نبود اقامتگاه بین‌راهی مانع توسعه گردشگری در استان

سهم کم خوزستان از صنعت گردشگری

گردشگری امروزه به عنوان یکی از صنایع درآمد‌زا و مهم در عرصه اقتصاد به شمار می‌رود، به همین خاطر بسیاری از کشورها می‌کوشند تا سهم خود را از این صنعت با اتخاذ رویکردهای مناسب و بهینه ارتقا بخشند و از درآمدهای سرشار گردشگری بهره ببرند.
کد خبر: ۱۹۰۸۹۲

استفاده از پتانسیل جاذبه‌های طبیعی، اماکن باستانی تاریخی، درمانی، دینی و مذهبی در اکثر کشورهای جهان به منظور ارتقای صنعت توریسم رواج چشمگیری داشته است.

ایران به عنوان یکی از کشورهای باستانی جهان جاذبه‌های خدادادی بسیاری دارد که سرمایه‌گذاری روی آنها می‌تواند درآمدزایی خاصی را به همراه داشته باشد.

اکثر استان‌های ایران علاوه بر داشتن جاذبه‌های تاریخی ــ باستانی از جاذبه‌های طبیعی خاصی نیز بهره می‌برند.

خوزستان یکی از استان‌های ایران است که از یکسو جاذبه‌های باستانی تاریخی خاصی دارد و از سوی دیگر طبیعت آن نیز ویژگی‌ها و زیبایی‌های بسیاری دارد، معبد چغازنبیل شهر باستانی، شهر شوشتر و... تنها بخشی از آثار باستانی هستند که در این استان وجود دارند، به این موارد می‌توان جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در سواحل رود کارون، اروند و... اضافه کرد.

با این پتانسیل اما خوزستان آن‌گونه که باید هنوز از صنعت توریسم بهره‌مند نشده است.

به عقیده بسیاری از کارشناسان یکی از موانع عمده توسعه‌نیافتن گردشگری در این استان نبود اقامتگاه‌های بین‌راهی و هتل‌های بین‌المللی مناسب است.

این در حالی است که کارشناسان گردشگری، معتقدند بهره‌گیری از درآمدهای مالی گردشگری می‌تواند روند توسعه این استان را سرعت بخشد.

صنعت توریسم بر 4 رکن ساختار، خدمات، آموزش و ارتباطات استوار است و شهرهای خوزستان هم به عنوان شهرهای ترانزیتی، برای رسیدن به جایگاه واقعی خود باید اصلاحات زیادی در این 4 پایه به عمل آورند. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان در این باره می‌گوید: شهرهای این استان به‌‌رغم جاذبه‌های توریستی و برخورداری از آثار باستانی متعدد، صنعت گردشگری پررونقی ندارند.

غلام شجاعی می‌افزاید: شهرهای تاریخی خوزستان فاقد اقامتگاه بین‌راهی است و تنها چند هتل در برخی شهرها به مسافران خدمات ارائه می‌کند. وی می‌افزاید: با ارتقای امکانات می‌توان در کنار توسعه کار صنایع و کشاورزی در این شهرستان به صنعت گردشگری نیز رونق بخشید.

شجاعی رفع این مشکل را در گرو همکاری بخش خصوصی و مسوولان عنوان کرد. وی در ادامه با اشاره به مصوبه هیات دولت در سفر به خوزستان گفت: مقرر شده 30 مجتمع خدمات بین‌راهی با زیرسازی دولت و ساخت بخش خصوصی احداث و به بهره‌برداری برسند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرنگی خوزستان افزود: خوشبختانه 11 مجتمع از این تعداد مکان‌یابی شده و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حال اجرایی کردن آنها هستند.

وی خاطرنشان کرد به غیر از مصوبه دولت، بخش خصوصی نیز با در نظر گرفتن مکان‌هایی برای احداث مجتمع رفاهی بین‌راهی، اقدام به ساخت و ساز می‌کند.

شجاعی اظهار کرد: این مجتمع‌ها از مدرن‌ترین مجتمع‌های خدمات بین‌راهی در سطح کشور هستند که نخستین آنها بین شوش و اندیمشک است و آخر مرداد افتتاح می‌شود.

وی با بیان این‌که اعتبار ساخت هر کدام از این مجتمع‌ها 3 میلیارد تومان است، افزود: این مجتمع‌ها تمامی خدمات بین‌راهی را به مسافران ارائه می‌دهند که این خدمات شامل پمپ‌بنزین، رستوران، سوپرمارکت، تعمیرگاه و غیره هستند.

اهواز ـ سمیه غافلی
خبرنگار جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها