امریکا در پی انقلاب رنگی در روسیه

گروههای مخالف دولت روسیه درپی انتشار گزارش وزارت امور خارجه امریکا که در آن مسکو به نقض دموکراسی و آزادی های مدنی متهم شده است ، فعالیت های اعتراض آمیز خود علیه کرملین را افزایش داده اند.
کد خبر: ۱۳۱۳۸۳

احزاب مخالف دولت از جمله اتحاد دموکراتیک روسیه ، ناسیونال بلشویک و جنبش روسیه دیگر و جبهه متحد مدنی در روزهای اخیر در شهرهای مسکو و سنت پترزبورگ تظاهرات غیر قانونی برگزار کردند. در جریان این تظاهرات رهبران مخالف از جمله میخائیل کاسیانف ، نخست وزیر سابق و رهبر اتحاد دموکراتیک روسیه ، ادوارد لیمونف رهبر حزب ناسیونال بلشویک شرکت داشتند و گری کاسپارف رئیس جبهه متحد مدنی نیز بازداشت شده که پس از چند ساعت آزاد شد. تحلیلگران سیاسی معتقدند؛ تظاهرات مخالفان حکومت روسیه با هدف تاثیرگذاری بر فضای سیاسی کشور بویژه باتوجه به گزارش اخیر وزارت امور خارجه امریکا که از 260صفحه ، حدود 100صفحه آن به وضع دموکراسی در روسیه اختصاص یافته ، انجام گرفته است. مصاحبه کاسپارف با روزنامه نگاران غربی به زبان انگلیسی که در پی آزادی وی انجام گرفت ، تاییدکننده این دیدگاه تحلیلگران است. کاسپارف در مصاحبه خود حکومت پوتین را به نقض دموکراسی و آزادی ابراز عقیده متهم کرد.
وزارت امور خارجه امریکا روز ششم آوریل در گزارش سالانه خود با اشاره به مسائل مربوط به آزادی های سیاسی در روسیه از اضمحلال تدریجی جامعه مدنی این کشور ابراز نگرانی کرد و وعده داد به سازمان های غیردولتی روسیه کمک کند. در این گزارش همچنین بصراحت به مداخله امریکا در مبارزات انتخاباتی دوما و ریاست جمهوری روسیه اشاره شده است. این گزارش با اعتراض شدید روسیه روبه رو شد و دومای روسیه و شورای فدراسیون با صدور بیانیه هایی آن را مداخله غیرقابل قبول در امور داخلی روسیه خوانده و محکوم کردند. کارشناسان سیاسی روس معتقدند؛ دولت امریکا تلاش می کند با کمک عوامل غربگرا در روسیه در امور سیاسی داخلی این کشور تاثیر بگذارد.
به نظر آنها واشنگتن با وجود دولت مقتدر در روسیه که سیاست مستقلی را در عرصه بین المللی دنبال کند، مخالف است و با نزدیکی زمان انتخابات دوما (در ماه دسامبر آینده) و ریاست جمهوری روسیه (در ماه مارس سال آینده) تلاشهای خود را برای کمک به مخالفان افزایش داده است تا از این راه افراد طرفدار خود را در روسیه به قدرت برساند.
تظاهرات مسکو و سنت پترزبورگ و نیز مصاحبه اخیر بوریس برزوفسکی سرمایه دار فراری روس با روزنامه انگلیسی گاردین که در آن وی بر لزوم کمک به سرنگونی حکومت روسیه تاکید کرد حاکی از آن است که امریکا درصدد برپایی انقلاب های رنگی در روسیه مانند انقلاب نارنجی در اوکراین و انقلاب گل سرخ در گرجستان است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها