نوت بوک‌هایی با 2 پردازنده مستقل

مک‌ بوک‌های جدید با 2 قلب تپنده

امسال لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای جدید 13 و 15 اینچی شرکت اپل (Apple) به یک محدوده لمسی (تاچ بار) و حسگر ضمیمه تاچ آی دی (Touch ID) مجهز شده‌اند که از هر 2 پردازنده (CPU) اینتل و تراشه T1 اپل نیرو می‌گیرند.
کد خبر: ۹۶۲۴۵۱
مک‌ بوک‌های جدید با 2 قلب تپنده

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از تک کرانچ، لپ‌تاپ‌های حرفه‌ای جدید 13 و 15 اینچی شرکت اپل از هر 2 پردازنده (CPU) اینتل و تراشه T1 اپل نیرو می‌گیرند. پردازنده T1 همان تراشه‌ای است که نیرو بخش سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل (S2 Apple watch) هستند.

وظیفه این پردازنده تامین امنیت تاچ آیدی بوده و همچنین وظایف دیگری را نیز انجام می‌دهد. نقش‌های دیگر آن تضمین امنیت دوربین وب کم و ذخیره زنجیره‌ای از گذرواژه‌ها برای سیستم شما و همچنین تاچ بار است.

سیستم عملکرد تراشه T1 این است که پیکسل‌هایی را به تاچ بار می‌فرستد در حالی‌که پردازنده اصلی مک‌بوک وظیفه رندر کردن محتوای رسانه‌ای را بر عهده دارد. رویدادهای لمسی همه کاملا در کنترل سیستم عامل مک او اس ایکس (Mac OS X) اپل هستند که باعث می‌شود تاچ بار اولین قطعه‌ای باشد که از پشتیبانی لمسی مک او اس بهره می‌برد.

از آنجایی که پردازنده اصلی دست‌اندرکار نقل و انتقال داده (دیتا) است، تراشه T1 به‌صورتی جداگانه کار جمع کردن اطلاعات شخصی درست مانند آنچه را که در آیفون و اپل واچ صورت می‌گیرد را انجام می‌دهد.

به خاطر نیاز تراشه T1 به ارسال داده و رندر کردن تصاویر، خود تاچ بار بر بستر نرم افزاری یک نگارش ارتقا یافته از سیستم عامل ساعت اپل یعنی واچ او اس (WatchOS) می‌تازد.

کاری جالبی که اپل در اینجا انجام داده این است که به‌جای رفتن به سوی استفاده از تراشه‌های آرم (ARM) ، جهت انجام یک وظیفه ارزشمند و استفاده خاص برای آن، خودش تراشه‌ای شخصی سازی شده ساخته است. این تراشه از عهده وظایف سنگین چند نخی (multi-threaded) که سیستم عامل او اس ایکس بر شانه‌اش می‌گذارد، به همان خوبی پردازنده اصلی اینتل برمی‌آید. در اصل تراشه T1 به منظور برقراری امنیت تاچ آی دی و بر عهده گرفتن رندر‌های سبک گفتگوهای سرویس پرداخت اپل (Apple Pay) به‌صورت امن ساخته شده است.

این کاربرد خاص تراشه‌ها را ما پیشتر در پردازنده دستیار موشن (حرکت) موبایل‌های آیفون دیده‌ایم که حالا در مک بوک‌ها یعنی جایی که ابزارهایی خاص خیلی بهتر از عهده وظایفی خاص برمی‌آیند، جایگاه ویژه‌ای را پیدا کرده است.

حال باید صبر کنیم و ببینیم که در آینده چه قابلیت‌های دیگری توسط این تراشه T1 فعال می‌شود که حتما باید چیزی بالاتر از یک صفحه کلید نیرو بر گرفته از تراشه آرم برای رایانه‌های آی مک و مک پروی شرکت اپل باشد.

مترجم: جواد ودودزاده جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها