با افزایش میزان سوءاستفاده‌ از کارت‌های بانکی، مشتریان می‌توانند با اقدامات امنیتی، از احتمال قربانی‌ شدن در این حملات بکاهند.
کد خبر: ۱۲۴۱۴۴۲
راهکارهای افزایش امنیت کارت‌ های بانکی

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سوءاستفاده از حساب‌ های بانکی یکی از چالش‌هایی است که نظام بانکداری کشور این روزها بیش از هر موقع دیگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند و راهکارهای موجود برای کاهش این سوءاستفاده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در این میان، بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات بانکی بر این باورند که نقش مردم در کاهش میزان سوءاستفاده‌های بانکی بسیار مهم است و افراد می‌توانند با رعایت مسائل امنیتی، از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

الزامی‌شدن استفاده از رمز دوم پویا یا یک‌بار مصرف از ابتدای دی‌ امسال یکی از طرح‌هایی است که بانک مرکزی با اجرای آن به دنبال کاهش سوءاستفاده‌ها از حساب‌های بانکی افراد و کاهش حملات فیشینگ است.

تلفن همراه خود را تنظیم کنید

برای استفاده از رمز دوم پویا دو راه پیامک و اپلیکیشن‌های بانکی وجود دارد، اما با توجه به امنیت بیشتر اپ‌های بانکی، پیشنهاد می‌شود تا جایی که ممکن است، از سیستم پیامک این سرویس استفاده نکنید.

علاوه بر این موضوع لازم است گوشی خود را به صورتی تنظیم کنید که محتوای پیامک و سایر اعلان‌ها در حالت قفل صفحه نمایش، قابل رؤیت نباشد.

کارت تراکنش‌های اینترنتی را از سایر کارت‌ها جدا کنید

علاوه بر این به مشتریان بانک‌ها توصیه می‌شود که کارت بانکی خریدهای اینترنتی خود را از سایر کارت‌ها جدا کرده و مبالغ کمتری در کارت‌ های بانکی که از آن برای خرید اینترنتی استفاده می‌کنند، داشته باشند.

در واقع مشتریان بانکی بهتر است یکی از کارت‌های خود را به تراکنش‌های بدون حضور کارت اختصاص داده و میزان مبلغی که برای این تراکنش‌ها نیاز دارند را به این کارت واریز کنند.

از اصالت درگاه‌های پرداخت اطمینان حاصل کنید

بسیاری از افراد برای پرداخت‌های اینترنتی خود به آدرس و نشانه‌های درگاه پرداخت خود دقت نمی‌کنند و سودجویان از این طریق با ایجاد درگاه‌ های جعلی اقدام به سرقت اطلاعات کاربر می‌کنند.

به همین دلیل لازم است که افراد برای استفاده از درگاه‌های پرداخت اینترنتی به آدرس دقیق این درگاه‌ها و نشانه‌های اصل بودن آن دقت کنند.

از کیبورد هوشمند استفاده کنید

کیبوردهای هوشمندی که در درگاه‌های پرداخت اینترنتی ایجاد شده، نقش موثری در کاهش احتمال سرقت اطلاعات بانکی افراد را ایفا می‌کنند، بنابراین به مشتریان بانکی که قصد پرداخت از طریق درگاه‌های اینترنتی را دارند، توصیه می‌شود که در زمان استفاده از این درگاه‌ها از کیبورد هوشمند استفاده کنند.

اطلاعات خود را در اختیار سایرین قرار ندهید

برخی افراد برای انجام تراکنش‌های بدون حضور کارت، اطلاعات کارت بانکی و رمزهای خود را در اختیار افراد دیگر قرار می‌دهند تا آن‌ها این تراکنش را برای‌شان انجام دهند.

با توجه به اینکه این‌گونه تراکنش‌ها، نیازی به در اختیار داشتن کارت ندارد، سودجویان می‌توانند فقط با در اختیار داشتن اطلاعات کارت، اقدام به سواستفاده از آن‌ها کنند.

گرفتار پیامک‌ های جعلی نشوید

هیچ‌یک از بانک‌ها و بانک مرکزی به هیچ عنوان نیازی به اطلاعات حساب بانکی شما ندارند، بنابراین هیچ‌گاه بانکی از شما درخواست ارسال اطلاعات حساب بانکی را نمی‌کند.

در صورت دریافت تماس یا پیامک‌هایی با این مضمون علاوه بر در جریان قرار دادن پلیس فتا، از ارسال هرگونه اطلاعات بانکی خود به این افراد خودداری کنید.

رمز کارت را خودتان وارد کنید

برای استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان موجود در فروشگاه‌ها، طبق قانون بانک مرکزی ورود رمز کارت بانکی الزاما باید توسط مشتری انجام شود، بنابراین اگر فروشنده‌ای از شما تقاضای رمز کارت را کرد، از او بخواهید که دستگاه‌ها را در اختیار شما قرار داده تا رمزتان را وارد کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها