جام جم آنلاین - آرشیو

معنی و مفهوم دیوانگان حسین(ع)

معنی و مفهوم دیوانگان حسین(ع)

نوجوان بودم که برای اولین بار این عبارت به گوشم خورد: «دیوانگان حسین(ع)». معنی‌اش را نمی‌دانستم و نمی‌فهمیدم مفهوم دیوانه در این عبارت چه کسانی هستند.شنیده بودم حاج‌منصور ارضی،مداح اهل‌بیت(ع)دردهه۶۰ هیأت «دیوانگان حسینی» را راه‌اندازی کرده بود.

رمزگشایی از نقش یهود در واقعه کربلا

رمزگشایی از نقش یهود در واقعه کربلا

در آیه شریفه ۷۸ سوره مبارکه مائده آمده است: لُعِنَ الَّذِینَ کفَرُوا مِنْ بَنِی إِسْرَائِیلَ عَلَی لِسَانِ دَاوُودَ وَ عِیسَی ابْنِ مَرْیمَ ذَلِک بِمَا عَصَوْا وَ کانُواْ یعْتَدُونَ. «کافران از بنی‌اسرائیل به زبان داوود و عیسی بن مریم لعنت شدند، لعنت شدنشان بدین سبب بود که [از فرمان‌های خدا و پیامبران] سرپیچی کردند، و همواره [از حدود الهی] تجاوز داشتند.»

گرگ و میش کودتا در سینما؟!

گرگ و میش کودتا در سینما؟!

فرهنگ، هنر و رسانه بیشترین آسیب را از ناحیه کودتای ۲۸‌مرداد خورده است. هنر در دهه ۲۰سال‌های رونق و شکوفایی به خود دید اما تا آمد با توده‌ها نزدیکی بیشتری برقرار کند، کارش به مسلخ ختم شد.

درام اجتماعی ضدسرمایه‌داری

درام اجتماعی ضدسرمایه‌داری

تهیه‌کنندگان درام اجتماعی و مذهبی افشاگرانه «صدای آزادی»،یک درام افشاگرانه تازه دیگر به نام«صدای امید»تهیه وتولید کرده‌اندکه نگاهی انتقادی به سیستم سرمایه‌داری و نوع حکومت‌داری در آمریکا را به نمایش می‌گذارد.

جشنواره‌های سینمایی در ساعت ۲۵

جشنواره‌های سینمایی در ساعت ۲۵

کشوری صاحب سینما هستیم. رشد و توسعه فنی/تکنولوژیکی غیرقابل‌کتمانی نسبت به گذشته یافته‌ایم. به‌جز تعداد سالن و تماشاگر، در دیگر زمینه‌ها سینمای فعلی پذیرفتنی است. البته در سیاست‌گذاری‌های سه سال اخیر، تلاش‌هایی برای افزایش سالن و تماشاگر صورت گرفته است که چنانچه این روند همچنان در چشم‌انداز مدیریتی مطمح‌نظر باشد به نتایج بهتری نیز دست خواهیم یافت. رشد کمی جشنواره‌های هنری و ایضا سینمایی از دوران اصلاحات کلید خورد.

خبرنگار چشم بیدار جامعه

خبرنگار چشم بیدار جامعه

«خبر»نشانه حیات انسان وخبرنگار نیز نگاره این حیات اجتماعی را است.از این‌رو به‌مناسبت شهادت شهید صارمی در۱۷مرداد۱۳۷۷، این روز را روز خبرنگار نام نهاده‌اند تا واجد این پیام باشد که خبرنگاری صرفا یک حرفه نیست، بلکه قدردانی از ققنوس‌هایی است که در دل آتش پرواز می‌کنند.

خبرنگار سینمایی درد یا درمان؟!

خبرنگار سینمایی درد یا درمان؟!

۱۷مرداد را به‌منظور تقدیر از مقام و جایگاه فعالان عرصه رسانه، روز خبرنگار نامیده‌اند؛ یعنی فرصتی از تمام ایام سال که باید به خود خبرنگاران تعلق داشته باشد. مشکلات و معضلات فرا راه آنان بررسی شود، کمبود‌ها و نیازهای مادی و معنوی آنان گوشزد شود، مؤلفه‌های حرفه‌ای ناکارآمدشان آسیب‌شناسی شده و بالاخره این‌که در این روز، خبرنگاران ستون‌های در اختیارشان را که همه سال به پل ارتباطی مردم و مسئولان اختصاص دارد، به مسائل و دغدغه‌های خود تبدیل می‌کنند.

ترور شهید اسماعیل هنیه، شتاب‌دهنده افول صهیونیست‌ها

ترور شهید اسماعیل هنیه، شتاب‌دهنده افول صهیونیست‌ها

چند ساعت بعد از مراسم با شکوه تحلیف رئیس‌جمهور جدید کشورمان که باحضور نمایندگان تعداد زیادی از کشورهای جهان برگزار شد و جلوه‌ای از اتحاد، وفاق ملی و احترام کشورها به جایگاه والای جمهوری اسلامی ایران در دنیا بود، صهیونیست‌ها در اقدامی تروریستی و مغایر با تمام قوانین و عرف‌های بین‌المللی، مجاهد بزرگ دکتر اسماعیل هنیه، رئیس‌دفتر سیاسی حماس را که مهمان ویژه ایرانی‌ها بود، به شهادت رساندند.

گفتن از فلسطین باید برنامه‌ اصلی سینمای استراتژیک باشد

گفتن از فلسطین باید برنامه‌ اصلی سینمای استراتژیک باشد

جایگاه شهید اسماعیل هنیه در محور مقاومت به‌عنوان یک رهبر پرنفوذ روشن است؛ وی آن‌قدر قدرتمند و با‌صلابت بود که باوجود مشکلات، به کشورهای متعددی هم سفر داشت و نماینده‌ای از مردم فلسطین بود.

دین‌ستیزی؛ آیین فرانسوی

دین‌ستیزی؛ آیین فرانسوی

حضرت مسیح(ع) مانند سایر انبیای الهی، پیامبر اسلام نیز هستند، لذا مسلمانان جهان در برابر چنین توهین‌هایی باید شدیدا موضع بگیرند. دولت‌ها اگر به دلیل روابط دیپلماسی موضع نمی‌گیرند، ملت‌هایشان باید موضع‌گیری کنند.

تغییرات اتوبوسی، خطر پوکی سینما؟!

تغییرات اتوبوسی، خطر پوکی سینما؟!

وجود جناح‌ها، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف فعال زیر پرچم جمهوری اسلامی ازجمله ویژگی‌ها و نقطه قوت‌های بارز و پذیرفته‌شده سیستم سیاسی پس از انقلاب به‌عنوان اصلی دموکراتیک ثبت‌شده در قانون اساسی شناخته می‌شود. واژگونی نظام دیکتاتوری گذشته و رسیدن به فضای متغیر جدید، بدون پشتوانه تاریخی البته تبعاتی به همراه داشته است که همه‌ چهار دهه‌ پشت‌سر از آن خلاصی نداشته‌ایم.

ملت بدون تاریخ  محکوم به اشتباه است

ملت بدون تاریخ  محکوم به اشتباه است

امام(ع) در منزلگاه ذو حسم خطبه‌ای خواندند که هم قافله خودشان وهم لشکر حر مخاطب آن بودند. ایشان در این خطبه علت بی‌وفایی کوفیان را بیان می‌کنند. مقصود بیان تاریخ نیست.

غلبه بر مشکلات کشور با فرهنگ عاشورایی

غلبه بر مشکلات کشور با فرهنگ عاشورایی

برای گسترش و تداوم فرهنگ تاسوعا و عاشورا باید تلاش کرد، زیرا از این طریق می‌توان به بسیاری از مشکلات کشور غلبه کرد، فراموش نکنیم که یکی از دلایل پیروزی ما در جنگ تحمیلی فرهنگ عاشورایی ما بود.

اهمیت تبیین قیام عاشورا 

اهمیت تبیین قیام عاشورا 

اصلی‌ترین درس عاشورا این است که باید در برابر ظلم، استکبار و زیاده‌خواهی کشور‌های استعمارگر تا پای جان ایستاد تا بتوان دین پیامبر (ص) را احیا و شعار‌های اسلام را در سراسر جهان عملیاتی کرد.

نوحه‌سرایی، چشم‌به‌راه بزرگان

نوحه‌سرایی، چشم‌به‌راه بزرگان

یکی از کارهایی که امروزه در مداحی انجام می‌شود سبک‌سازی و تصنیف‌سازی در مداحی است. باید توجه داشت کسی که می‌خواهد سبک‌ساز و تصنیف‌ساز شود باید دانشی در شعر و موسیقی داشته باشد، می‌دانیم نوحه با تصنیف فرق دارد. این مهم‌ترین دغدغه ذهنی من و خیلی‌ از مداحان دیگر است.

دریچه‌ای نو برای نگاه به جهان

دریچه‌ای نو برای نگاه به جهان

شروع داستان«کشتن مرغ مینا»دوست‌داشتنی است. صحبت ازیک اتفاق است.راوی قصد می‌کند از ابتدا آن را تعریف کند و تمام وقایعی که به رویداد اصلی منجر شده را به ترتیب بگوید. مخاطب با او همراه‌ می‌شود و به چند سال قبل سفر می‌کند. زاویه‌دید و دانشی که به خواننده منتقل می‌شودازنگاه دختری شش‌هفت‌ساله به نام اسکاوت است.

فرهنگ‌شناسی دین و تجربه در انتخابات ایران

فرهنگ‌شناسی دین و تجربه در انتخابات ایران

ضرورت جمع‌بندی علمی و پژوهشی ۴۵ سال انتخابات ریاست جمهوری و نمایندگی مجلس و عملکردها، بحران‌ها، مشکلات و تخطی‌های کار ریاست و نمایندگی بس عیان است. انسان‌شناسی اسلامی انتخابات ایران ما را به سمت جمع‌بندی تجربه ۴۵ ساله‌ تجربه این نهادهای مردم‌سالارانه و نگاه به آن همچون عوامل یک فرهنگ برآمده از تجربه‌ نوی زیسته‌مان فرامی‌خواند.

رهبر هنرآفرین

رهبر هنرآفرین

باسفر الهی امام خمینی(ره) به سرای جاودان و لقاء‌ا...،کار رهبری ملت ایران و جمهوری اسلامی به اسم جانشین بر حق او امام خامنه‌ای دامت برکاته رقم خورد. من عمیقا باور دارم کار تعیین رهبری در شخص شخیص خاص با همه ضرورت و عمل نهاد خبرگان در اصل و در نهایت در عالم غیب و عام الهی بنا به امضای امام زمان(عج) رقم می‌خورد.

نامه‌ای تا قیامت ظهور

نامه‌ای تا قیامت ظهور

 من درباره نامه‌ یک عبد صالح خدا حرف می‌زنم که جز شوق لقاءا... و خشنودی خدا انگیزه‌ای در ژرفایش نمی‌جوشد و اعماقش دعوت به حق تعالی است و جز خدا نیرویی نیست که به این نامه قدرت تاثیر دهد و مقصد کنونی‌اش سپاس از جنبش شریف و مقاومت علیه ظلم دانشجویان کشوری است که حکومتش در چنگ وحشی‌ترین فرعون تاریخ بشریت همدست متوحش‌ترین نسل‌کشی است و خواست نامه تعمیق بیداری این پیشروان ایستادگی برابر شیطان بزرگ است.

شکست پروژه «گونی» طور در جشنواره کن!؟

شکست پروژه «گونی» طور در جشنواره کن!؟

هفتاد وهفتمین جشنواره فیلم «کن» در فضایی کم‌فروغ به کار خود پایان داد. این رویداد که در چند سال اخیر با مشارکت هالیوود سر و صدایی راه می‌انداخت، این دوره اما حضور آمریکایی‌ها به‌عینه کمرنگ بود. وجود چند فیلمساز مشهور آمریکایی نیز نه‌فقط به رویکرد پر زرق و برق کن نیفزود بلکه بر جنبه‌های انتقادی و گرایش ضدآمریکایی هم اضافه کرد.

1 صفحه

نیازمندی ها