چهره روز

یادبودی برای معمار مخابرات

یکی از عالی‌ترین مراتب علم مدیریت، مدیریت راهبردی یا همان مدیریت استرات‍ژیک است که وقتی در عمل پیاده ‌می‌شود مانند کاشتن درختی است که مردم سال‌ها بعد نتیجه و ثمره آن را خواهند دید ولی باغبان از همان ابتدا می‌داند در سال‌های دور چه تغییری در آن زمین رخ می‌دهد.
کد خبر: ۴۵۴۰۴۴

در هفته‌ای که گذشت یکی از این باغبانان علم مدیریت کشور بدرود حیات گفت. دکتر وفا غفاریان استاد مدیریت صنعتی شاخه مدیریت استراتژیک بعد از تحمل دوره طولانی بیماری درگذشت.

از کتاب‌ها و نوشته‌ها و شاگردان او در دوره‌های مختلف بسیار می‌توان گفت اما یکی از مهم‌ترین اقدامات او در عرصه مدیریت راهبردی که قدرت و لیاقتش را نشان می‌دهد معماری بزرگ‌ترین شرکت بورسی ایران یعنی شرکت مخابرات ایران است که آن را از بزرگ‌ترین شرکت‌های دولتی به شرکتی خصوصی تبدیل کرد و تغییر ساختار آن از سطح اساسنامه تا فناوری را به طور دقیق و حساب‌شده انجام داد.

با این حال غفاریان هیچ‌گاه ژست‌های مرسوم مدیران کلان را به خود نگرفت و با وجود فاصله‌اش با کارهای اجرایی روزمره مخابراتی همواره پاسخگوی خبرنگاران این حوزه بود.

وی متولد سال 1338 و دارای دکترای مدیریت صنعتی گرایش مدیریت استراتژیک و مولف کتاب‌های بسیاری بود که از جمله آنان می‌توان به «شایستگی‌های مدیریتی»، «استراتژی اثربخش»، «معانی جدید در مفهوم استراتژی»، «پنج فرمان برای تفکر استراتژیک»، «اصول برنامه‌ریزی استراتژیک»، «استراتژی نمای 360 درجه» و «آنچه از شرکت‌های موفق آموختیم» را نام برد.

نکته قابل تامل زندگی و کار این استاد، فعالیتش در هر دوشاخه دانشگاه و صنعت بود که نشان داد می‌توان بین هر دوی اینها تعادل و ارتباط برقرار کرد و نتیجه حاصله را در عمل مشخص ساخت.

یاد و راهش گرامی باد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها