مشرف :

بن لادن در شرق افغانستان است

پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاکستان دولت کنونی کشورش را ناکارآمد خواند و گفت که بن لادن در مناطق قبیله‌ای شرق افغانستان و تحت حفاظت طالبان است.
کد خبر: ۳۸۱۳۶۷

به گزارش ایسنا، پرویز مشرف، رئیس جمهور سابق پاکستان حدود 9 سال اولین حکومت نظامی این کشور را هدایت کرد اما در سال 2008 تحت فشار قرار گرفت و از پاکستان خارج شد.

مشرف اکنون قصد دارد به عرصه سیاسی کشورش بازگردد. وی در مصاحبه با روزنامه گلوب اند میل به بیان دیدگاه‌هایش در مورد شرایط پاکستان و موضوع بازگشت به زادگاهش پرداخت.

سوال: شما بخشی از روند جستجو برای یافتن اسامه بن لادن بودید، بن لادن کجاست؟

مشرف: نمی‌دانم. این سوء تعبیر وجود دارد که کل ارتش برای دستگیری بن لادن مستقر شده‌اند که درست نیست. موضوع این است که ارتش در هر جایی که افراطیون حضور دارند، مستقر هستند. اما با مشاهده فیلمی از او فکر می‌کنم می‌تواند در منطقه باجور و ایالت کونار در شرق افغانستان تحت حفاظت طالبان باشد.

شرایط امروز پاکستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرایط بدی است. مردم ناراضی نگران و مایوس هستند.این نتیجه عملکرد یک دولت ناکارآمد است.

از زمانی که شما پاکستان را ترک کردید، اوضاع بدتر شده است؟

مطمئنا. 400 درصد. ظرف دو سال اقتصاد پاکستان فرو پاشیده و رفاه مردم نیز نابود شده است. اقلام مهم و ضروری برای فقرا چهار برابر گران‌تر شده‌اند. بنابر این فقر وجود دارد، شغل کمتر است و کارخانجات تعطیل شده‌اند.

آیا مسئولیت این نوع شرایط مصیبت‌بار در پاکستان را شما می‌پذیرید؟

خیر. در سال 2008 تا زمانی که در قدرت بودم شرایط اجتماعی – اقتصادی مساعد بود. بله در موضوع نظم و قانون مشکلاتی وجود داشت اما افراطی‌گری‌های طالبان تا این حد نبود.

آیا ترور اخیر سلمان تاثیر، فرماندار پنجاب پایان روند شکیبایی و لیبرالیسم است؟

آنچه روی داد یک اتفاق وحشتناک بود. عوامل زیادی در روی دادن این اتفاق دخیل بوده است. فرماندار پنجاب قانون هتک حرمت به مقدسات را قانون سیاه توصیف کرد که نباید این اقدام را انجام می‌داد.

آیا یک دموکراسی باثبات غیر ممکن است؟

آنچه لازم است یک حزب سیاسی و رهبری که بتواند این روند دموکراتیک را در حرف و عمل متحد کند؛ اتحاد میان مردم، ارتش و بروکراسی. هر کس بتواند این سه عامل را در حرف و عمل متحد کند، فکر می‌کنم می‌تواند دموکراسی را در پاکستان ایجاد کند.

آیا پاکستان این چنین رهبری داشته است؟

شما مرا دموکراتیک نخواهید خواند. من یک نظامی بودم. اما به صورت دموکراتیک انتخاب شدم. اکنون وارد صحنه سیاست شده‌ام و امید‌های بسیاری دارم.

چرا از پاکستان دور بوده‌اید: ‌از ترس این که با اتهام‌هایتان در دادگاه مواجه شوید یا نگران جانتان بودید؟

شما به درستی به این دو دلیل اشاره کردید. اما در حال حاضر هیچ اقدامی علیه من وجود ندارد.

شما به ارتکاب اشتباهات اعتراف می‌کنید؟

به پاکستان بروید و از هر شهروند این کشور بپرسید که آیا مرا به یاد می‌آورند؟ این جواب سوال را به دست آورید. بله من باید به پاکستان برگردم. مردم پاکستان از من می‌خواهند به کشورم بازگردم چون آنها در حال رنج کشیدن هستند.

تاکنون چند مرتبه از تلاشها برای ترور جان سالم به در برده‌اید. این شبیه چیست؟

این گونه نیست که صبح از خواب بیدار شوم و فکر کنم که آیا قصد دارم زندگی کنم یا خیر. به مقصدی که انتخاب کردم اعتقاد دارم. فکر می‌کنم نباید تصور کرد که در هر جایی افرادی قصد انجام اقداماتی علیه شما را دارند. من آزادانه به هر جایی که بخواهم می‌روم.

اما دو محافظ امنیتی اکنون پشت در منزل شما ایستاده‌اند.

البته این بدان معنا نیست که من نگران هستم.

چه زمانی به پاکستان باز می‌گردید؟

انتظار یک استقبال خوب را دارم. فقط آن زمان است که خواهم رفت.

چه اقداماتی باید انجام شود تا پاکستان از این بحران خارج شود؟

مشکل اصلی کسری بودجه پاکستان و تعادل کسری پرداختی است. در سال 1999 نیز با شرایط وخیم‌تر از این نوع شرایط مواجه بودیم اما توانستیم بر آن غلبه کنیم.

آیا شما از این که نیروهای کانادایی فعالیت‌های نظامی شان را در افغانستان به پایان می‌رسانند و از افغانستان خارج می‌شوند ناراحت هستید؟

بله فکر می‌کنم نباید بدون اینکه شرایط افغانستان را با ثبات کرد از این کشور خارج شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها