در اینجا، خوب است که به سراغ یکی از ارزشمندترین کمپانی های کنونی جهان یعنی اپل برویم. اپل از نظر وضعیت مالی یکی از بهترین دوران های خود را سپری می کند، که بخش اعظم آن به فروش آیفون بر می گردد. در این مطلب قصد داریم کارنامه این کمپانی را در سال 2016 میلادی مورد بررسی قرار دهیم.
کد خبر: ۹۸۱۱۳۸
نگاهی به کارنامه اپل در سال 2016

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو، با نزدیک شدن به روزهای پایانی 2016، می توان نگاهی کلی به این سال پرماجرا در حوزه تکنولوژی انداخت، و مهم تر از آن نقش شرکت های تأثیرگذار را در پیشرفت های حاصل ارزیابی کرد.

همان طور که می دانید شرکت کالیفرنیایی در سال جاری اقدام به معرفی یک آیپد، اپل واچ سری 2، مدل های 2016 مک بوک پرو، و سه مدل آیفون نمود، که به ترتیب تاریخ عرضه به آنها نگاهی می اندازیم.

آیفون SE

تاریخ معرفی: مارس 2016

اپل در سال جاری میلادی چهار رویداد مهم را در ماه های مارس، ژوئن، سپتامبر و اکتبر برگزار کرد. اولین مراسم به معرفی آیفون SE اختصاص داشت، موبایلی 4 اینچی که کاملاً شبیه آیفون 5S سال 2013 بود.

مدیران این کمپانی در پاسخ به علت عرضه این موبایل با شکل و شمایلی قدیمی، گفتند بسیاری از کاربران هنوز اسمارت فون های کوچک را می پسندند، و علاقه مندان نیز می توانند از این نمونه ارزان قیمت برای ورود به پلتفرم اپل استفاده کنند.

در هر صورت، این تلفن همراه با ظاهری قدیمی اما سخت افزاری همانند آیفون 6s، به یکی از انتخاب های اصلی خریداران بازار بدل شد.
آیپد پرو 9.7 اینچی

تاریخ معرفی: مارس 2016

بسیاری از کارشناسان می گویند این تبلت، همان چیزی بود که اپل باید از ابتدا معرفی می کرد. در واقع مدل 12.9 اینچی آیپد پرو بیش از حد بزرگ بود، اما این نسخه کوچک تر به سبکی آیپد ایر 2، نمایشگری بهتر و توان پردازشی بیشتر، در کنار پشتیبانی از اپل پنسل و لوازم جانبی، محصولی هوشمندانه و کارآمد به شمار می رود.

البته آیپد پروی 9.7 اینچی عاری از عیب نیز نیست و همچون آیفون های جدید، دوربین این دستگاه نیز بیرون زدگی دارد. همچنین کیبورد 170 دلاری برای این دستگاه نیز بسیار گران به نظر می رسد.
آیفون 7 و 7 پلاس

تاریخ معرفی: سپتامبر 2016

این دو محصول، طبیعتاً بهترین آیفون هایی هستند که اپل تا به امروز ساخته است، اما در واقع نسل سوم آیفون 6 به شمار می روند که نمایشگری با کیفیت، پردازنده ای فوق سریع و ظاهری مطلوب را در اختیار کاربر قرار می دهند، ضمن اینکه دوربین حرفه ای را در خود جای داده اند.

اگرچه آیفون 7 تفاوت فاحشی با 6s ندارد، و 6s هم خیلی با آیفون 6 متفاوت نیست، اما در مجموع نمی توان از خود آیفون 7 ایراد زیادی گرفت، جز اینکه جک هدفون در آن تعبیه نشده و بسیاری از کاربران را با مشکل مواجه ساخته.
اپل واچ سری 2

تاریخ معرفی: سپتامبر 2016

نسل اول ساعت هوشمند اپل در سال 2014 رونمایی شد، و امیدهای زیادی برای تحول نسل دوم آن در دل علاقه مندان به وجود آمد، از جمله تعبیه دوربین برای مکالمه اینترنتی، یا عملکرد کاملاً مستقل از تلفن همراه. اما هیچکدام از اینها تحقق نیافت و اپل صرفاً محصولی 350 دلاری را معرفی کرد که برای همه چیز به آیفون وابسته است.

البته این محصول به GPS داخلی و مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 50 متری مجهز شد، قابلیت هایی که چندان هیجان انگیز نبودند و در مجموع همان نسل قبلی را به یاد می آورند. شاید در سال بعد تحول اساسی در این محصول صورت گیرد.
ایرپادها

تاریخ معرفی: سپتامبر 2016

ایرپادها را می توان یکی از ایده های جذاب اپل در سال 2016 دانست. این گجت قادر است همه وظایف ایربادهای سیمی از جمله کنترل موسیقی، فعال کردن سیری و غیره را به صورت بیسیم انجام دهد! اما حقیقت این است که شاید همه با نظر اپل موافق نباشند.

اولین مسئله، تأخیر طولانی در عرضه عمومی ایرپادها بود که با گذشت بیش از دوماه از وعده اولیه، به تازگی روانه بازار شده و البته همین الان تهیه آنها به راحتی میسر نیست.

مسئله دوم، قیمت 160 دلاری برای خرید ایرپادهاست که حدود 130 دلار بیشتر از ایربادهای معمولی اپل به شمار می رود. تازه مشکلات شارژ، ظاهر نه چندان آشنا و گم شدن آنها را نیز به مجموعه فوق اضافه کنید.

در مجموع بسیاری از اهل فن معتقدند اگر می خواهید 160 دلار صرف خرید هدفون وایرلس نمایید، گزینه های بسیار بهتری پیش روی شما قرار دارند، اما خب، اپل است و طرفداران پر و پا قرصش.
مک بوک پرو

تاریخ معرفی: اکتبر 2016

انتظار طولانی کاربران برای رؤیت نسل جدید لپ تاپ های حرفه ای اپل بالاخره به سر رسید، اما نه آن طور که انتظارش را داشتند.

مک بوک پروهای امسال اپل از نظر طراحی و ظاهر هیچ چیز کم ندارند و دیوایس هایی زیبا، باریک و سبک به شمار می روند، اما قیمتشان گران تر از قبل است، که احتمالاً توجیه این افزایش قیمت از نظر اپل به تعبیه نوار لمسی جدید موسوم به تاچ بار بر می گردد.

البته کارشناسان نسبت به کاربردهای عمومی تاچ بار نیز نظر مساعدی ندارند، اما به هر حال اندکی حس تغییر را در خریداران ایجاد می کند. تعبیه تاچ آیدی نیز گزینه خوبی به نظر می رسد. اما از محدودیت های این لپ تاپ های «حرفه ای» نیز نباید به سادگی گذشت.

از جمله این موارد می توان به محدودیت رَم به 16 گیگابایت، فقدان درگاه کارت حافظه، طول عمر باتری معمولی، و وجود درگاه های USB-C به عنوان تنها راه ارتباطی با این لپ تاپ نام برد.
«طراحی توسط اپل در کالیفرنیا»

تاریخ معرفی: نوامبر 2016

تقریباً پنج سال و یک هفته بعد از درگذشت استیو جابز، کتابی نفیس با عنوان «طراحی توسط اپل در کالیفرنیا» در دو قطع منتشر شد. در این کتاب که به جابز اختصاص یافته، 450 تصویر بزرگ و با کیفیت از طراحی های این کمپانی طی سالیان گذشته، از آی مک 1998 تا اپل پنسل 2015، به نمایش گذاشته شده است.

قطع کوچک تر این کتاب 200 دلار و قطع بزرگ آن 300 دلار قیمت دارد. اگرچه این محصول را نمی توان جزو سخت افزار تولیدی اپل در سال 2016 محسوب کرد، اما شاید بتوان آن را یکی از ارزشمندترین محصولات سال جاری این کمپانی برای آگاهی از میراث استیو جابز فقید به شمار آورد.
کارنامه نهایی

در سال 2016، اپل باز هم نشان داد تمرکز اصلی خود را روی آیفون و آیپد قرار داده، هرچند سران این شرکت این ادعا را رد می کنند. آیپد پروی 9.7 اینچی حرکت خوبی به شمار می رود، اما باز هم نیاز به تغییر و نوآوری در سری آیپد احساس می شود، ضمن اینکه قیمت و تنوع لوازم جانبی این دستگاه ها نیز نیازمند بازنگریست.

معرفی آیفون SE برای نیز اقدامی مثبت بود، چون کاربران زیادی به موبایل 4 اینچی نیاز داشتند و شاید در آینده نیز شاهد معرفی اسمارت فون هایی کوچک با قابلیت های پیشرفته از سوی این کمپانی باشیم.

اما در دیگر دسته ها بجز آیفون و آیپد، کوپرتینویی ها کارنامه ضعیفی در سال 2016 دارد. نسل دوم اپل واچ تفاوت های شگرفی با مدل قبلی نداشت. ایرپادها در ازای قیمت گزاف خود، قابلیت های منحصر به فردی را در مقایسه با نمونه های سیمی یا دیگر ایرفون های حرفه ای بازار ارائه نمی کنند.

در نهایت مک بوک پروهای 2016 را می توان ناامیدکننده ترین محصولات اپل در سال جاری دانست. شاید بهتر بود این کمپانی لپ تاپ های حرفه ای اش را «حرفه ای تر» می کرد و روی توان پردازشی، عمر باتری و عملکرد کلی آنها تمرکز می نمود.

با این حساب، به نظر می رسد اپل کار خود را برای سال های آینده سخت تر کرده، چون همه محصولات کنونی این شرکت به بازنگری و تحول اساسی نیاز دارند، ضمن اینکه آنها مجبورند به حوزه های جدیدی همچون واقعیت مجازی نیز وارد شوند.

شاید سال 2017 که جشن ده سالگی آیفون را نیز به همراه دارد، بتواند مراسم های رسمی اهالی کوپرتینو را دوباره به یکی از هیجان انگیزترین رویدادهای دنیای تکنولوژی بدل نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها