آغاز فصل جدید کاوش در بیشاپور

فصل جدید کاوش باستان‌شناسی در محوطه‌ی تاریخی بیشاپور استان فارس آغاز شد.
کد خبر: ۴۰۴۶۱۲

مدیر پایگاه میراث فرهنگی بیشابور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب، اظهار کرد: فصل نهم از دوره‌ی سوم کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی بیشاپور اول خردادماه آغاز شد و تا 15 تیرماه نیز ادامه می‌یابد.

مصیب امیری ادامه داد: مهم‌ترین بخشی که در این فصل کاوش می‌شود، ضلع جنوبی بنای ایوان موزاییک است و دلیل انتخاب این بخش نیز به ناتمام ماندن کاوش‌های آن در گذشته مربوط می‌شود. در واقع، از آنجا که پلان بنا ناقص مانده، فرصتی پیش آمده است تا پلان را کامل و مرمت کنیم که برای مردم قابل بازدید باشد.

او درباره‌ی پیشینه‌ی کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی بیشاپور، توضیح داد: دوره‌ی نخست این کاوش‌ها در سال‌های 1314 تا 1319 توسط باستان‌شناسانی از موزه‌ی لوور فرانسه در بخش‌هایی از ایوان موزاییک، تالار تشریفات و معبد آناهیتا انجام شد. پس از آن، در دوره‌ی دوم و در سال‌های 1346 تا 1357 این کاوش‌ها به سرپرستی علی‌اکبر سرفراز در مجموعه‌ی ارگ شاهی با انجام اقداماتی مانند مرمت، خواناسازی تالار تشریفات و بخشی از برج و باروی شهر ادامه یافت. دوره‌ی سوم نیز از سال 1376 آغاز شده است و تا کنون ادامه دارد.

امیری همچنین با اشاره به این‌که بیشاپور یکی از شهرهای مهم تاریخی کشور است، گفت: در گذشته، حریم این محوطه تعیین شد، البته به تازگی بازنگری در این تعیین حریم انجام شده است که تصویب خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها