عراقچی در جمع خبرنگاران خبر داد:

تذکر سفت و سخت کمیسیون مشترک برجام به آمریکا

معاون وزیر خارجه تاکید کرد: کمیسیون مشترک این بار خیلی صریح‌تر از گذشته با موضوع تخلفات آمریکا برخورد کرد و خیلی روشن و مستقیم توسط همه اعضا به آمریکایی‌ها تذکر داده شد که باید برجام را در محیط مناسب خودش اجرا و پیگیری کنند.
کد خبر: ۱۱۰۲۵۰۵
تذکر سفت و سخت کمیسیون مشترک برجام به آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، سید عباس عراقچی رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در دهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، پس از این نشست در جمع خبرنگاران به تشریح توافقات صورت گرفته در نشست مزبور پرداخت.

وی با بیان اینکه جلسه امروز کمیسیون مشترک بیش از 3 ساعت ادامه یافت، اظهار داشت: این کمیسیون برای پیگیری و رفع موانعی است که در اجرای برجام ممکن است پدید بیاید و همینطور مرور پروژه‌هایی که در چارچوب برجام انجام می‌شود.

جلسه دو قسمت اصلی دارد یک قسمت بحث تحریم‌ها و قسمت دیگر همکاری‌های هسته‌ای.در موضوع همکاری‌های هسته‌ای پروژه‌هایی که جلو می‌رود به خصوص بحث اراک و مدرنیزه کردن اراک را خیلی جدی بحث کردیم الحمدالله پیشرفت‌های خوبی با همکاری چینی‌ها انجام شده و کارگروهی داخل کمیسیون درباره پروژه راکتور آب سنگین اراک وجود دارد. بحث‌های مربوط به طراحی‌های اولیه و طراحی جزیی اراک، تامین تجهیزات، ایمنی راکتور، تامین سوخت راکتور و مشخصات سوخت و نحوه تامین آنکه باید در ایران باید صورت بگیرد و تولید شود. همه مورد بحث قرار گرفت پیشرفت خوبی در این زمینه به وجود آمده و ما در جدول زمانی که برای اراک طراحی شده، هستیم.

وی افزود: در مورد ایزوتوپ‌های پایدار که با همکاری روسیه انجام می‌شود و پروژه همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با اکثر کشورها در برجام و با اتحادیه اروپا دو همایش درباره ابعاد این همکاری‌ها برگزار کردیم و سمیناری هم با روسیه برگزار شده است و رفت و آمدهایی در این زمینه انجام شده و موانعی هست که بررسی کردیم.

عراقچی با بیان اینکه درباره نحوه همکاری ایران با آژانس گفت‌وگو شد و همه کشورها در 1+5 از همکاری ایران با آژانس قدردانی کردند و اینکه 9 گزارش پی در پی آژانس پایبندی ایران را تایید می‌کند، ابراز خرسندی کردند.

وی گفت: در بحث تحریم‌ها مباحث پیچیده‌تر، سخت‌تر و تا میزان زیادی جنجالی‌تر بود. موارد زیادی وجود دارد که به عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در برخی از قسمت‌های برجام مربوط می‌شود و فضای منفی که آمریکایی‌ها با سخنان رئیس جمهور خود ایجاد کردند که این خلاف متن برجام است و همینطور جاهایی که تاخیر، بدعهدی‌ و تعلل داشتند و جالب بود که تمامی اعضای 1+5 این بار خیلی صریح و روشن به آمریکا اعتراض کرده و تأکید کردند که آمریکا باید تعهداتش را سر وقت و دقیق انجام دهد.

وی افزود: در اینکه برخی جاها اقداماتی که دولت آمریکا باید انجام دهد به موقع انجام نشده اعتراض صورت گرفت و تاکید همه اعضا این بود که هر دو طرف باید به تعهداتشان به صورت کامل پایبند باشند و اجرا کنند و اینگونه نیست یک طرف کامل انجام دهد و طرف مقابل برخی قسمت‌ها را انجام ندهد.

عراقچی خاطرنشان کرد: خانم اشمید در پایان جمع بندی که کرد مبتنی بر همین نکته بود که ضمن استقبال از پایبندی ایران به برجام شده، از طرف‌های دیگر خواسته شده که تعهداتشان را به صورت کامل و با حسن نیت و در فضای سازنده انجام دهند و اینها به زودی به صورت یک بیانیه مطبوعاتی از طرف ایشان منتشر می‌شود.

وی گفت: هیأت آمریکایی صحبت‌ها و ادعاهایی داشتند، ولی آنها تاکید داشتند که کماکان به برجام پایبند خواهند بود و تصمیم دولت آمریکا در شرایط حاضر پایبندی به برجام است و بنا دارند به این تعهد خودشان ادامه دهند.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برجام به توپ فوتبالی بین کنگره و کاخ سفید تبدیل شده، تصریح کرد: روندهای داخلی آمریکا به ما و کمیسیون مشترک برجام هیچ ارتباطی ندارد. اینها می‌توانند بین کنگره و کاخ سفید برجام را رد و بدل کنند، می‌توانند در کنگره بررسی کنند و هر کاری می‌خواهند بکنند، ولی پایبندی به تعهداتشان را باید داشته باشند و تا وقتی پایبند باشند، برجام ادامه می‌یابد

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام نیز خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند و توسط همه اعضا در این جلسه تکرار شد که هیچ امکانی برای مذاکره مجدد برجام وجود ندارد، هیچ امکانی برای باز کردن برجام وجود ندارد، هیچ امکانی برای ربط دادن هیچ موضوع دیگری به برجام وجود ندارد و اگر هم قرار باشد درباره موضوعات دیگر بخواهد صحبت شود جای جداگانه و کانال جداگانه و در صورتی که طرف‌ها علاقه‌مند باشند می‌توانند صحبت کنند، بستگی دارد به اینکه ما کجا علاقه‌مند باشیم و نباشیم و آن بحث دیگری است.

وی تصریح کرد: به برجام هیچ موضوع دیگری غیر از آنچه در متن برجام آمده، ارتباط ندارد. آمریکایی‌ها هر کاری می‌خواهند در روندهای داخلی خود انجام دهند از نظر ما مهم نیست و به ما ارتباطی ندارد. مهم این است که به تعهداتشان پایبند باشند و مهم این است که تحریم‌هایی که رفع کردند کماکان به صورت رفع شده و ترمینیت شده و لغو شده نگهدارند، تحریم‌هایی که توسط برجام برداشته شده همه باید باقی بماند و حق ندارند هیچ یک از تحریم‌هایی که برجام برداشته دوباره اعمال کنند و اگر چنین کنند نقض برجام خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها