کارگردان سینما:

کلاس هنرپیشگی را کوتاه کردم

علیرضا داوودنژاد با فیلم «کلاس هنرپیشگی» در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و در دهه 60 زندگی‌اش با یک اثر تجربه‌گرا و کاملا متفاوت به رقابت با دیگر آثار جشنواره پرداخت.
کد خبر: ۵۴۳۰۳۶
کلاس هنرپیشگی را کوتاه کردم

اگرچه داوودنژاد جایزه‌ای ویژه هیات داوران را مشترکا با اعضای خانواده‌اش دریافت کرد ولی از داوری‌ها انتقادی نکرد و در سکوت خبری فیلمش را تدوین مجدد کرد.

با این کارگردان سینما درباره جشنواره فیلم فجر و «کلاس هنرپیشگی» گفت‌وگوی کوتاهی انجام دادیم.

شما به عنوان فیلمسازی که سال‌ها در سینما فعالیت کرده‌اید، ارزیابی‌تان از جشنواره سی و یکم فیلم فجر چیست؟

برگزاری جشنواره از لحاظ تشریفات و مراسم‌ خیلی سنجیده و خوب بود، ولی به هر حال اکثریت فیلم‌های حاضر در جشنواره با سرمایه دولتی ساخته شده‌اند و هیچ سرمایه‌ای هم بدون سفارش نیست. متاسفانه سفارشاتی که سرمایه دولتی در ایران به‌همراه می‌آورد شکلی است که بیشتر خوشایند مسئولان است، نه مطابق با سلایق و علایق مردم. بنابراین خطر استقبال نکردن از فیلم‌ها در سال آینده وجود دارد و این می‌تواند به بحران کمبود مخاطب محصول ایرانی و افزایش مخاطبان بازار سیاه قاچاق و سرقت فیلم ایرانی دامن بزند. مسأله امروز ما جذب ده‌ها میلیون مخاطب فارسی‌زبان در ایران و صدها مخاطب میلیونی فارسی‌زبان در دنیاست. در چنین شرایطی وارد کردن سرمایه دولتی به سینما و ناامن کردن راه ورود سرمایه‌های بخش خصوصی و ساختن فیلم‌هایی که بیشتر مورد پسند مسئولان باشد تا مردم، یک بیراهه است؛ بیراهه‌ای که ما را روز به روز از استقلال در تولید کارهای فرهنگی دور و بیشتر و بیشتر به محصولات وارداتی وابسته می‌کند.

فیلم «کلاس هنرپیشگی» در جشنواره فیلم فجر مورد استقبال قرار گرفت و شاید خیلی‌ها دوست داشته باشند، آن را روی پرده سینماها تماشا کنند. چه زمانی را برای اکران فیلم در نظر دارید؟

فعلا که بر سر اکران نوروزی خون و خونریزی است و من حوصله جنگ و جدال ندارم. صبر می‌کنم تا گلادیاتورها شمشیرهایشان را غلاف کنند، چون من نه شمشیر تیزی دارم و نه شمشیربازی می‌دانم. ترجیح می‌دهم صبر کنم تا کمی اوضاع آرام شود و بعد تصمیم بگیرم.

فکر می‌کنید با توجه به ساختار تجربی و خاص فیلم، چه زمانی برای اکرانش مناسب باشد؟

شرایط به‌گونه‌ای نیست که بتوانید زمان مشخصی برای اکران درنظر بگیرید که مناسب فیلمتان هم باشد، باید صبر کرد و نحوه پیشرفت اوضاع را دید.

شما در نشست رسانه‌ای فیلم «کلاس هنرپیشگی» از احتمال اعمال تغییراتی در نسخه جشنواره‌ای فیلم گفتید، آیا این تغییرات صورت گرفته است؟

بله، تغییراتی روی فیلم صورت گرفته و در واقع روتوش شده است. اکنون نسخه نهایی فیلم حدود 101 دقیقه شده است.

آقای کیومرث پوراحمد هم در تدوین مجدد فیلم همکاری کرده‌اند؟

بله، تدوین مجدد فیلم با همکاری ایشان انجام شد و طوری فیلم را کوتاه کردیم تا ویژگی‌ها و تمایزات آن، جلای بیشتری پیدا کند.

«کلاس هنرپیشگی» خصوصیاتی دارد که می‌تواند برای دانشجویان سینما و دوستداران سینما مفید باشد، آیا قصد ندارید پشت‌صحنه فیلم و روش کارتان را به آنها منتقل کنید؟

از پشت صحنه و تمرین‌هایی که با بازیگران داشتم، فیلم گرفته شده که آن را تبدیل به یک مستند خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها