ورود به موزه پروفسور حسابی در میدان تجریش تهران با ویترینی از عینک‌ها و ساعت‌های وی توجه بینندگان را جلب می کند و دیدن آخرین ساعت ایشان که در زمان فوت (7:30) از کار ایستاد هم خالی از لطف نیست.
کد خبر: ۱۱۹۸۹۹۷
ساعت پر رمز و راز پروفسور حسابی

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، سید محمود حسابی (پدر علم فیزیک و مهندسی نوین ایران) در سال 1281 هجری شمسی از پدر و مادری از سادات تفرش در تهران زاده شد.

وی در نوجوانی موفق به اخذ لیسانس ادبیات، لیسانس زیست شناسی و پس از آن مدرک مهندسی راه و ساختمان در بیروت شد، همچنین در رشته‌های پزشکی‌، ریاضیات و ستاره شناسی به تحصیلات آکادمیک پرداخت.

دکتر حسابی پس از مهاجرت تحصیلی به فرانسه همزمان با تحصیل در رشته معدن‌، در راه آهن برقی این کشور نیز مشغول به کار شد و به دلیل روحیه علمی و علاقه به تحصیل و تحقیق در دانشگاه سوربن وارد رشته فیزیک شده و در 25 سالگی دانش ‌نامه دکترای فیزیک خود را با عنوان حساسیت سلول‌های فتوالکتریک ارائه کرد.

این دانشمند برجسته کشورمان تعلیمات مذهبی و ادبیات فارسی را نزد مادرش فرا گرفت و قرآن و دیوان حافظ را از حفظ بود. همچنین بر دیوان بوستان، گلستان سعدی، شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی و منشات قائم مقام فراهانی اشراف کامل داشت.

پروفسور حسابی با شعر و موسیقی سنتی ایران و موسیقی کلاسیک غرب به خوبی آشنا بود و در نواختن ویولن و پیانو مهارت داشت.

وی در چند رشته ورزشی نیز موفقیت‌هایی نظیر کسب مدرک نجات غریق را در کارنامه خود ثبت کرده است.

نامبرده در سال 1990 میلادی از سوی جامعه علمی جهانی به عنوان مرد اول علمی جهان برگزیده و در کنگره 60 سال فیزیک ایران در 1366 ملقب به پدر فیزیک ایران گردید.

پروفسور محمود حسابی در شهریور 1371 هجری شمسی در بیمارستان دانشگاه ژنو به علت بیماری قلبی درگذشت و حال به وصیت خود در آرامگاه خانوادگی اش در شهر تفرش آرامیده است.

موزه پروفسور حسابی

دفترچه‌های خاطرات ایرانگردی، کتابها، هدایا، احکام، کارت های عضویت متعدد، لوح مرد علمی سال 1990، لژیون افتخار، نمونه‌ای از پروژه‌ها، مدارک علمی و ابتکارات او از جمله شیوه آبیاری گیاهان و همه و همه در یک موزه 40 مترمربعی در طبقه سوم خانه باغی سرسبز متعلق به پروفسور حسابی که حال نیز فرزندش در آن سکونت دارد، گردآوری شده و آن را به یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان شمیرانات مبدل کرده است.

این ساختمان از ساخته‌های شخص دکتر حسابی محسوب می شود که از لحاظ ایمنی و زلزله دقیق طراحی شده، اما دارای تزئینات خاص معماری نمی‌ باشد.

ساعت پر رمز و راز پروفسور

به گفته مسئول روابط عمومی موزه پروفسور حسابی، ساعت مچی نامبرده در 7:30 صبح 12 شهریور 1371 یعنی در لحظه فوت ایشان از کار ایستاده است.

فریبرز بدیع اظهار داشت: لحظه فوت ایشان و از کار ایستادن ساعت دقیقا همزمان با سالروز تولد پسرشان نیز هست.

ساعت مچی مذکور سالها به دست این دانشمند برجسته بوده و حال در گوشه ای از موزه جزو جذابترین وسایل شخصی پروفسور حسابی مورد بازدید عموم قرار می گیرد.

اتفاق پر رمز و رازی که این ساعت مچی در لحظه فوت این عالم فرهیخته رقم می زند، نشان از انرژی هایی داشته که در دنیای مادی قابل رویت نیست.

علاقه مندان می توانند از شنبه تا چهارشنبه در ساعات 9:30 الی 16 با هماهنگی قبلی با شماره تماس 22202006 به آدرس محله باغ فردوس، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی (مقصودبیک)، کوچه دکتر حسابی، پلاک 8 مراجعه کنند.

شهرستان شمیرانات در ارتفاعات البرز با آب و هوایی کوهستانی و سرد، متشکل از شهر شمیران یا تجریش و دو بخش لواسانات و رودبار قصران با جمعیتی افزون بر 600 هزار نفر در شمال و شمال شرقی تهران قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها