و در واقع به نوعی سبب امتداد یک اثر مکتوب در قالب تصویر برای نسل‌های مختلف و در مدیوم‌های متفاوت شده است.

طریق حسینی در مسیراربعین

طریق حسینی در مسیراربعین

طریق حسینی که از ابتدای محرم درحال و هوای برنامه‌های رسانه‌ملی پی گرفته شده است، این روزها با نزدیک‌شدن به روز اربعین پررنگ‌تر از همیشه حس می‌شود.

این خانواده ایرانی

این خانواده ایرانی

پرداختن به حال وهوای خانه وخانواده‎‌‌های ایرانی درقصه‌های تلویزیونی همواره موردتوجه است؛چه دربه تصویرکشیدن معماری سرزمینی وچه آداب ورسوم و فرهنگ جای‌جای کشور.

نسیم محرم با عطر فرهنگ دینی و سرزمینی

نسیم محرم با عطر فرهنگ دینی و سرزمینی

با وجود گسترش رسانه‌های مجازی و جذابیت‌های بی‌نهایتی که این نوع رسانه در بین مردم دارد؛ اما کماکان هرگاه صحبت از رسانه می‌شود اولین توجه به سمت تلویزیون است و تاثیرگذاری برنامه‌های تلویزیونی با ویژگی‌های ساختاری و محتوایی که دارند بسیار دارای اهمیت و قابل اعتنا هستند.

روایت سریالی از راویان حقیقت

روایت سریالی از راویان حقیقت

ماخبرنگاریم. برای هر کسی جذاب است که تصویری از خود در قاب تلویزیون ببیند. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. دوست داریم نمایی از تلاش‌ها و چالش‌های این شغل را که بیشتر عشق و حرفه است، به زبان قصه‌ و نمایش تماشا کنیم.

تلویزیون جای کاربلدهاست

تلویزیون جای کاربلدهاست

از سال۱۳۶۲ و بازی در سریال«ماه پنهان است» تا به امروز، آتش تقی‌پور مسیری ۴۱ ساله را در تلویزیون پیموده است. او بازیگر سریال‌های متعددی در تلویزیون بوده است که بعضی ازآنهاماندگار و خاطره‌انگیز شده‌اند و در زمره بهترین آثار نمایشی قاب کوچک، پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرار می‌گیرند. سریال‌هایی مانند سربداران، پهلوانان نمی‌میرند، روزی‌روزگاری، شب‌دهم، تفنگ سرپر، خانه‌ای در‌تاریکی و... .

سفر به شهر پر قصه مستوران

سفر به شهر پر قصه مستوران

قصه ظهر جمعه نیست. صدای محمدرضاسرشار این‌بار ما را به دنیای افسانه و خیال می‌برد که در آن شهری به نام مستوران هست.شهری پر قصه و پر حادثه که درآن پسر«لیث عطار» گم می‌شود و این سرآغازدوفصل سریال با تصاویری خوش‌آب‌و‌رنگ است.سریال «مستوران»برداشتی ازرمان محمدحنیف باهمین نام است.در اینجانگاهی به این دواثر داریم.

پریدن تا معراج عشق

پریدن تا معراج عشق

۱۵مرداد۱۳۶۶ آخرین پرواز یکی از بهترین و پرافتخارترین خلبانان ایرانی جاودانه شد. او به مقصد معراج شهادت پرید و قصه خود را ماندگار کرد؛ قصه‌ای که سال ۱۳۹۰در قاب تلویزیون جا گرفت؛ روایتی به کارگردانی زنده‌یاد یدا...صمدی و نقش‌آفرینی شهاب حسینی، الهام حمیدی، اکبر عبدی، شهرام حقیقت‌دوست و دیگر چهره‌های شناخته‌شده.

1 صفحه

نیازمندی ها