عصر امروز صورت گرفت

بارش شدید گرد و غبار در لرستان

وزش باد و بارش شدید گرد و غبار زندگی در مناطق مختلف استان لرستان به‌ویژه مناطق مرکزی و جنوبی این استان را مختل کرده است.
کد خبر: ۲۶۳۹۵۲

به گزارش فارس از خرم‌آباد، از عصر امروز بارش شدید گرد و غبار به همراه وزش باد تردد خودروها و حتی عابران پیاده در شهرهای جنوبی و مرکز لرستان از جمله پلدختر، کوهدشت وخرم‌آباد را با مشکل مواجه کرده است.

شدت بارش گرد و غبار در خرم‌آباد و مناطق جنوبی به اندازه‌ای است که سطح معابر، خیابان‌ها، خودروها، مغازه‌ها و تمام اجسام روی زمین را با لایه‌ای از گرد و غبار پوشانده است.

این بارش گرد و غبار از ظهر امروز در بسیاری از بخش‌ها و مناطق شهرستان‌های مرکزی و جنوبی لرستان آغاز شده و مردم را برای خروج از منزل با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست لرستان در گفتگو با خبرنگار فارس در خرم‌آباد با بیان اینکه در لرستان هیچ دستگاه سنجش آلایندگی وجود ندارد، اظهار داشت: اکنون میزان بارش گرد و غبار و ذرات معلق در هوا بر اساس تجربیات، شش برابر بالاتر از حد استاندارد فضای شهر خرم‌آباد را غبارآلود کرده است.

رحیم کاکاوند اظهار داشت: 80 درصد این گرد و غبار مربوط به کشورهای عربی از جمله عراق و عربستان است.
وی علت این گرد و غبار را در کشورهای عربی خشکسالی در مناطق یاد شده، خشک شدن تالاب‌ها، تورب‌زارها و باتلاق‌های واقع در بین‌النهرین عنوان کرد.

رئیس سازمان محیط زیست لرستان عامل دیگر این گرد و غبار را استفاده نامطلوب از منابع آب در این مناطق عنوان کرد.

کاکاوند تصریح کرد: 20 درصد از این غبار نیز مربوط به استان‌های جنوبی از جمله ایلام و خوزستان است، که نتوانسته‌اند از منابع آب به درستی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه این هشتمین موج از این نوع در سال‌ جاری است، گفت: در سال گذشته ما 50 روز هوای غبارآلود در لرستان داشته‌ایم، اما پیش‌بینی می‌شود امسال این رقم به 100 روز افزایش یابد.

رئیس سازمان محیط زیست لرستان گفت: در حال حاضر میزان ذرات معلق در هوای شهرخرم‌آباد افزایش یافته و منجر به آلوگی هوا شده است، میزان ذرات بیشتر از استاندارد معمول بوده که برای تنفس بسیار مضر و خطرناک است.

وی تصریح کرد: کودکان، افراد مسن و بیماران تنفسی باید از منزل خارج نشده و در صورت ضرورت حتما از ماسک‌های تنفسی استفاده کنند.

کاکاوند اظهار داشت: آخرین تجزیه و تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی بیانگر بارش این گرد و غبار تا فردا در لرستان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها