خواب تابستانی مسکن در اهواز

پس از مدت‌ها حکمفرما صعود قیمت بر بازار مسکن در اهواز، خبرها از رکود معاملات مسکن و به دنبال آن مهار روند افزایش غیرمنطقی قیمت زمین و مسکن در اهواز حکایت دارد. به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران امور مسکن، مجموعه سیاست‌های پولی، مالی و اجرایی مانند طرح مسکن مهر باعث امیدوارشدن مصرف‌کنندگان واقعی به خانه‌دارشدن و کاهش مراجعه و تقاضای آنان به دلالان شده است.
کد خبر: ۱۹۵۶۴۲

از سوی دیگر مسوولان بنگاه‌های معاملات ملکی معتقدند که رکود قیمت‌ها به دلیل نبود متقاضی است و احتمال دارد این مساله تا چند سال ادامه داشته باشد.

بر این اساس در ماه‌های اخیر میزان ورود، حضور و فعالیت دلالان با ثروت‌های مجهول در بازار مسکن کمتر شده و قیمت‌های مسکن از ثبات و آرامش بیشتری برخوردار شده است. این نشان می‌دهد که رویکرد واسطه‌ای به مسکن در حال کمرنگ شدن است.

مسوولان و کارشناسان بخش مسکن در خوزستان بر این باورند که این تصمیم‌گیری‌ها باعث شده تا مسکن از حالت یک محصول برای سرمایه‌گذاری درآمده و به عنوان تامین سرپناه برای مردم مطرح باشد.

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان در گفتگو با جام‌جم با اشاره به متقاضیان کاذب مسکن و تاثیر آنان بر بی‌ثباتی قیمت این کالا گفت: دولت برنامه‌های هدفدار خود را برای متقاضیان واقعی تدوین و عملی کرده است.

نصرالله دهقان، متقاضیان واقعی مسکن را افرادی دانست که فاقد مسکن بوده و در این بخش سرمایه‌های خود را تزریق می‌کنند.

وی با اشاره به رشد تصاعدی قیمت مسکن در گذشته از ثبات قیمت این کالا و رو به کاهش بودن آن در استان خوزستان خبر داد و گفت: مشخص نیست، قیمت مسکن نه‌تنها در خوزستان بلکه در کشور تا چه زمانی در حالت ثبات باقی بماند.

دهقان در ادامه افزود: این در حالی است که دولت تمام تلاش خود را به انجام می‌رساند تا به نتیجه مثبت در بخش مسکن برسد.

رئیس سازمان مسکن و شهرسازی استان خوزستان از اتخاذ تدابیر جدیدی از سوی کارگروه مسکن کشور برای کنترل و کاهش قیمت مسکن و در عین حال خانه‌دار کردن متقاضیان واقعی و گروه‌های هدف خبر داد و گفت: این تدابیر به زودی از سوی مقامات کشوری اطلاع‌رسانی خواهد شد.

نصرالله دهقان جایگاه خوزستان در میزان قیمت مسکن را هم‌ردیف با استان‌های قیمت‌بالای مسکن برشمرد و گفت: قیمت بالای مسکن تنها در برخی از شهرهای استان مشاهده می‌شود.

وی حداکثر قیمت مسکن را متری 2 تا 5/2 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: در برخی از نقاط شهر اهواز قیمت‌ها تاکنون در حالت صعودی باقی‌مانده‌اند.

دهقانی در ادامه متذکر شد: دولت در بخش تامین مسکن اقشارهای نیازمند واقعی که بیشتر جزو دهک‌های پایین جامعه هستند برنامه‌ریزی کرده است.

وی ادامه داد: دولت با طرح مسکن مهر و حذف قیمت زمین از هزینه تمام شده مسکن، تامین 10 میلیون ریال هزینه اولیه آماده‌سازی و کمک در اعطای تسهیلات به میزان 140 میلیون ریال توانسته بازار و گرانی کاذب در این بخش را به خوبی مهار کند.

دهقانی گفت: این اقدام دولت باعث مهار بخش عمده‌ای از متقاضیان کاذب مسکن و انرژی صرف شده در این بخش شده و تقاضا برای مسکن بیرون از مجموعه کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: دولت از کسانی هم که قدرت خرید بالایی دارند و می‌خواهند از طریق ساخت و ساز مسکن اندوخت ثروت کنند حمایت می‌کند.

نصرالله دهقان افزود: دولت تصمیم دارد با تامین و آماده‌سازی زمین برای تمامی تقاضاهای واجد شرایط تامین مسکن در طرح مسکن مهر، دیگر عرصه‌ای برای سوداگری در بخش زمین و مسکن وجود نداشته باشد.

وی در عین حال با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در شهرهای خوزستان از روند مطلوب این طرح در کلانشهر اهواز و تاثیرات مثبت آن خبر داد و گفت: در برخی از شهرهای استان به دلیل نبود زمین دولتی در حال حاضر در اجرای طرح مسکن مهر با مشکل مواجه شده‌ایم.

دهقان در ادامه خاطرنشان کرد: طرح‌های مسکن در کارگروه مسکن به تصویب می‌رسد و طرح‌های توجیه‌دار برای دریافت وام به بانک‌ها ابلاغ می‌شوند.

وی طرح و تصویب وام‌های ساخت و ساز مسکن در این کارگروه را در ساماندهی و ایجاد اثرات مثبت بر اعتبارات تزریقی موثر دانست.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک شهر اهواز نیز از نوسان قیمت مسکن در این شهر خبر داد و گفت: قیمت مسکن در بازار راکد بوده و رو به کاهش است. 

بهرام نوذری در ادامه با بیان این‌که رکود قیمت‌ها به دلیل کاهش متقاضی مسکن بوده است، پیش‌بینی کرد: نبود متقاضی برای خرید مسکن در شهر اهواز تا یک سال دیگر ادامه یابد.

وی افزود: در صورتی که روند کاهش متقاضی مسکن ادامه یابد بازار این کالا خود به خود با کاهش قیمت مواجه خواهد شد. نوذری دلیل اصلی کاهش متقاضی را ایجاد دوره زمانی افت قیمت مسکن هر سه سال یک بار اعلام کرد و این امر را طبیعی دانست.

اهواز ــ سمیه‌غافلی ــ خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها