محققان دانشگاه یوتا روشی را ابداع کردند که با استفاده از چاپگرهای جوهر افشان تصاویر نامریی را چاپ کنند. این تصاویر تنها با استفاده از امواج الکترومغناطیسی قطبی کوچکتر از میلیمتر، قابل مشاهده هستند.
کد خبر: ۹۷۸۳۷۴
چاپ تصاویرنامریی با استفاده از چاپگرهای جوهرافشان قدیمی

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از ایرنا، در این شیوه برای چاپ اطلاعات از مواد رسانای مختلف استفاده می‌شود. معمولا این کار پرهزینه است، زیرا باید برای ساخت یک تصویر، فلزات مختلف روی بخش های مختلف کاغذ قرار بگیرند و با استفاده از چاپگرهای استاندارد چند لایه، این فرآیند بسیار طولانی و زمانبر است.
اما محققان برای انجام کار از نوعی جوهر استفاده کردند که از جنس نقره و کربن ساخته شده است. بدین ترتیب تصویر موردنظر از میله های بسیار کوچکی از جنس نقره و کربن تشکیل می شود که یک میلیمتر طول و دویست میکرون عرض دارند. تغییر نسبت نقره و کربن در هریک از این میله ها، میزان رسانش آن را تغییر می دهد؛ اما در ظاهر چیزی دیده نمی شود. سپس اطلاعات ضبط شده با استفاده از این شیوه از طریق به کارگیری امواج تراهرتز با فرکانس مناسب، بازخوانی می‌شود.
محققان معتقدند این شیوه جدید، امکان درج مخفیانه اطلاعات را در تصاویر فراهم می‌کنند و برای مقابله با جعل و تقلب و همچنین در فرآیند ردگیری و صدور مجوز برای محصولات و کالاها کاربرد دارد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Optica منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها