جام جم آنلاین - آرشیو

کارزار؛ راوی نجابت و ایستادگی زنان

کارزار؛ راوی نجابت و ایستادگی زنان

این روزها فیلم «کارزار» به کارگردانی شهرام اسدزاده در جدال اکران با کمدی‌هایی که گیشه را تسخیر کرده‌اند، قرار گرفته است. شهرام اسدزاده جزو کارگردانانی است که به بیان قصه‌های اجتماعی چندلایه و موازی علاقه‌مند است و نمونه این شکل از کار را در فیلم‌های قبلی او از قبیل «طاقباز» و «بی‌خوابی اسب‌ها» هم دیده‌ایم.

نهضت ترجمه تداوم انقلاب ادبی ایران

نهضت ترجمه تداوم انقلاب ادبی ایران

زبان و ادب فارسی میراث ماندگاری است که نیاکان ما با رنج بسیار از پس تندبادهای روزگار برای ما به یادگار گذاشته‌اند و بجاست که نسل امروز با آگاهی از ارزش‌های این گوهرناب، در حفظ و نگهداشت آن بکوشند. در این بین معرفی داشته‌های ادبی کهن و امروزی و معرفی این دستاوردها از طریق ترجمه، باید نهضتی باشد که از سوی مدیران فرهنگی و ادیبان کشور دنبال شود.

فضای کار در سینما گعده‌ای شده است

فضای کار در سینما گعده‌ای شده است

این شب‌ها مجموعه «غریبه» نظر خیلی‌ها را به خود جلب کرده است. آن هم با وجود بازیگرانی ازجمله حمید گودرزی که چند سالی است کمتر در سریال تلویزیونی حضور داشته است. البته این اواخر «هفت‌سر اژدها»‌ی او روی آنتن رفته که این سریال چند سال پیش تصویربرداری شده بود. مخاطبان تلویزیون و فیلم‌بازهای علاقه‌مندبه سینما با او و نقش‌هایش خاطرت بسیاری دارند.

اولین پایه‌گذار ‌آژانس عکس ‌در ایران

اولین پایه‌گذار ‌آژانس عکس ‌در ایران

فردا روز ملی سینماست؛ هنری که پایه و اساسش بر قاب‌های پشت سر هم چیده‌شده عکس‌ها بنا نهاده شده است. همین بهانه خوبی بود تا در کافه‌کتاب زیتون، پای صحبت نویسنده و پژوهشگری بنشینیم که سال‌هاست درصدای جمهوری اسلامی هم فعالیت دارد. او درباره یکی از مهم‌ترین عکاسان ایران کتابی نوشته که به اندازه صحبت‌هایش در این گفت‌وگو، خواندنی است؛ کتابی که «کتاب پرگار» انتشارش را برعهده داشته است.

کالیگولا دشوارترین نقشی که بازی کردم

کالیگولا دشوارترین نقشی که بازی کردم

میکائیل شهرستانی، بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر پس از سال‌ها با حضور در نمایش «کالیگولا» دوباره روی صحنه آمده است. حضور پررنگ و درخشان او در سال‌های دهه های۶۰، ۷۰ و ۸۰ هیچ‌گاه از ذهن مخاطبان تئاتر محو نخواهد شد. بازیگری با‌کمال که روی صحنه می‌توانست مخاطبان را اسیر جادوی هنر نمایش کند.

خداحافظی با سفیران نفوذی

خداحافظی با سفیران نفوذی

در روزهای اخیر ممنوعیت فعالیت دو شعبه از «موسسه آموزش زبان آلمانی» (DSIT) در کشور، حواشی متعددی به همراه داشت و برخی این کار را اقدام تلافی‌جویانه ایران در پاسخ به بسته‌شدن مرکز اسلامی در هامبورگ دانستند. گرچه تعطیلی گوته در تهران، مسائلی مانند نداشتن مجوز فعالیت و دعوت برای شرکت در برنامه‌های فرهنگی نامتعارف از جمله آموزش رقص معاصر و... است و بیش از هر چیز نشانه‌های شکل‌گیری شبکه نفوذ فرهنگی آلمان در ایران، برای اشاعه فعالیت‌ها و سبک زندگی نامتعارف و غربی در کشور و زمینه‌سازی برای عملیات‌های نرم احتمالی در آینده را می‌توان علت اصلی جلوگیری از ادامه فعالیت این موسسه دانست.

«سرزمین‌مادری» پا برجاست!

«سرزمین‌مادری» پا برجاست!

فصل سوم سریال «سرزمین مادری» با نمایش بیست‌و‌دومین قسمت آن در روز ۲۲ مردادماه ۱۴۰۳به ایستگاه آخر رسید.اما این پایان به‌منزله خاتمه همه‌ ماجراهای این سریال پربیننده و جذاب نیست؛ دلیلش هم این است که چون میدان بهارستان دوره مشروطه، دانشگاه تهران و خیابان‌ انقلاب سال ۱۳۵۷ به صورت دائمی و د‌ر مقیاس واقعی در شهرک سینمایی غزالی ساخته شده‌اند، این امکان برای همه شهروندان وجود دارد تا در بازدید از این شهرک در برخی لوکیشن‌های واقعی و کوچه‌پس‌کوچه‌های تهران، خانه«رهی»، «اوس‌حسین»، «ناصر قصاب» و‌...عکس یادگاری بگیرند و سری هم به دکه روزنامه‌فروشی معروف این سریال در میدان بهارستان بزنند.

مادر آرمان هنوز بخش دوم کتابم را نخوانده است!

مادر آرمان هنوز بخش دوم کتابم را نخوانده است!

بعد ازخواندن کتاب«آرمان عزیز»حیرتم از جنایتی که درشهرک اکباتان رخ داده بود،آن‌قدربود که دربیشتر زمان گفت‌وگو می‌خواستم جزئیات آن را از زبان نویسنده کتاب بشنوم. هنوز هم باورم نمی‌شود جوان رعنایی در شهر من، این‌گونه پرپر شده است. اول این مصاحبه را بخوانید و سپس سراغ کتاب بروید. خواندن این کتاب را به افرادی که بیماری قلبی و ریوی دارند، توصیه نمی‌کنم.

عشق غیور در آینه کربلا

عشق غیور در آینه کربلا

باور عمومی درباره کوفه و انسان کوفی در دوران پرتلاطم امامت سه نفر از آل‌کساء یعنی امام علی(ع) و امام حسن و امام حسین (علیهم‌السلام) همان وصفی است که در نهج‌البلاغه آمده یعنی: اشباه‌الرجال! این وصف امام علی (ع) را به کارنامه این مردم پس از بیعت باحسنین(علیهم‌السلام) که بیفزایید به بی‌وفایی و پیمان‌شکنی و..آنهاهم پی می‌بریداما چرا این مردم درآن دوران که از سرنوشت‌سازترین بزنگاه‌های تاریخ اسلام است چنین ناهمگون و نامتوازن و دم‌دمی ظاهر شدند؟

اربعین؛ سند عزت کربلا

اربعین؛ سند عزت کربلا

قیام حضرت اباعبدا...‌الحسین(ع) یک حرکت توأمان جهادی و تبیینی بود. از این منظر همان‌قدر که مظهر قیام لله محسوب می‌شود، مصداق تام و کامل جهاد تبیین هم محسوب می‌شود؛ به‌خصوص که این موضوع بعد از شهادت سیدالشهدا(ع) و توسط حضرت سجاد(ع) و حضرت زینب(س) ادامه پیدا کرد.

وقتی صاحب حرم تو را فرا‌می‌خواند

وقتی صاحب حرم تو را فرا‌می‌خواند

مهندس احمد احمدی فاخر،مسئول دفترفنی وناظر عالی پروژه‌های بازسازی عتبات‌عالیات مانند دیگر متخصصانی که خادم آستان‌های آسمانی عتبات‌عالیات هستند، دلیل این توفیق و خدمتگزاری را دعوت خود اهل‌بیت وحی می‌داند. بازسازی ایوان نجف و مرمت آن بارگاه که صفای آسمانی‌اش از مشهورات است، همچنین مرمت و زراندودسازی گنبد نجف و دیگر آستان‌های معصومان در کاظمین و...ازکوشش‌های مهمان این شماره جام‌جم است.

بمباران فکری کودکان در نبود راهبرد سینمایی

بمباران فکری کودکان در نبود راهبرد سینمایی

«سفر پرماجرا» با درونمایه کودکانه و تخیلی، داستان دانیال را به‌عنوان قهرمان اصلی روایت می‌کند که برای نجات جان مادرش، به همراه خواهرش مجبور است به سفری طولانی برود و در این مسیر با چالش‌های متفاوتی رو‌به‌رو می‌شود. این فیلم بدون اعلام قبلی- حتی بدون اطلاع حجت‌ا...سیفی، کارگردان- اکران خود را از روز سه‌شنبه ۲۳ مرداد شروع کرد که این نشانه ناهماهنگی و بی‌نظمی در برنامه‌ریزی اکران فیلم‌هاست.

تزریق امید به مردم باسینما

تزریق امید به مردم باسینما

«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا فیلمی است که تبعات فقدان هر یک از والدین را از زاویه نگاه کودکان بررسی می‌کند؛ فیلمی که در عین طرح مسأله ناامیدی منجر به طلاق، تلاش می‌کند تلخی این ماجرا را برجسته نکند. به همین علت مخاطبانی که درآغوش درخت را می‌بینند،می‌توانند درکنار این موضوع جلوه‌هایی زیبایی‌شناسانه از زندگی و مشیت الهی را به همراه تصاویری زیبا و روایت سرراست و ساده ببینند.

با خانواده ۳۰۰۰شهید گفت‌وگو کردم

با خانواده ۳۰۰۰شهید گفت‌وگو کردم

نویسنده و بانوی تاثیرگذار استان خراسان رضوی در حوزه فرهنگ، مهربانانه در فضای خانه‌اش در مشهد پذیرای ما شد و همراه با دو نفر از اهالی ادبیات و رسانه، ما را به حضور پذیرفت.

روایت اربعین را منحصر به نویسنده‌ها نکنیم!

روایت اربعین را منحصر به نویسنده‌ها نکنیم!

اشاره: روایت اربعینی «رو‌به‌راه» را فاطمه‌سادات مظلومی در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد اما به توصیه مهدی بوشهریان، مدیر انتشارات ستاک تصمیم گرفت آن را در قالب کتابی تدوین و آماده چاپ کند. با او درباره کتابش هم‌کلام شدیم. در این روزها، خواندن روایت‌های اربعینی، لطف دیگری دارد... .

روایت عاشورایی از غزه مصداق کنشگری شیعه

روایت عاشورایی از غزه مصداق کنشگری شیعه

خانواده‌ای نیکنام و نیک‌آوازه که چند نسل‌شان توفیق برگزیدگی دارند و در آستان آسمانی شهید راه توحید یعنی اسلام ناب محمدی به روشنگری و برپایی مجالس ستایش و سوگ می‌پردازد. حاج‌محسن طاهری با آن محضر دلنشین و حضور گرم و گیرا در تحریریه روزنامه به‌راستی روان‌افروزمان کرد.

هزینه‌های نجومی فیلمساز را به کمدی‌سازی می‌کشاند

هزینه‌های نجومی فیلمساز را به کمدی‌سازی می‌کشاند

چند روزی است که پرده نقره‌ای میزبان جدیدترین کمدی سینمای ایران است؛ کمدی‌ای از یک کارگردان جوان فیلم‌اولی که پیش از این تجربه کارگردانی سریال‌های تلویزیونی موفقی مانند سقوط یک فرشته و چوب‌خط را در صداوسیما داشته است.

روضه تصویری در شأن اهل‌بیت(ع)

روضه تصویری در شأن اهل‌بیت(ع)

علی بحرینی که نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی«رستاخیز» را تا ۱۲مردادماه در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران داشته، نزدیک به ۳۰سال است که به صورت حرفه‌ای نقاشی می‌کشد و تاکنون ۱۸نمایشگاه انفرادی دراستان بوشهر و۱۱‌نمایشگاه انفرادی در سراسر کشور برپا کرده است. او در۲۵نمایشگاه گروهی نقاشی حضور داشته است.

مردم از شعر سخیف خسته شده‌اند

مردم از شعر سخیف خسته شده‌اند

سعید بیابانکی درسال ۱۳۴۷در خمینی‌شهر(سده سابق) دراستان اصفهان زاده شده ودانش‌آموخته رشته مهندسی از دانشگاه اصفهان است.بیابانکی از دوران دانشجویی در شعر کشور به چهره‌ای شناخته‌شده تبدیل شد و شعرهایش در محافل ادبی و هنری مورد توجه قرار گرفت.

کشف استعدادهای جدید در رویدادهای نوآفرین فیلمنامه نویسی

کشف استعدادهای جدید در رویدادهای نوآفرین فیلمنامه نویسی

فردا ۷مرداد، نخستین رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی کار خود را آغاز می‌کند؛ رویدادی که به گفته محمدحسین ایمانی‌خوشخو، رئیس این رویداد و رئیس پارک علم و فناوری «این رویداد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد.»

1 صفحه

نیازمندی ها