تحلیلی بر اهداف سفرآنگلا مرکل به خاورمیانه

سفر خانم آنگلا مرکل ، صدراعظم آلمان به 4 کشور (مصر، عربستان سعودی ، امارات متحده عربی و کویت) در خاورمیانه در حالی صورت می پذیرد که هم اکنون آلمان ، ریاست چرخشی اتحادیه اروپا و همچنین گروه (8 هشت کشور صنعتی جهان) را برعهده دارد.
کد خبر: ۱۲۵۴۴۴

صرف نظر از اهداف اعلام شده مرکل در ریاست دوره ای خود همچون مقابله با تروریسم ، مهاجرت ، همگرایی و یا ادغام مناسب تر اقلیت های مسلمان در کشورهای اروپایی و از سرگیری مذاکره پیرامون عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا، می باید به هدف اصلی و عمده آنگلا مرکل اشاره کرد که به سیاست احیای نقشه راه و نقش بیشتر کوارتت (ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و روسیه) اطلاق می گردد. به تعبیری ، نقشه راه از 4 سال پیش تاکنون هیچ گونه پیشرفتی را به خود ندیده است. اما نکته ای که ممکن است از سفر مرکل به خاورمیانه به ذهن متبادر گردد این است که آیا اتحادیه اروپا خواهان ایفای نقش یک بازیگر سیاسی و شریک برابر امریکا در این منطقه است؛
اگرچه منطقه خاورمیانه یکی از 5منطقه مهم شناسایی شده در سیاستگذاری خارجی اتحادیه اروپا تلقی گردیده است اما واقعیت این است که نقش اتحادیه اروپا بواسطه مخالفت های امریکا و رژیم اسرائیل با ایفای مسوولیتی فراتر از حوزه اقتصادی و تجاری با ناکامی روبه رو بوده است و بر این اساس اتحادیه اروپا که به دنبال جای پای نفوذی در خاورمیانه به عنوان مهمترین منطقه تامین انرژی و امنیتی اروپا محسوب می گردد، تاکید ویژه ای بر نقش کوارتت و تعقیب طرح نقشه راه داشته است تا بتواند تحت پوشش 3بازیگر کلیدی دیگر، حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه بیشتر نماید. واقعیت آن است که ، سفر آنگلا مرکل به 4کشور یاد شده ، تداوم سفر و ماموریت کوتاه رایس ، وزیر خارجه امریکا بوده و پس از آن که طی جلساتی با بوش و رایس نسبت به دغدغه های امریکا در قبال خاورمیانه تفهیم شده ، اقدام به این ماموریت جدید کرده است . البته هدف دیگر مرکل در راستای این سفر، شناسایی تهدیدات بالقوه و بالفعل امنیت انرژی جهان و پاسخگویی موثر اتحادیه اروپا نسبت به خطرناک ترین منازعه جهانی به قول غربی ها اعلام شده است و به قول فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان ، این هدف ، صرف انرژی زیادی را نسبت به پاسخ به بحران های پیش بینی نشده در قبال ثبات و امنیت اروپا می طلبد.
در نهایت آلمان به نمایندگی مرکل درصدد است تا ضمن شناسایی نگرانی های امنیتی و ارائه راهکارهایی ، روابط اقتصادی این کشور را با منطقه گسترش دهد و سفر به عربستان ، امارات و کویت به عنوان 3کشور ثروتمند منطقه ای در این راستا دنبال می گردد. مرکل از آن بیم دارد که مبادا فرصت های تجاری تحت الشعاع نگرانی های امنیتی قرار گیرد، فلذا اذعان داشته که پنجره فرصت برای انعقاد یک موافقتنامه تجاری جهانی بسرعت بسته می شود.


علی فلاحی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها