تنهابایک دوربین به سوی دمشق می رویم

تدوین تئاتر تلویزیونی به سوی دمشق در مراحل پایانی است
کد خبر: ۳۰۵۵
این تئاتر تلویزیونی در9 قسمت توسط حمید سمندریان کارگردانی هنری شده است و زندگی فردی را به تصویر می کشد که در پی یافتن پاسخهایی برای سوالهای خویش است و به همین دلیل سفری را آغاز می کند او پس از حضور در جاهای مختلف مانند کوهستان ، صومعه و کلیسا و برخورد با افراد متفاوت به رستگاری میرسد.نویسنده این نمایشنامه آگوست استریندبرگ ، نمایشنامه نویس بزرگ سوئدی است که به دلیل پیچیدگی های خاص آن ، تا به حال اجراهای بسیار محدودی در دنیا داشته است در این تله تئاتر، بازیگرانی مانند پرویز پورحسینی ، ثریا قاسمی ، غلامرضا طباطبایی ، هما روستا، فتحعلی اویسی حضور دارند.ساسان امیرپور کارگردان تلویزیونی و تدوینگر این مجموعه در گفتگو با خبرنگار ما، درباره حال و هوای این تئاتر تلویزیونی می گوید: به سوی دمشق نمایشنامه ای خاص است و به دلیل فضای اکسپرسیونیستی آن ، تفاوت زیادی با نمایشنامه های رئال دارد این نمایشنامه متنی فلسفی دارد در آن چراهای بسیاری مطرح می شود که گاه کاملا ذهنی و درونی است برخی مواقع این مسائل با کلمات توضیح داده شده اند و در مواردی هم نورپردازی نوع نماها، زاویه نماها و جلوه های ویژه برای بیان مفاهیم، مورد استفاده قرار گرفته است وی در ادامه ، با اشاره به ضبط این تئاتر تلویزیونی به شیوه تک دوربینه گفت : تئاترهای تلویزیونی معمولا به صورت سه دوربینه ضبط می شوند، اما این متن ویژگی های خاصی داشت که نمی توانستیم با استفاده از شیوه مذکور به جزییات مورد نظرمان در زمینه بازی ، تصویر، نور برسیم در تصویربرداری چند دوربینه نورپردازی برای زوایای متعدد طراحی می شود، اما در تصویربرداری تک دوربینه برای هر نما و حرکت ، به شکلی مجزا نورپردازی می شود و این مساله باعث می شود که بتوانیم در موارد مورد نیاز به راحتی به سوژه نزدیک شویم و برخلاف شیوه قبلی، تحرک تصویربردار زیاد است وی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور شما به عنوان کارگردان تلویزیونی در این مجموعه ، آیا از ابتدا به تدوین فکر کرده بودید؛ گفت : در شیوه چند دوربینه ، تدوین همزمان انجام می شود، اما در این کار، تدوین اصلی بر روی میز مونتاژ صورت می گیرد؛ در عین حال در زمان تصویربرداری هم دکوپاژ خاصی را مدنظر داشتم و از قبل تدوین به صورت کلی طراحی شده بود وی در ادامه این گفتگو، نمایش مذکور را فاقد ریتمی تند دانست و با اشاره به ریتم درونی آن ، به ویژگی های دیگر شیوه تک دوربینه اشاره کرد امیرپور گفت در شیوه چند دوربینه همیشه صدابردار و نورپرداز برای تصویربرداری نماها و سکانس های طولانی دچار مشکل می شوند، اما در شیوه فعلی ، با توجه به ضرورت پویایی و تحرک زیاد، مشکل چندانی برای صدابردار و نورپرداز به وجود نمی آید از سوی دیگر به دلیل ویژگی های تئاتری این برنامه باید در صدا و بازی بازیگران تداوم وجود داشته باشد و به دلیل استفاده از فضایی محدود که گاه ممکن است سکانسی از لحاظ زمانی طولانی باشد با استفاده از شیوه تک دوربینه می توان در نهایت نماها را تقطیع و خرد کرد و با این کار تنوع تصویری بیشتری فراهم کرد.گفتنی است ، تدوین این برنامه به صورت غیرخطی انجام شده است و حامد پروشانی و محمد پروشانی ، مونتاژ رایانه ای مجموعه مذکور را انجام داده اند تدوین نیز بیشتر متکی به کاتهای ساده تصویری بوده است و تنها در بعضی از قسمتها با توجه به پراکندگی بسیار زیاد زمان و مکان برای آن که بیننده خط کلی داستان را گم نکند از فید و دیزالو نیز استفاده شده است گفتنی است پس از پایان تدوین تصویری این مجموعه تدوین صدا و سایر مراحل فنی آن هم انجام خواهد شد به سوی دمشق در شبکه چهارم سیما تهیه و تولید شده است
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها