به مناسبت هفتم آذر روز نیروی دریایی

عملیات مرواید؛ تجلی شکست ماشین جنگی عراق در دریا

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ظرف 67 روز یعنی از ابتدای جنگ تحمیلی تا هفتم آذر 1359 توانمندی مناسبی از خود نشان داد و با استفاده از تاکتیک و تکنیک مناسب و ایثارگری کارکنان این نیرو در قالب " عملیات مروارید " توانست کمر نیروی دریایی عراق را بشکند.
کد خبر: ۲۱۹۳۳۵

در این عملیات بیش از دو سوم نیروی دریایی عراق منهدم و بقیه به بندر " ام القصر" فرار کردند و تا پایان دفاع مقدس هم اجازه‌ بیرون آمدن پیدا نکردند زیرا نیروی دریایی ایران اسلامی ورودی "خور عبدالل " را بسته بود.

به هرحال مهمترین مسئله در آغاز هر جنگی  برقرای مواصلات دریایی است و در طول هشت سال دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانست با توانمندی داخلی و تجهیزاتی که در اختیارداشت تا آخرین روزهای جنگ سیادت دریایی و خطوط مواصلاتی خود را برقرار نگهدارد.

عملیات مروارید ماشین جنگی عراق را برای همه دوران دفاع مقدس در دریا متوقف کرد
عملیات مروارید با هدف قطع خطوط مواصلاتی دولت متخاصم عراق، قطع واردات و صادرات و زمین گیر کردن نیروی دریای عراق طراحی و اجرا شد.

با اجرای این عملیات نیروی دریایی عراق برای همه دوران دفاع مقدس زمین گیر و متلاشی شد، اما یک سئوال مطرح است و آن اینکه با توجه به به برابری امکانات دو طرف جنگ در این عملیات چه عاملی منجر به شکست دشمن متخاصم عراق در این عملیات شد؟

فرمانده مرکز آموزش تخصصهای نیروی دریای رشت دراین باره معتقد است: تجهیزات و توان دفاعی عراق کم نبود اما نکته ای که آنان در محاسبات خود حساب نکرده بودند مسئله معنویت، ایمان و خدامحوری در نیروی های مسلح ایران اسلامی بود.

دریاد دار دوم حسین آزاد اظهارداشت: عراق با تمام تجهیزات فنی و به پشتیبانی 40 کشور به صحنه جنگ علیه ایران آمده بود و نیروی دریایی ایران اسلامی با پتانسیل و تجهیزاتی و نیروهای آموزش دیده که در اختیار داشت با معنویت و اتکال به خدا نیروی دریایی عراق را متلاشی کرد.

نیروی دریایی در ساخت تجهیزات و بومی سازی به خودکفایی رسیده است

وی همچنین در خصوص استقلال آموزشی و بومی سازی مرکز آموزش تخصصهای نیروی دریای و تاثیرات تحریمها بر آموزش تخصصهای دریایی یادآور شد: آموزش دریایی که یک آموزش تخصصی و پیچیده در نوع خود است در همه عرصه های به ویژه موتورها و تحرکهای دریایی، الکترونیک و جنگهای الکترونیک دریایی، سامانه های موشک و توپخانه دریایی و.. به مرز خودکفایی رسیده است.

آزاد بیان داشت: وقتی تحریمها عرصه خود را برهمه گستره دفاعی ما حاکم کرد با اتکال به خدا و توسل به ائمه با توانمندی نیروهای داخلی امروز همه تجهیزات مورد نیاز از قبیل آموزش، طراحی، ساخت، بهره برداری و کاربری تجهیزات در ایران بومی سازی شده است.

این فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اینکه تاریخ و خاستگاه نیروی دریایی ایران در گیلان است، یادآورشد: مرکز آموزش تخصصهای نیروی دریایی ارتش در رشت از مراکز مهم و دیرینه آموزشی  این نیرو در کشور است.

امروزه همه تهدیدات دنیا "دریا پایه" است

فرمانده منطقه چهارم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز به ویژگیهای نبردهای دریایی اشاره کرد و گفت: بخش اعظم کار نیروهای دریایی به تجهیزات مربوط می‌شود از اینرو این تجهیزات باید با گذشت زمان پیشرفت کرده و همواره باید به روز باشند.

امیر دریادار سید محمد موسوی به نقش نبردهای دریایی در جنگهای امروز اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه همه تهدیدات در همه جای دنیا " دریا پایه " است یعنی استکبار جهانی برای حفظ منافع نامشروع خود در همه جا با انواع و اقسام ناوهای هواپیمابرو ... حضور پیدا می ‌کند.

وی ادامه داد:  اهمیت نبردهای دریایی برای هر کشوری که به دریا راه دارد امروز حرف اول را می زند و مطمئنا برای ما هم که تمام استراتژی‌ و راهبردمان دفاع و بازدارندگی است، با توجه شناخت از دشمن که فرامنطقه‌ای و با تهدیدات " دریا پایه" است نبردهای دریایی نقش بسیار مهمی دارد.

در عملیات مروارید که در روزهای ابتدایی آذر ماه سال ???? توسط نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش انجام شد، چهار فروند ناوچه موشک انداز عراقی کلاس " اوزا " و هفت فروند شناور دیگر عراقی غرق شدند و نیروی دریایی عراق پس از این عملیات عملاً فلج و تا پایان جنگ قادر به ایفاء نقشی نشد و ناوچه پیکان نیز در این عملیات توسط نیروی دریایی عراق مظلومانه از بین رفت و پرسنل شجاع آن شربت شهادت نوشیدند.

درآن زمان، بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از طریق بندر " ام‌القصر" که خارج از اروند رود است، انجام می‌گرفت و صدور نفت عراق از طریق دو سکوی عظیم نفتی به نامهای " البکر"  و "  الامیه " واقع در مصب اروند رود عملی می ‌شد که در روز هفتم آذر ???? در عملیات مروارید این سکوهای نفتی منهدم شدند و عملاً صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد.

بدن ترتیب، رفت و آمد کشتیهای نفت کش و تجاری برای کشور عراق که از این طریق انجام می‌گرفت و برای عراق در زمان جنگ نقش اساسی و تعیین کننده داشت، ناممکن شد و از سویی ?? درصد از صادرات و واردات ایران که از طریق دریا بود با پیروزی نیروی دریایی ایران و سیادت دریایی ایران در خلیج فارس امکان‌پذیر شد.

در این حماسه پرشور که در تاریخ رشادتهای ایرانیان به ثبت رسیده از دریاداران نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران 26 نفر به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که یکی از این شهدا استوار دوم " محمدرضا قربانپور" از استان گیلان بود.

منبع- خبرگزاری مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها