رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

در بسته پیشنهادی اروپا تضمینی برای ادامه همکاری اقتصادی وجود ندارد

اتحادیه اروپا جمعه گذشته درحالی بسته پیشنهادی خود را به تیم مذاکره کننده خود ارایه کرد که به گفته مسئولان ارشد اروپایی با توجه به اهمیت موضوع لازم است گفت‌وگوهای تخصصی‌تری در این زمینه صورت‌پذیرد و این بسته پیشنهادی در واقع مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات آتی بوده است.
کد خبر: ۱۱۵۲۵۳۴
در بسته پیشنهادی اروپا تضمینی برای ادامه همکاری اقتصادی وجود ندارد

به گزارش جام جم آنلاین، از این رو تیم مذاکره کننده ایرانی نیز بسته یاد شده را اکنون در نهادهای مربوطه داخل کشورمان به بحث و گفت‌وگو گذاشته‌اند تا براساس نیازها و اولویت‌های تعیین شده تیم‌های کارشناسی در آینده دوباره با اروپایی‌ها سر میز مذاکره بنشینند.
پیام باقری، رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: موج تحریم‌های ثانویه به زودی از راه خواهد رسید، بنابراین لازم است، با توجه به کارشکنی‌های قبلی آمریکا و تحریم‌های گذشته تجاربی را که در این زمینه داریم، دوباره بکار ببندیم که یکی از آنها استفاده حداکثری از ظرفیت‌های بخش خصوصی است.
باقری در ادامه افزود: بخش خصوصی در تحریم‌های قبل از توافق‌نامه برجام ثابت کرد می‌تواند با ارتباطات اقتصادی و تجاری خود در دهکده جهانی به عنوان موتور محرکه اقتصاد ایران در دوران تحریم‌ها فعالیت قابل توجهی داشته باشد که امروز نیز این پتانسیل کاملا پابرجاست و البته آماده‌تر از قبل می‌تواند در راستای منافع ملی ایران گام بردارد، اما تحقق این مهم مستلزم حمایت همه جانبه مسئولان دولتی است.
این فعال اقتصادی معتقد است برای کاهش آسیب‌پذیری اقتصاد ایران همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرمودند باید به توانمندی‌های داخلی در جهت بازارهای خارجی توجه داشته باشیم و هرچه بیشتر وابستگی اقتصاد به دلار را کاهش دهیم. از این رو توجه به بازارهای صادراتی با استفاده از پیمان‌های پولی دو جانبه یا چند جانبه گزینه‌ای بسیار مفید برای شرایط فعلی خواهد بود.

وی تاکید کرد: در بررسی‌های اولیه مشخص شد اروپایی‌ها تا کنون آنطور که باید در جهت منافع اقتصادی ایران گام برنداشته‌اند و در بسته یاد شده زیاد تضمینی برای ادامه همکاری‌شرکت‌های اروپایی با ایران ارایه نکرده‌اند از این رو درکنار ادامه مذاکره با اروپایی‌ها می‌توانیم به دنبال بازارهای جایگزینی باشیم که در آنها امتیازات چانه‌زنی بالاتری داریم.
رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران معتقد است در دنیای امروز هرچه کشورهای تعاملات و ارتباطات تجاری گسترده‌تری با دیگر نقاط جهان ایجاد کرده باشند در واقع قدرت چانه‌زنی خودشان را تقویت کرده‌اند به همین دلیل سیاست‌گذاران اقتصادی کشور باید همزمان با اروپا وارد مذاکرات تکمیلی درباره برجام بشوند و در کنار آن هم بازارهای سنتی کالاهای صادراتی کشورمان را با استفاده از قوانین تسهیل کننده تقویت کنند.
باقری گفت: امروز دیپلماسی اقتصادی کشورمان تعیین کننده خواهد بود که براساس آن می‌توانیم آنچه را که در راستای منافع ملی کشورمان است را به دیگران دیکته کنیم و در مقابل امتیازاتی که می‌گیریم تعهداتی در راستای خطوط و خط مشی جمهوری اسلامی ایران ارایه کنیم. این درحالی است که پیش‌نیاز افزایش قدرت صادراتی ایران تقویت تولید ملی داخل مرزهای کشور است.
به گفته وی برای تقویت توانمندی صادراتی ایران بهتر است در صنایعی که مزیت اقتصادی بالایی در آنها داریم سرمایه‌گذاری کنیم که سرآمد آنها صادرات خدمات فنی مهندسی مثل صنعت برق است. به این دلیل که این صنایع کمترین وابستگی به خارج از مرزهای ایران را دارند و ارز افزوده بیشتری را به اقتصاد کشورمان هدیه خواهند داد درعین حال که وقتی در بازاری وارد شوند وابستگی بالایی نیز ایجاد می‌کنند و آن بازار به سادگی از ایران جدا نخواهد شد.
رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران معتقد است در شرایط فعلی بجای اینکه تمام توان را برای مذاکره با اتحادیه اروپا اختصاص دهیم لازم است در زمینه گسترش روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری کنیم. به این دلیل که بازاری 500 میلیون نفری و 15 کشور در همسایگی ایران قرار دارد که عمدتا ارتباطات تجاری مناسبی هم از گذشته‌های دور با کشورمان داشته‌اند و دسترسی به این بازارها بسیار ساده‌تر است.
وی تاکید کرد: سال گذشته این کشورها مبادله اقتصادی 300 میلیارد دلاری با سایر نقاط جهان داشته‌اند که سهم ایران از این مبلغ تنها 5 درصد بوده است. این سهم بیانگر آن است که نتوانسته‌ایم سیاست‌گذاری مناسبی در این بازارها جهت تحکیم روابط تجاری داشته باشیم و اکنون باید بیشتر از قبل در این زمینه گام برداریم.
باقری درباره مذاکرات اروپایی نیز تصریح کرد: هنگام مذاکره با اروپایی‌ها برای ایجاد راهکارهای منطقی جهت مبادلات اقتصادی بهتر است آنها را به سمت انعقاد قراردادهای پولی دو یا چند جانبه هدایت کنیم، چون این شیوه مبادله اقتصادی تحریم شدنی نیست و کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان در آن بی‌اثر خواهد بود و بسیاری از کشورهای دهکده جهانی مثل چین که امروز تحریم‌ هم نشده‌اند برای جلوگیری از کارشکنی وارد این عرصه مبادلات اقتصادی شده‌اند.
این فعال اقتصادی در ادامه افزود: استفاده از تعرفه‌های ترجیحی براساس اصول اقتصادی و منطقی برای بازارهای هدف نیز راهکار دیگری است که می‌توان بخوبی از آنها استفاده کرد. دقیقا سیاستی که اغلب کشورهای حوزه CIS یا همسایگان جنوبی خلیج فارس از آن بهرمند هستند و در تلاش هستند کمترین تاثیرپذیری را از کشورهای خارجی داشته باشند.
وی با اشاره به توجه اتحادیه اروپا در بخش صنایع کوچک و متوسط نیز گفت: شرکت‌های بزرگ مقیاس مثل توتال، زیمنس و «ای بی بی» که شرکت‌های بزرگ مقیاس محسوب می‌شوند قائل به این مسایل نیستند؛ یعنی حتی خود دولتشان هم نمی‌توانند تضمینی از آنها بگیرد و این شرکت‌ها مستقل براساس منافع اقتصادی خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند. از این رو لازم است در مذاکرات آتی زمینه گسترش روابط شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی را با اروپایی‌ها فراهم کنیم.
به گفته باقری اگر بنا هست از شرکتی تضمینی بگیریم بهترین گزینه این است که از روش‌های جذب سرمایه‌های مستقیم آنها را به اقتصاد کشورمان درگیرکنیم تا به این ترتیب آن شرکت که سرمایه‌گذاری کرده به راحتی نمی‌تواند منابع خود را خارج کند.
رئیس کمیته توسعه صادرات سندیکای برق ایران در ادامه افزود: حوزه انرژی‌های تجدید پذیر یکی از حوزه‌هایی است که سرمایه‌گذاران خارجی استقبال نشان دادند و از آنجا که توجیه اقتصادی مناسبی دارد اکنون می‌توانیم با بهبود سیاست‌های اشتباه گذشته برای جذب سرمایه‌های خارجی، منابع مالی این شرکت‌ها در ایران را با اجرای پروژه‌های مشترک زمین‌گیر کنیم تا از منافع اقتصادی آنها به نفع منافع ملی کشور استفاده بهینه کرده‌باشیم.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها