مایکروسافت قصد دارد معضل سرطان را با بهره‌گیری از علوم رایانه تا حداکثر یک دهه آینده حل کند. اگرچه مایکروسافت تاکنون از حوزه ساخت تجهیزات رایانه‌ای فراتر نرفته است، در حال حاضر سعی دارد با همکاری جمعی از زیست‌شناسان و دانشمندان علوم رایانه به حوزه تحقیقات سرطان وارد شود.
کد خبر: ۹۴۹۶۳۹
مایکروسافت به دنبال درمان سرطان

به گفته کریس بیشاپ، از پژوهشگران مایکروسافت، این کمپانی از تخصص فوق‌العاده‌ای در حوزه علوم رایانه برخوردار است و از قضا، آنچه در بیماری سرطان اتفاق می‌افتد نیز نوعی اختلال رایانه‌ای است. وی اضافه می‌کند که در نگاه نخست، زیست‌شناسی و رایانه دو علم نامربوط به نظر می‌رسند، درحالی که در سطوح زیربنایی با یکدیگر ارتباطات اساسی دارند.

طرح جدید مایکروسافت برای درمان سرطان از پروژه‌های متعددی تشکیل شده است. هنوز جزئیات دقیقی از تمام پروژه‌های این طرح در دسترس نیست. براساس اطلاعات منتشر شده، یکی از جالب‌ترین این پروژه‌ها، ساخت نوعی رایانه‌ فوق ریزِ متشکل از دی‌ان‌ای است که در داخل بدن جاسازی می‌شود و قادر است با شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی و بازگردانی سلول‌های معیوب به سلول‌های سالم، از بروز سرطان پیشگیری کند. یکی دیگر از این پروژه‌ها به استفاده از یادگیری ماشینی و دید رایانه‌ای در پرتوشناسی اختصاص دارد. در این روش، پرتوشناسان می‌توانند به کمک داده‌هایی که رایانه‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند، در مورد چگونگی پیشرفت تومورهای سرطانی اطلاعات دقیق‌تری کسب کنند. اکنون گروهی از پژوهشگران مایکروسافت نیز درحال طراحی الگوریتم‌های پیشرفته‌ای هستند که می‌توانند مؤثرترین راهکار حمله به تومورهای سرطانی را تشخیص ‌دهند.

همه این پروژه‌ها، علی‌رغم تفاوت‌هایی که دارند، بر دو رویکرد رایانه‌ای مشترک مبتنی هستند؛ پردازش اطلاعات و یادگیری ماشینی. گفته می‌شود سرطان و سایر فرآیندهای زیستی در ردیف سیستم‌های پردازش اطلاعات دسته‌بندی می‌شوند. در رویکرد پردازش اطلاعات، از ابزارهایی نظیر زبان برنامه‌نویسی، همگردان‌ها (کامپایلِرها) و چک‌کننده مدل‌ها که در مدل‌سازی و تحلیل پردازش‌های رایانه‌ای کاربرد دارند، به منظور مدل‌سازی و تحلیل فرآیندهای زیستی استفاده می‌شود. در رویکرد یادگیری ماشینی نیز پژوهشگران می‌توانند هنگام تحقیق روی راهکارهای درمانی نوین، میلیون‌ها داده زیستی جمع‌آوری شده را با یادگیری ماشینی تحلیل کنند. این قبیل تحلیل‌ها پیشتر به صورت دستی انجام می‌شده است، اما یادگیری ماشینی به فرآیند تحلیل داده‌ها سرعت قابل توجهی می‌بخشد.

دیوید هِکرمَن، سرپرست تیم ژنتیک مایکروسافت اظهار می‌کند که انقلاب عظیمی در حوزه تحقیقات سرطان در جریان است.

وی توضیح می‌دهد که درمان سرطان در گذشته صرفا به درمان بافت‌های سرطانی محدود بوده است، درحالی که اکنون پژوهشگران سعی دارند درمان سرطان را تا حد شناسایی ژن‌های معیوبی که منجر به سرطان می‌شوند، ارتقا دهند، اما این‌که پژوهشگران مایکروسافت چقدر می‌توانند در این مسیر به موفقیت برسند، نیازمند زمان است و باید دید که آزمایش راهکارهای اعلام شده روی نمونه‌های انسانی چقدر جواب می‌دهد.

منبع: Science Alert

مترجم: صدف دژآلود

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها