در این مطلب قصد داریم به بررسی تاثیرات استفاده طولانی مدت از تلویزیون و کامپیوتر بر روی چشم بپردازیم و برای جلوگیری از ناراحت شدن چشم در هنگام استفاده از کامپیوتر و تلویزیون، نیز روش هایی بیان خواهیم کرد.
کد خبر: ۹۸۱۰۱۵
تاثیرات استفاده طولانی مدت از کامپیوتر و تلویزیون بر روی چشم

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از کلیک، تاکنون چند مرتبه به خاطر جلوگیری از آسیب دیدن چشمان کودک خود، به او تذکر داده اید هنگام تماشای تلویزیون از آن فاصله بگیرد؟ آیا معتقد هستید که استفاده زیاد از وسایل مشابه دیگر مثل لپ تاپ، کامپیوتر و موبایل نیز باعث آسیب به چشم می شود؟ آیا استفاده زیاد از آن ها به اندازه استفاده زیاد از تلویزیون مضر است؟ در ادامه پاسخ این سوالات را خواهیم داد.

آیا چنین وسایلی واقعاً به بینایی آسیب می زند؟

ممکن است استفاده از این وسایل آسیب جدی و خطرناکی به چشم شما وارد نکند؛ اما قطعا تاثیر زیادی بر بینایی خواهد داشت و باعث می شود که چشم های ما دچار خستگی شود. افرادی که دو ساعت و یا بیشتر به صورت پیوسته از کامپیوتر استفاده می کنند، دچار اختلالی به نام خستگی دیجیتالی چشم یا سندروم بینایی کامپیوتر می شوند که خستگی چشم ها، خشک شدن و تار شدن آن ها و همچنین درد ناحیه دور گردن از نشانه های این اختلال است؛ البته تمام این نشانه ها موقتی هستند و مدتی پس از استفاده نکردن از کامپیوتر و وسایل مشابه آن، برطرف می شوند.

تمام تصاویر در کامپیوترها و وسایل الکترونیکی مشابه، از نقاط ریزی به نام پیکسل تشکیل شده است. بر خلاف تضاد زیادی که در بین تصاویر و متون چاپ شده وجود دارد؛ تصاویر تشکیل شده در نمایشگر کامپیوتر و سایر وسایل الکترونیکی، از یکدیگر متمایز نیستند و چشم به راحتی نمی تواند روی آن ها تمرکز کند؛ بنابراین برای اینکه تصاویر را واضح ببینید، چشم باید چنین بار بر روی آن ها متمرکز شود و فوکوس کند که این کار باعث خستگی آن می شود.

انعکاس نور توسط نمایشگرهای وسایل مختلف، دیدن تصاویر آن ها را دشوار می کند. همچنین استفاده از صفحه نمایش از فواصل مختلف و زاویه دید نامناسب نیز می تواند این موضوع را تشدید کند؛ تمام این عوامل باعث می شوند برای دیدن تصاویر چشمان خود را بیشتر باز کنید و انجام طولانی مدت این کار باعث خستگی چشم می شود.

پلک زدن یکی از کارهای ضروری برای حفظ سلامت چشم است. مشاهده صفحه نمایش های مختلف برای زمان طولانی باعث می شود چشمان خود را به طور ناخودآگاه ثابت نگه دارید و دو سوم کمتر از زمان های عادی پلک بزنید که این کار باعث خستگی و خشک شدن چشم می شود.

سطح صفحه نمایش باید به صورت استاندارد هم سطح با چشم شما باشد و یا بالای صفحه نمایش باید ۱۷ درجه بالاتر از سطح چشمان شما باشد. صفحه نمایش لپ تاپ ها در اکثر مواقع در وضعیت مناسبی متناسب با سطح چشم قرار نمی گیرد و همین موضوع باعث می شود کمتر پلک بزنید که در نهایت منجر به خشکی چشم و سر درد می شود.

خیره شدن به تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوتر برای مدت زیاد می تواند باعث شود ماهیچه های چشم کشیده شوند و در نهایت خود چشم منقبض می شود.

تصاویر در تلویزیون ها و نمایشگرهای قدیمی CRT همراه با لرزش و سوسو زدن نمایش داده می شوند که باعث می شود چشم خسته شود. در ضمن میزان کمی از اشعه ایکس از این تلویزیون ها متصاعد می شود که تا میزان زیادی بی ضرر است.

نمایشگرهای جدیدتر در حال حاضر در انواع ال سی دی، پلاسما و OLED عرضه می شوند. در نمایشگرهای قدیمی تر ال سی دی، نور صفحه نمایش توسط نور پس زمینه ای که در پشت یا جلوی پانل آن قرار داشت، تأمین می شد؛ اما نمایشگرهای جدید LED که نور پس زمینه آن ها توسط لامپ های LED تامین می شود، از مدولاسیون پهنای پالس یا PWM برای تغییر میزان روشنایی استفاده می کنند. بیشتر نمایشگرهای کامپیوتر، موبایل، تبلت و تلویزیون به این مدولاسیون مجهز هستند. مدولاسیون پهنای باند می تواند تاثیرات منفی نمایشگر بر چشم را تا حدود زیادی کاهش دهد. طبق تحقیقات انجام گرفته توسط محققان، قرار گرفتن در معرض نور مرئی با موج کوتاه و انرژی بالا در سمت بنفش/آبی طیف نور آبی لامپ های LED، می تواند باعث وارد شدن آسیب های جبران ناپذیری به شبکیه چشم شود.

چه عوامل دیگری می تواند موجب خستگی چشم شود؟

فاصله و زاویه دید

فاصله بسیار کم با صفحه نمایش می تواند چشم شما را تا میزان زیادی خسته کند. بهترین فاصله برای مشاهده تلویزیون یا هر وسیله دیگری فاصله ای است که مجبور نباشید برای دیدن متون خیلی خودتان را اذیت کنید. در ضمن فاصله بسیار نزدیک با نمایشگر نیز باعث می شود، چشم ها برای دیدن تصاویر تلاش بیشتری کنند که باعث خستگی آن ها می شود؛ البته تماشای تلویزیون در حالی که خوابیده اید، نیز می تواند باعث خستگی چشمان شما شود. مرکز صفحه نمایش باید به صورت استاندارد ۱۵ تا ۲۰ درجه (۱۰ تا ۱۲٫۷ سانتیمتر) پایین تر از سطح چشم باشد؛ بنابراین فاصله چشم تا مرکز صفحه نمایش باید بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد.

میزان نور

ساختار مردمک چشم ما به صورتی است که برای تنظیم میزان نور دریافتی توسط چشم ما، باز می شود و میزان باز شدن مردمک چشم به متوسط نوری که در میدان دید ما قرار دارد، بستگی دارد؛ بنابراین استفاده از تلویزیون و کامپیوتر در فضایی با نور کم باعث می شود که مردمک برای رسیدن نور کافی به چشم به میزان زیادی باز شود که باعث خستگی چشم می شود. نور متصاعد شده از صفحه نیز باعث خستگی و خشک شدن چشم می شود.

عینک یا لنز نامناسب

عینک های مطالعه فقط مشکل نزدیک بینی را برطرف می کنند و عینک های دو کانونی هم مشکل نزدیک بینی و دوربینی را برطرف می کنند؛ اما هیچ یک از این عینک ها برای استفاده برای فاصله ای در بین فواصل دور و نزدیک مناسب نیستند؛ بنابراین هیچ کدام از این عینک ها برای استفاده از نمایشگر کامپیوتر مناسب نیستند. در صورتی که فرد از عینک نامناسبی استفاده کند، پس از استفاده طولانی مدت از کامپیوتر دچار تاری دید می شود و یا چشم های او به شدت خسته می شوند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از خستگی چشم در هنگام استفاده طولانی مدت از کامپیوتر

از تماشای تلویزیون در محیط های کم نور پرهیز کنید؛ اما چنانچه دوست دارید در محیط تاریک تلویزیون تماشا کنید، از تلویزیون های استفاده کنید که مجهز به حسگر نور هستند و نور تلویزیون متناسب با نور محیط تنظیم می شود.
برای کاهش میزان بازتاب نور، نور صفحه نمایش را تنظیم کنید.
تلویزیون های قدیمی خود را با تلویزیون های جدید فلت LCD یا LED تعویض کنید.
تلویزیون های جدید LED مجهز به فناوری مدلاسیون پهنای پالس برای تغییر میزان روشنایی هستند. اگر استفاده از این فناوری باعث ناراحتی چشم های شما می شود، میزان روشنایی تلویزیون را تنظیم کنید. اگر باز هم هنگام تماشای آن ها، چشم شما ناراحت می شود، از تلویزیون های قدیمی تر LCD که نور پس زمینه آن ها توسط لامپ های فلورسنت تأمین می شود، استفاده کنید.
هنگام کار کردن با کامپیوتر یا لپ تاپ، صفحه نمایش آن را در وضعیت استانداردی قرار دهید. فاصله مرکز صفحه نمایش با چشم شما باید بین ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر باشد و مرکز صفحه نمایش هم ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین تر از سطح چشم شما قرار گیرد.
چنانچه از عینک طبی استفاده نمی کنید و چشمانتان ضعیف نیست؛ حتما از عینک های آنتی رفلکس با درجه صفر و یا صفحه نمایش های آنتی گلر (صفحه نمایش مات) استفاده کنید. برای افرادی که از عینک های دو کانونی یا لنزهای دو کانونی یا دو دید استفاده می کنند، استفاده از عینک مناسب در هنگام استفاده از کامپیوتر اهمیت زیادی دارد.
پلک زدن مداوم نیز به سلامت چشم ما کمک می کند. پلک زدن باعث مرطوب شدن چشم و جلوگیری از خشکی آن می شود. چنانچه با مشکل خشکی چشم مواجه هستید، از اشک مصنوعی استفاده کنید.
در هنگام استفاده از کامپیوتر، هر دو ساعت یک بار ۱۵ دقیقه به چشمان خود استراحت دهید.
در هنگام استفاده طولانی مدت از کامپیوتر، برای جلوگیری از خستگی چشم بر اثر تمرکز مداوم بر روی صفحه نمایش، از روش “۲۰، ۲۰، ۲۰” استفاده کنید. این روش به این صورت است که پس از ۲۰ دقیقه استفاده از کامپیوتر، حداقل برای ۲۰ ثانیه به نقطه ای که ۲۰ فوت (۶٫۱۰ متر) با شما فاصله دارد، خیره شوید. این کار باعث می شود ماهیچه های چشم شما استراحت کنند و از خستگی چشم شما کاسته شود.
در صورتی که در نزدیکی کامپیوتر شما پنجره قرار دارد، کامپیوتر خود را در محلی قرار دهید که پنجره پشت یا جلوی آن باشد و آن را در کنار پنجره قرار دهید. در صورتی که کامپیوتر در محل درستی قرار نگیرد، میزان بازتاب نور توسط صفحه نمایش آن افزایش پیدا می کند که باعث خستگی چشم می شود. برای جلوگیری از انعکاس نور توسط صفحه نمایش و ایجاد پدیده خیرگی، از محافظ هایی که به همین منظور تهیه شده است، استفاده کنید.

میزان نور صفحه نمایش را متناسب با نور محیط تنظیم کنید. در هنگام خواندن متون نیز از اندازه مناسبی برای آن ها استفاده کنید. رنگ سیاه برای متون با پس زمینه سفید، بهترین حالت برای جلوگیری از خسته شدن چشم است.
میزان رنگ آبی صفحه نمایش را کاهش دهید. موج کوتاه رنگ آبی باعث خستگی زیادتر چشم می شود، در حالی که رنگ هایی با طول موج بلندتر مانند قرمز و نارنجی، کمتر باعث خستگی چشم می شوند.
برای مطالعه کتاب های الکترونیکی دیجیتالی از کتاب های خوان های الکترونیکی استفاده کنید. زیرا آن ها با استفاده از فناوری جوهر الکترونیکی، ظاهر کتاب های دیجیتالی را همانند کتاب های چاپ شده می کنند که باعث خستگی کمتر چشم می شود. استفاده از صفحه نمایش مات در این کتاب خوان ها نیز باعث می شود میزان انعکاس نور در آن ها نسبت به انعکاس نور صفحه نمایش های ال سی دی، به میزان زیادی کاهش پیدا کند و نور را در حد کاغذهای معمولی منعکس کند.

یادآوری

نشستن در نزدیکی تلویزیون ممکن است باعث ایجاد نزدیک بینی نشود، اما احتمال ایجاد مشکل نزدیک بینی (بدون هیچ گونه نشانه ظاهری) در افراد، مخصوصا کودکان را افزایش دهد. پس اگر عادت دارید نزدیک تلویزیون بشینید، حتما چشمان خود را معاینه کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها