محسن قیصری فیلمساز و مستند ساز دفاع مقدس بگفت:مستند عملیات اچ 3 به تحلیل یکی از بزرگترین عملیات نیروی هوایی ارتش در دورترین نقطه مرزی عراق می پردازد.
کد خبر: ۲۲۲۳۶۸

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سایت ساجد، وی در ادمه افزود: عملیات اچ 3 در فروردین سال 60 با شرکت 8 فروند جنگنده اف 4 است که دو فروند آن برای گم کردن ردیابی عراق انجام شده است. فرماندهی عملیات را شهید فکوری و طراحی آن را خلبان زبده نیروی هوایی ارتش مرحوم هوشیار و خلبان ماهر ایزد ستاد  بر عهده داشته اند.

مستند ساز دفاع مقدس به اطلاع یافتن امام(ره) از طرح عملیات اچ 3 اشاره کرد و اظهار داشت:هنگامی که طرح عملیات را خدمت حضرت امام (ره)بردند ،امام فرمودند:این عملیات پیچیده ترین تکنیک های هوایی در آن رعایت شده است.

وی درباره مراحل تحقیق و نگارش گفت: اکنون در حال جمع آوری فیلم و اسناد موجود و مربوط به عملیات اچ 3 هستیم و بلافاصله بعد از مستند«کمان 99»تصویر برداری آن را آغاز می کنیم.

قیصری پیرامون عملیات اچ3تصریح کرد: عملیات اچ 3 و فرماندهی 8 فروند را خلبان فعال و خلاق خلبان برات پور عهده دار بوده است.در این عملیات بزرگترین پایگاه مرزی عراق که در 50 کیلومتری مرز اردن قرار داشت بمباران شد.پایگاه اچ 3 امن ترین محل برای هواپیماهای دشمن بود.

مستند ساز دفاع مقدس در ادمه یاد آور شد:جنگنده ها حداکثر 3000 کیلومتر سوخت برای پرواز دارند.در این عملیات با ابتکار و طراحی ویژه شهید فکوری سوخت گیری جنگنده ها در آسمان صورت گرفت و پایگاه در روز عملیات منهدم شد.

مستند اچ 3 با همکاری عقیدتی سیاسی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و شبکه دوم سیما تولید شده و نادر طالب زاده به عنوان مشاور فعالیت داشته است.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها