ضرورت وجود بانک جهانی

هنگامی که پل ولفوویتز معاون سابق وزارت دفاع امریکا و یکی از مغزهای متفکر در پشت حمله به عراق رئیس بانک جهانی شد، به دوست دختر او، یکی از کارمندان بانک به نام شاها ریزا، کاری با حقوق بهتر و مقامی بالاتر سپرده شد که ولفوویتز متهم به پارتی بازی برای او شد.
کد خبر: ۱۴۰۴۰۱

اگرچه او ادعا کرد که خود بانک به او ترفیع داده اما مجبور به استعفا شد. اما این پایان آشوب در بانک جهانی نبود. ولفوویتز شاید علت اصلی مشکلات بانک باشد اما مشکلات واقعی در بانک بسیار عمیق تر و از جهتی بسیار جالب تر است و ریشه در گذشته آن دارد. بانک جهانی به این دلیل تاسیس شد تا اروپای ویران شده پس از جنگ جهانی اول را بازسازی کند.
انگایره وودز از دانشگاه آکسفورد می گوید تصور این بود که می توان بانکی ایجاد کرد که منابع مالی خود را خود تامین کند. این بانک می بایست با فروش سهام در بازارهای سرمایه پول به دست آورده و آن پول را به کشورهای فقیر وام بدهد.
یک امریکایی در راس بانک گذاشته شد تا به وال استریت ، تنها بازار سرمایه وقت جهان ، تضمین داده شود. تا امروز، دولت امریکا بزرگترین «سهامدار» در این بانک ، حق خود را برای انتصاب رئیس آن حفظ کرده است.
امروز بازارهای سرمایه فعالی در سراسر جهان وجود دارد. خیلی ها می گویند زمان آن رسیده است که بانک رئیسی غیر امریکایی داشته باشد. جان بولتون ، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل از مخالفان این نظر است.
او می گوید: این از نظر من خوب است چون در آن صورت باید جانشینی برای کمک های ما هم پیدا کنید. من شخصا بانک جهانی را خصوصی خواهم کرد. تصور نمی کنم وقتی کشورهایی مانند چین و هند هستند که دسترسی آسانی به بازارهای مالی بین المللی با شرایط مطلوب دارند دیگر نیازی به وجود بانک جهانی باشد.اما کشورها نه فقط برای پول بلکه همچنین برای تجارب بانک به آن مراجعه می کنند.
با این حال بعضی از سیاست های بانک جهانی برای مثال بازسازی اجتماعی و خصوصی سازی به شدت جنجالی بوده است.
منتقدان به تمرکز کارکنان بانک به عنوان یک مشکل اشاره می کنند. اگرچه تلاش هایی به عمل آمده تا کارمندان بیشتری در کشورهای گیرنده وام متمرکز شوند، حدود دو سوم کارکنان دایمی بانک هنوز در مقر اصلی عظیم آن در واشنگتن مستقرند که مشکلی به جا مانده از گذشته است.
کارکنان بانک در مبارزه برای بیرون راندن ولفوویتز نقش اساسی داشتند. او وقتی به ریاست رسید مبارزه با فساد را از هدف های اصلی خود اعلام کرد. آلیسون کیو، رئیس در حال کناره گیری اتحادیه کارکنان بانک جهانی گفت: رفتار شخصی او برای کاری که می کوشید در این زمینه انجام دهد، زیانبار بود. به این دلیل دولت ها به حق آمدند و گفتند: تو کی هستی که چیزی به ما بگویی.
منتقدان می گویند: این دولت های جهان ، نه اتحادیه کارکنان بانک هستند که رئیس بانک باید در مقابل آنها پاسخگو باشد.
روبرت زولیک رئیس جدید بانک قبول دارد که بانک جهانی با مسائلی عمیق مواجه است: «در اینجا چالش هایی برای تغییر نقش و هدف بانک در محیطی به سرعت در حال تغییر، و جهانی شده وجود دارد.»
اما او به شدت با خصوصی شدن این بانک مخالف است و می گوید: «با توجه به سابقه کار من در هر دو بخش خصوصی و عمومی ، بسیار مایلم سعی کنیم بخش خصوصی را به داخل این سیستم جذب کنیم.»
اما وی اشاره می کند تا وقتی کشورهایی مانند بسیاری از کشورهای آفریقا هستند که به سرمایه خصوصی غربی دسترسی ندارند، بانک جهانی باید همچنان نقش حیاتی در قرن 21داشته باشد.


منبع: BBC
مترجم: علی کسمایی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها