جام‌جم از جزئیات جدیدی از آلبوم محسن چاوشی گزارش می‌دهد؛ خواننده‌ای که فردا 39 ساله می‌شود

کسی از «ابراهیم »خبر دارد؟

قرار است آلبوم تازه‌اش تا آخر سال منتشر شود. نامش «ابراهیم» است و انتشار همین خبر کوتاه با کمترین اطلاعات توانست او را در صدر اخبار موسیقی قرار دهد. محسن چاوشی، خواننده و آهنگساز از معدود چهره‌های موسیقی پاپ ایران است که توانسته طی سال‌های گذشته همچنان در صدر توجه بماند و با گذر زمان به سرنوشت اغلب خوانندگان هم نسل خود دچار نشود.
کد خبر: ۱۱۵۶۲۱۴
کسی از «ابراهیم »خبر دارد؟

خوانندگانی که همه اوج و افولی داشته‌اند و هر قدر هم برای حفظ خود در این عرصه تلاش کرده‌اند، باز هم خواه ناخواه به حاشیه رانده شده اند تا خوانندگان دیگری جای آنها را بگیرند. البته صرف‌نظر از این‌که خواننده‌های تازه از راه رسیده چقدر توانمند بوده‌اند و آیا نسبت به نسل پیشین خود در موسیقی دارای توانایی و جایگاه علمی بیشتری بوده‌اند یا نه. چون پرداختن به این موضوع گزارش جداگانه‌ای می‌طلبد و هنوز نوشته نشده می‌توانیم حدس بزنیم نتیجه اش چه خواهد بود!

از موضوع اصلیمان دور نشویم، از چاوشی حرف میزدیم که حدود 15 سال است در عرصه موسیقی فعال است. تعدادی آلبوم غیررسمی و تعدادی هم رسمی منتشر کرده است. اگر بخواهیم دقیق آمار بدهیم باید بگوییم او پنج آلبوم غیررسمی، سه آلبوم گروهی و هشت آلبوم رسمی منتشر کرده و ابراهیم هم نهمین آلبوم رسمی او خواهد بود.

اطلاعرسانی قطره چکانی

اطلاعرسانی درباره ابراهیم هم درست با روند اطلاعرسانی آلبومهای قبلی چاوشی آغاز شده است. روندی که اطلاعات قطره چکانی به مخاطب میدهد و او را منتظر انتشار اخبار بعدی و در نهایت خود آلبوم نگه میدارد.

آن‌طور که در خبرها آمده ترانه‌های این آلبوم را حسین صفا سروده است. همکاری چاوشی و این ترانه‌سرا در آلبوم‌های دیگرش هم اتفاق افتاده و البته چاوشی چند بار هم تاکید کرده صفا از بهترین ترانه سرایان روزگار ماست. تنها نکته دیگری که درباره ابراهیم اعلام شده، این است که چاوشی در آن فضا و فرم‌هایی جدید را تجربه کرده است. چاوشی یا به قول طرفدارانش آقای خاص با همین میزان ناچیز از اطلاعات می‌تواند هنوز هم توجه‌ها را به خود جلب کند و مانند اغلب خوانندگان موسیقی پاپ، خواننده‌ای متعلق به یک دهه یا یک نسل خاص نباشد.

ابراهیم کجاست؟

از آنجا که چاوشی و تیم رسانهایاش در هالهای از ابهام کار میکنند و ارتباط خاصی با رسانهها ندارند، سعی کردیم از طریق دفتر موسیقی به این سوال پاسخ دهیم که ابراهیم کجا و در چه مرحلهای است.

دفتر موسیقی هم درست در همین اندازه از آلبوم اطلاع دارد که ما و شما داریم و در رسانه‌ها منتشر شده است! آن‌طور که دفتر موسیقی به جام‌جم می‌گوید طی ماه‌های گذشته تنها نام آلبوم مشخص شده و ترانه‌های حسین صفا برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی ارائه شده است.

ترانه‌ها هم نیاز به اصلاحیه داشته و برای اعمال به گروه ارائه کننده بازگردانده شده‌اند. هنوز اصلاحیه ترانه‌ها برای تائید به دفتر موسیقی برنگشته و البته موسیقی آلبوم هم ارائه نشده است.

پس چاوشی قدم به قدم پیش می‌رود و آن‌قدر همیشه اطلاعات از آلبومش کم است که می‌شود تصور کرد شاید خودش هم گام به گام با کارش پیش می‌رود و نه‌تنها مخاطبانش بلکه خودش را هم سورپرایز می‌کند! البته پذیرفتن چنین موضوعی درباره چاوشی کمی سخت است. او نشان داده از ابتدای کارش نقشه راه داشته و همیشه حواسش بوده به کدام سمت حرکت می‌کند و چه می‌خواهد. در واقع باید گفت او خواننده کار بلد و باهوشی است و همان‌قدر که به موسیقی اش دقت دارد، به چگونگی اعلام خبرها و ارتباط با مخاطبانش هم با دقت نگاه می‌کند و ریزبینانه پیش می‌رود.

باری به هر جهت نیستم!

این خواننده صرفا بهدنبال عاشقانه خوانی نیست. صرفا هم بهدنبال خواندن از مسائل سیاسی و اجتماعی هم نیست. به هیچوجه در آهنگسازی و وتنظیم دست و پای خودش را نمیبندد، در انتخاب شعر دقیق است و هم سراغ شعر کلاسیک میرود و هم غیرکلاسیک. آنقدر که میتوان گفت بخشی از کارهای او بهواسطه اشعار زیبا و آهنگین مولانا و البته آهنگسازی خوب کارها بسیار شنیده شدهاند. او در هر مسیری به اندازه پیش میرود. عاشقانه میخواند، اجتماعی میخواند، کلاسیک و غیرکلاسیک میخواند و خلاصه در همه مسیرها با فکر و احتیاط پیش میرود.

روند کاری چاوشی هم جالب و قابل تامل است. او هیچ وقت کنسرت موسیقی برگزار نکرده است و مخاطبانش تنها منتظر انتشار آلبومها و تک آهنگهای او هستند. البته برگزار نکردن کنسرت باعث شده بسیاری بگویند چاوشی توان اجرای زنده را ندارد و حواشی را هم برای او رقم زدهاند. البته خودش در مصاحبهای گفته است: در ایران کنسرت بیشتر شبیه جنگ شادی است تا کنسرت موسیقی، برف شادی میزنند و یکباره از توی جعبه در میآیند و روی سن ظاهر میشوند. صدابردار خوب هم که نداریم. برای همین در بیشتر کنسرتها نه هارمونی وجود دارد، نه آن صداهایی که لازم است مخاطب موسیقی از سازها بشنود و صدابرداری شود. فقط یک کار باری به هر جهت ارائه میکنند که من اهلش نیستم. با این حال هنوز هم حواشی درباره این موضوع وجود دارد که نمیتوان به آنها پاسخ قطعی داد.

چاوشی در امور خیریه هم فعال است، اما هرگز خودش جایی حضور پیدا نمیکند. برخلاف دیگر سلبریتیهای عالم موسیقی گوشهگیر است و در جمع حضور ندارد. در ظاهر ماجرا، بهدنبال درخشش در فضای مجازی و واقعی نیست، اما واقعیت آن است که او بیشتر از دیگران میدرخشد و میتوان گفت او اصول درست درخشیدن را بلد است و درست در مداراندیشه مولانا پیش میرود؛ هر چه پنهان تر، آشکارتر... چاوشی در واقع بلد است چگونه باشد و چگونه نباشد، به همین دلیل هم طی این سالها به کمترین میزان ممکن در جمع و رویدادهای موسیقی حضور داشته اما بیش از همه درخشیده است.

ناگفته نماند فردا تولد 39 سالگی محسن چاوشی است، برای این خواننده و آهنگساز کشورمان آرزوی بهترین اتفاقها را در مسیر زندگی و فعالیت حرفهایاش داریم.

نکته

ماندگاری چاوشی در چیست؟

شاید اساسیترین سوالی که برای ما، شما و خیلی از فعالان موسیقی که انتقاداتی هم نسبت به او داشتهاند، پیش میآید این باشد که چرا چاوشی گوشهگیر جمع گریز که کمتر از تعداد انگشتان یک دست پا به فضاهای عمومی گذاشته و کمتر دیدهشده تا این حد مورد اقبال نسل جوان است. به نظر من باید گفت چاوشی باهوش است. او خیلی خیلی باهوش است و بخوبی میداند چه مسیری را پیش میبرد. چاوشی شناخت بسیار خوب و دقیقی از موسیقی دارد، میداند مخاطب چه میخواهد و البته سعی میکند خواستهاش را به بهترین شکل ممکن و حتیالامکان با استفاده نکردن از ترانههای زرد عامهپسند برآورده کند.

زینب مرتضاییفرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها