تصور کنید مریضی حادی ندارید و فقط درباره یک مشکل پزشکی می‌خواهید با یک متخصص مشورت کنید یا این‌که آزمایشی را که پزشک گفته انجام ‌داده‌اید و حالا می‌خواهید نتیجه آن را به پزشک خود نشان دهید؛ در چنین مواقعی به مطب دکتر می‌روید و منتظر می‌مانید تا وقت‌تان شود، اما راه‌های دیگری هم وجود دارد که شاید حتی به آنها فکر هم نکرده‌ باشید! راه‌هایی که هنوز چندان مرسوم نیست، ولی قطعا می‌تواند در وقت شما و پزشک‌تان صرفه‌جویی کند.
کد خبر: ۹۶۸۳۴۹
پزشـکی از راه دور

به گزارش جام جم آنلاین ، شیوه جایگزین این است که به‌صورت آنلاین با پزشک خود در ارتباط باشید و به‌جای این‌که از این سر شهر به آن سر شهر بروید، مواردی را که معاینه حضوری در آنها اهمیت ندارد براحتی و باهزینه کمتر انجام دهید.

اگر فکر می‌کنید چنین چیزی در ایران امکان‌پذیر نیست باید این مژده را بدهیم که چند سال است گروهی خوشفکر و جوان کنار هم جمع شده‌اند تا این ایده را اجرایی کنند. گپ‌و‌گفتی با احسان نوری، موسس استارت‌آپ «تله‌طب» داشتیم تا بیشتر درباره ایده‌شان که اجرای آن دشوار به نظر می‌رسد، توضیح دهد.

سال 79 احسان در رشته مهندسی پزشکی وارد دانشگاه می‌شود، آن زمان هنوز رشته‌هایی مانند فناوری اطلاعات سلامت (HIT) نبود و بار بحث‌هایی مثل «تله مدیسن» (پزشکی از راه دور) بیشتر روی دوش مهندسی پزشکی بود. همان موقع همایش‌هایی در زمینه تله مدیسن برگزار می‌شد و احسان و دوستانش که به فعالیت در حوزه آی‌تی و مهندسی پزشکی علاقه‌مند بودند، در آنها شرکت می‌کردند. تا سال 93 آنها به فعالیت‌های خود در این زمینه ادامه دادند تا این‌که تابستان 93 تصمیم گرفتند به‌صورت جدی روی این مساله کار کنند. فعالیت‌شان خیلی خوب شروع می‌شود، ولی با بخش کسب‌و‌کار اصلا آشنا نیستند، درنتیجه بیشتر، بحث‌های فنی و آکادمی را پیش می‌بردند. احسان نوری درباره فعالیت آن سال‌هایشان می‌گوید: «تلاش سال 93 را که بسیار ارزشمند بود و حتی به یک محصول منجر شده بود ادامه دادیم و حدود یک سال بعد با شتاب‌دهنده‌ها و رویدادهای استارت‌آپ ویکند آشنا شدیم و طرح قبلی را به سمت استارت‌آپ شدن پیش بردیم. در نهایت آذر سال گذشته وارد یکی از شتاب‌دهنده‌ها شدیم و تله‌طب از دی 94 متولد شد.»

تله‌طب، استارت‌آپی در حوزه پایش سلامت از راه دور است، اما به گفته احسان مساله این است که این حوزه می‌تواند بسیار حرفه‌ای‌تر باشد به‌طوری که کاربر از طریق تجهیزات از راه دور با سیستم درمانی در ارتباط باشد. این شیوه در ایران چند محدودیت دارد؛ یکی این‌که هنوز از سمت جامعه (کاربران/ پزشکان) شناخته شده نیست و همچنین ضعف‌های قانونی و نبود تجهیزات کافی نیز کار را سخت می‌کند. به همین دلیل تیم تله‌طب تصمیم می‌گیرد کار را از یک اشل بسیار پایین و کوچک آغاز کند که همان هم برای جامعه بسیار ارزشمند خواهد بود.

پزشک همیشه در صحنه

احسان تاکید می‌کند اولین و مهم‌ترین هدف آنها تسهیل دسترسی کاربر به پزشکان است. این تسهیل دسترسی دو خروجی جذاب دارد، یکی این‌که هزینه‌های اضافی یا غیر ضروری کاربر را کم می‌کند و دیگر این‌که وقت کمتری را تلف می‌کند. او توضیح می‌دهد: «توزیع نامناسب پزشکان و خدمات درمانی در سطح کشور باعث شده بسیاری از افراد برای دسترسی به خدمات درمانی مجبور به مسافرت شوند. از طرف دیگر پزشکان بویژه پزشکان جوان، هم شناخته‌تر شوند و هم درآمدی از این طریق کسب می‌کنند. نکته دیگر این است که این روش می‌تواند از شلوغی مراکز درمانی نیز بکاهد، زیرا خیلی از مواقع ضرورتی ندارد حتما حضور فیزیکی نزد متخصص داشته باشیم.»

از طرفی کاربر حتما باید بداند این شیوه قرار نیست جای ویزیت و معاینه حضوری را برای او بگیرد. بیمار در مواقع حساس حتما به ویزیت حضوری پزشک نیاز دارد.

تله‌طب چیست؟

اپلیکیشن فعلی تله‌طب در حوزه پوست، مو و زیبایی است و برنامه تیم تله‌طب این است که در شاخه‌های مختلف پزشکی که تله‌پذیر هستند، نسخه‌های دیگری را منتشر کنند. دلیل جدا بودن اپلیکیشن‌ها از هم این است که پروفایل هر کاربر برای این شاخه‌‌ها متفاوت است و بعضی از این حوزه‌ها مانند اطفال، زنان و… ممکن است به ابزارهای اختصاصی خاص خود احتیاج داشته باشند. آن طور که احسان نوری می‌گوید در هفته‌های آتی قرار است دو نسخه تغذیه و زنان نیز روی بازارهای نرم‌افزاری اندروید قرار بگیرد.

در اپلیکیشن تله‌طب یک قسمت رایگان به مشاوره عمومی اختصاص دارد که کاربر سوالش را مطرح می‌کند و هر کسی از جمله پزشک متخصص می‌تواند آن را پاسخ دهد. بخش دیگری برای مشاوره اختصاصی در نظر گرفته شده که در آن فهرستی از پزشکان متخصص ارائه می‌شود تا کاربر پزشک موردنظر خود را انتخاب ‌کند. این شیوه پولی است. همچنین نقشه‌ای در برنامه وجود دارد که نزدیک‌ترین مراکز درمانی پوست، مو و زیبایی را معرفی می‌کند. یکی از قابلیت‌های دیگر تله‌طب این است که پروفایل کوچکی از کاربر دریافت می‌کند که کم‌کم به سمت پرونده پزشکی شدن می‌رود.

هسته اصلی تله‌طب را سه نفر تشکیل می‌دهند؛ احسان نوری که مهندسی پزشکی خوانده، هدی دوست محمدی که مدیریت بخش محتوا و همچنین طراحی فرآیندها را به عهده دارد و شایان شفیعی که توسعه نرم‌افزار موبایل و مدیریت دیتابیس و سرور را انجام می‌دهد. احسان تاکید دارد بدون همکاری این سه نفر هیچ گاه این ایده پا نمی‌گرفت.

فعلا خبری از درآمد نیست

احسان یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی را که استارت‌آپ‌ها در کشور دارند، سخت بودن تشکیل تیم و کنار هم ماندن می‌داند. او می‌گوید در این ده ماهی که از استارت کار تله‌طب گذشته هسته اصلی آن شرایط سختی را از لحاظ مالی گذرانده است: «ما کارهای دیگر خود را کنار گذاشتیم، زیرا احساس کردیم طرحی که تعریف کردیم سنگین است و باید روی آن به‌صورت متمرکز وقت گذاشت. به همین دلیل غیر از بودجه مختصری که شتاب‌دهنده ابتدای کار به ما داد و خیلی زود تمام شد، چندان درآمد دیگری نداشته‌ایم. فقط انگیزه‌ای که در ذهن ما بود تا این کار به ثمر برسد باعث شد کار را تعطیل نکنیم.»

بجز بخش مشاوره اختصاصی که همین الان نیز پیاده‌سازی شده و قابل اجراست، آنها سرویس‌های دیگری نیز تعریف کرده‌اند که باعث کسب درآمد در آینده می‌شود. آنها طرح‌های مراقبتی و خودمراقبتی برای فروش درنظر گرفته‌اند، یعنی سرویس‌هایی که خاص هر کاربر ارائه می‌شود که می‌تواند یک مشاوره ساده یا مثلا برنامه رژیم غذایی، دارویی، ورزشی و… باشد که همیشه با نظر پزشک متخصص همراه خواهد بود.

دوایی برای درد روستاییان

بسیاری از مناطق روستایی و محروم کشور از داشتن پزشکان ماهر و مراکز درمانی پیشرفته محروم هستند، به نظر می‌رسد پیشرفت چنین سرویس‌هایی می‌تواند در این مناطق بسیار تاثیرگذار باشد. البته شاید مساله اصلی این باشد که افراد ساکن در این مناطق با کاربرد فناوری آشنا نباشند. نوری در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای ورود به مناطق محروم دارند، می‌گوید: «ما مذاکراتی کردیم و برنامه‌هایی برای راه‌اندازی سرویس خود به صورت خاص در یکی از استان‌ها داریم که اتفاقا تمرکز بیشتر روی سرویس دادن به روستاهای آن استان است. اگرچه انتخابی که برای آن استان کردیم دلیلش این بوده که در آن تعداد زیادی از افراد از تلفن هوشمند و اینترنت استفاده می‌کنند. راه‌حلی که ما از طریق مشورت‌ و تحقیق میدانی به آن رسیدیم این است که کمپین‌های مسئولیت اجتماعی در این زمینه می‌تواند به ما کمک کند.» او معتقد است مراکز بهداشت می‌تواند کارکرد دیگری هم داشته باشد، به عبارتی اگر متخصص در آن مرکز درمانی وجود ندارد افراد بتوانند در این مراکز از راه دور و از طریق تله‌طب با متخصصان ارتباط برقرار کنند.

مائده گیوه چین - ضمیمه کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها