نگاهی به بن بست سیاسی در لبنان

هفته گذشته هیات نمایندگی اتحادیه عرب به سرپرستی عمرو موسی دبیرکل این اتحادیه و همچنین نمایندگانی از کشورهای عربستان سعودی و قطر و کویت در چارچوب مصوبه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عرب راهی بیروت شد تا درباره
کد خبر: ۱۳۸۵۳۷
اوضاع آشفته لبنان که پس از ترور ولید عیدو عضو کلیدی «جریان آینده» به رهبری سعدالدین حریری تشدید یافت، به رایزنی بپردازد.
این هیات مجموعا 4 روز در بیروت ماند و طی این مدت با رهبران جریانات اصلی سیاسی این کشور و همچنین شماری از شخصیتهای ذیمدخل از جمله پارهای از نمایندگان پارلمان، علما و روحانیون و غیره دیدار و گفتگو کرد.
عمروموسی به طور مفصل با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان، ولید جنبلاط رهبر دروزیهای طرفدار دولت، سعدالدین حریری رهبر فراکسیون اکثریت پارلمانی، سمیر جعجع رهبر بخشی از مارونی مسیحی و ژنرال میشال عون، از سردمداران اصلی مسیحیان مخالف دیدار کرد و در عین حال یک دیدار چند ساعته با سید حسن نصرالله دبیرکل حزبالله لبنان نیز برگزار کرد.
علیرغم این دیدارها و گفتگوها، عمرو موسی در کنفرانس مطبوعاتی که در آخرین روز اقامتش در بیروت برگزار کرد اعلام کرد وی با دستان خالی به قاهره بازمیگردد و امیدوار است که این ماموریت را به زودی از سر بگیرد.
در این میان رهبران جناح اکثریت  حریری، جنبلاط و جعجع  و روزنامههای وابسته به آنان، معارضان را مسوول شکست تلاشهای میانجیگرانه عمرو موسی معرفی کردند.
از سوی دیگر معارضان نیز به نوبه خود مواضع متخذه از سوی جناح اکثریت را متصلب و انعطافناپذیر توصیف کرد و آن را عامل ناکام ماندن ماموریت عمروموسی دانستند.
این رایزنیها در حالی است که هنوز شمال لبنان در اثر درگیریهای گروه فتحالاسلام با ارتش این کشور و همچنین ناامن شدن فضای طرابلس  دومین شهر لبنان  در شرایط بحرانی قرار دارد و در جنوب این کشور با هدف قرار گرفتن نیروهای پاسبان صلح، دغدغههای فراوانی درباره استمرار حضور این نیروها در میان مجامع خبری و رسمی به وجود آمد.
از سوی دیگر، به جز بحث تشکیل دولت وحدت ملی که مطالبه اصلی معارضان را تشکیل میدهد، اکنون امیل لحود ماههای آخر مدت ریاست جمهوری را میگذراند و او رسما اعلام کرده است این پست را به دولت فاقد مشروعیت فواد سنیوره تحویل نخواهد داد.
این اظهارنظر، در واقع اختلاف میان جناح اکثریت و معارضان که به این منصب چشم دوختند را به شدت افزایش داده است به طوری که جناح اکثریت اعلام کرده است بعد از پایان مدت ریاست جمهوری لحود اقدام به انتخاب رئیس جمهوری جدیدی خواهد کرد و معارضان نیز از تشکیل دو دولت در این کشور خبر میدهند که این امر ترس و بیم زیادی از تکرار حوادث نوار غزه که منجر به جدایی آن از کرانه باختری گردید در افکار عمومی برانگیخته است.
تصور حزبالله لبنان که رهبری معارضان را به عهده دارد این است که دولت سنیوره با شروع تحصنهای میلیونی میبایستی استعفا کرده و جای خود را به دولت متحد ملی میداد اما این امر به دلیل حمایت سرسختانه جورج بوش و سران چند کشور عرب از فواد سنیوره اتفاق نیفتاد و لذا کشمکش جاری در واقع یک مبارزه اساسی میان معارضان لبنانی و مجموعه حامیان خارجی سنیوره محسوب میشود.
با این حال، امریکا و دوستان عرباش  اردن و عربستان و مصر و رژیم صهیونیستی، علیرغم کوششهای فراوانشان، نتوانستند زمینه آرام و بیدغدغه برای دولت سنیوره جهت انجام وظایفاش فراهم کنند و این امر نشانی از نیرومندی سیاسی معارضان و همچنین پذیرش منطق آنان از سوی اکثریت مردم لبنان حکایت میکند.

یوسف قوچانی غروی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها