معاون رئیس جمهور خبر داد:

20 میلیون گردشگر در راه ایران

اجلاس نم و رونق گردشگری و صنایع دستی

یک هفته میزبانی از اجلاس سران جنبش عدم تعهد، صنعت گردشگری و صنایع دستی ایران را بی نصیب نگذاشت و علاوه بر اسکان درهتل‌های پایتخت و خرید صنایع دستی، بسیاری از مهمانان برای بازدید از جاذبه‌های ایران به دیگر استان‌ها هم سفر کردند.
کد خبر: ۴۹۹۴۷۴

دست‌اندرکاران دو حوزه صنعت گردشگری و صنایع دستی کشور مدت‌ها پیش از برگزاری اجلاس، برنامه‌ریزی لازم را برای بهره‌برداری هر چه بیشتر از این رویداد بین‌المللی آغاز کردند زیرا حضور بیش از هفت هزار مهمان از 120 کشور فرصت بی بدیلی را برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری و عرضه داشته‌های فرهنگی و هنری ایران فراهم می‌کرد.

منوچهر جهانیان معاون گردشگری کشور پیش از برگزاری اجلاس پیش بینی کرده بود که گردشگری ایران از قبال برگزاری این رویداد 50 میلیون دلار درآمد کسب می‌کند که با افزایش تعداد مهمانان، این رقم نیز با افزایش رو به رو شده است.

آماده سازی موزه‌های پایتخت برای بازدید هیات‌های سیاسی شرکت کننده، برپایی نمایشگاه گردشگری و نمایشگاه و فروشگاه عرضه صنایع دستی در برج میلاد و نیز برنامه ریزی برای برپایی تورهای تهرانگردی و ایرانگردی برای مهمانان از جمله برنامه‌هایی بود که برای این اجلاس تدارک دیده شد.

اصفهان،‌ مشهد،‌ شیراز، زنجان، ‌شهرکرد وشهرهای شمالی ایران مهم‌ترین شهرهایی بودند که مقامات شرکت‌کننده در اجلاس تمایل داشتند به آن سفر کنند و بسیاری نیز این خواسته را محقق کردند و برخی از جمله رئیس‌جمهور مغولستان با وجود گذشت سه روز از برگزاری اجلاس همچنان به بازدید از جاذبه‌های ایران مشغول است.

حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور نیز از این اجلاس بی نصیب نماند و بسیاری از مهمانان ضمن بازدید از نمایشگاه برپا شده در برج میلاد، اقدام به خرید اجناس کردند و برخی نیز به دلیل اتمام کالاهای عرضه شده، اقدام به سفارش خرید کالا کردند تا هنرهای سنتی ایرانیان از طریق پست به کشورهای مقصد ارسال شود.

در این نمایشگاه تولیدات هنرمندان تراز اول کشور در رشته‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی، زیورآلات سنتی، فرش، گلیم، خاتم و قلم‌زنی در این نمایشگاه عرضه شده بود که با استقبال بازدیدکنندگان رو به رو شد.

یکی از اقدامات خوب برگزار کنندگان این فروشگاه، تهیه کاتالوگ‌هایی درباره صنایع دستی کشورمان بود که به زبان‌های انگلیسی، اسپانیولی، عربی و چینی عرضه شد تا بازدیدکنندگان این نمایشگاه با دیگر صنایع دستی ایران آشنا شوند و در آینده بتوانند برای صادرات این محصولات و ایجاد تقاضا در کشورهای هدف اقدام کرد.

بخش عمده این محصولات را مهمانانی خریداری کردند که از کشورهای مالزی، تایلند، هند، برونئی و حاشیه خلیج فارس به این اجلاس آمده بودند.

از میان موزه‌های پایتخت که میزبان مهمانان جنبش عدم تعهد بودند، موزه ملی ایران در صدر بازدیدکنندگان قرار گرفت و بازار بزرگ تهران و کاخ‌های گلستان، سعدآباد و نیاوران نیز دیگر نقاط دیدنی بودند که مورد استقبال قرار گرفتند.

در کنار این بازدیدها، اقدامات ابتکاری نیز از سوی متولیان حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برای آشناسازی هر چه بیشتر مهمانان با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی کشورمان صورت گرفته بود که می‌توان به معرفی جاذبه‌های گردشگری در 21 هتلی برشمرد که مهمانان جنبش در آن اقامت داشتند.

از سوی دیگر در مسیر عبور و مرور مهمانان و بویژه در بزرگراه شهیدچمران نیز بنرهای بزرگی نصب شده بود که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی 31 استان کشور را به مهمانان اجلاس معرفی می‌کرد؛ این ابتکار حتی برای شهروندان تهرانی که تا پیش از این شاهد معرفی جاذبه‌های گردشگری کشور در پایتخت نبودند نیز جالب توجه بود و از وجود چنین بنرهایی به جای تبلیغات کالاهای تجاری ابراز رضایت داشتند.

اکنون با گذشت سه روز از پایان این اجلاس، دست اندرکاران حوزه صنایع دستی از میزان فروش کالاها در نمایشگاه برج میلاد اظهار رضایت می‌کنند و اگر به حجم خرید‌های صورت گرفته، اقلامی افزوده شود که مهمانان از فروشگاه‌های هتل‌ها و یا دیگر مراکز عرضه صنایع دستی خریداری کرده‌اند، به رقم قابل توجهی دست می‌یابیم که می‌تواند هنرمندان را برای توسعه فعالیت‌های خود دلگرم کند.

در عرصه گردشگری نیز 'منوچهر جهانیان' معاون گردشگری کشور بر این باور است که میزان اشغال هتل‌های پایتخت در زمان اجلاس بیشتر از پیش بینی‌های صورت گرفته بود و بر این اساس درآمد ناشی از ورود مهمانان نیز افزایش می‌یابد.

وی پیش از اجلاس گفته بود که اقامت سران جنبش غیرمتعهدها 12میلیون و 500هزار دلار برای هتل‌ها و بیش از 50میلیون دلار برای صنعت گردشگری کشور درآمد ارزی خواهد داشت.

در کنار درآمدی که پذیرایی از مقامات 120 کشور برای گردشگری و صنایع دستی به دست آمد، باید این اجلاس را فرصتی برای معرفی هر چه بیشتر جاذبه‌های گردشگری و صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به حساب آورد زیرا هر یک از مهمانان این اجلاس پس از بازگشت به کشورشان به سفیر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران تبدیل می‌شوند که این تبلیغات در بلند مدت می‌تواند بخشی از سوء تبلیغات رسانه‌های غربی علیه ملت ایران را خنثی کند.

انتظار می‌رود که مسوولان گردشگری و صنایع دستی کشور چنین برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای دیگر رویدادهای بین‌المللی که به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برپا می‌شود، تکرار کنند تا بیش از پیش شاهد رونق بخشی به صنعت گردشگری و صنایع دستی کشور باشیم. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها